Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr är ju råttor jävligt smarta djur. Minsta störning i deras vägar, så blir de misstänksamma. På vår gård vi köpte så stod det två kolsyrefällor utsatta av Anticimex. Den ena hade inte slagit någon alls, den andra hade bara slagit någon enstaka. De lär sig fort. Då hade fällorna ändå stått i flera år.
 
När jag blir pensionär ska jag skaffa minst en dansk-svensk gårdshund (inte bara mot råttorna då). Fram till dess får jag pröva med allt annat. Hög prio i alla fall att maximalt blockera tillgång till/åtkomst till mat, men det är fasen inte enkelt när man också vill hjälpa småfåglarna och ha grönsaker stående ute i landen så länge det går.
 
När jag blir pensionär ska jag skaffa minst en dansk-svensk gårdshund (inte bara mot råttorna då). Fram till dess får jag pröva med allt annat. Hög prio i alla fall att maximalt blockera tillgång till/åtkomst till mat, men det är fasen inte enkelt när man också vill hjälpa småfåglarna och ha grönsaker stående ute i landen så länge det går.

Ja, och här i Sverige får vi inte jaga råttor med hund, mig veterligen. Det mest effektiva och troligen minst lidande för råttorna.
 
Våra kolsyrefällor har tagit några stycken men inget strålande resultat än så länge. Vi ska se om vi kan placera om lite. Vi har däremot inte sett mer än en råtta/mus sedan vi kom hem från Gotland 4 oktober. Den vi sett hittade vi i en balja igår och var död. Annars har vi inte sett en enda. Vi vet inte varför. Det "kryllade" innan vi åkte. Framförallt av små men även större. Så fort vi matade höns/ankor så var dom där.

Sambon startade om ljudfällorna när vi kom hem. Dom har varit av en period pga omkopplingar av el etc och för att vi glömt dom. Det är den enda skillnaden. Om det är det som var lösningen, att vi fått till dem på exakt rätt ställe så är vi tillfälligt glada och nöjda. Kanske att vi får införskaffa fler och med andra frekvenser för att hålla dom borta maximalt. Jag misstänker att de till slut vänjer sig även vid ljudet. De är som sagt inte dumma! :grin:
 
Mina små pipisar är väl höst-kamouflerade... 🥰
1603823130005.png

Mamma höna är nån liten okänd ras, kycklingarna är öländska dvärghöns från avelsägg som hon ruvat fram. De två ljusaste kycklingarna - den vänstraste och den längst fram - är tuppar, de andra tre är hönor.
 
Jag har en hönsmamma som har bestämt att det är dags att sova på pinnen! Dock har hon sex små (9 veckor, då ska de tydligen klara sig utan extra värme) som inte ryms under henne och inte är fullbefjädrade riktigt än. Dessutom är nog en förkyld. Så jag lyfter ner en protesterande höna efter släckning, då går hon till ett rede istället. Jag vill att åtminstone den förkylda är pigg innan dom ska ha dom sovandes "själva" på pinne. Hönan med tre äldre kycklingar känns mer förståndig och håller sig i ett rede, de skulle nog dock klara pinnen fint redan nu. De är bara fem dagar äldre men känns betydligt tidigare i utvecklingen. Förhoppningsvis är de små fullbefjädrade snart!
 
Jag har en hönsmamma som har bestämt att det är dags att sova på pinnen! Dock har hon sex små (9 veckor, då ska de tydligen klara sig utan extra värme) som inte ryms under henne och inte är fullbefjädrade riktigt än. Dessutom är nog en förkyld. Så jag lyfter ner en protesterande höna efter släckning, då går hon till ett rede istället. Jag vill att åtminstone den förkylda är pigg innan dom ska ha dom sovandes "själva" på pinne. Hönan med tre äldre kycklingar känns mer förståndig och håller sig i ett rede, de skulle nog dock klara pinnen fint redan nu. De är bara fem dagar äldre men känns betydligt tidigare i utvecklingen. Förhoppningsvis är de små fullbefjädrade snart!

Jag fasar lite för att vår höna ska stöta bort sina kycklingar snart. Förra kullen började hon stöta bort när de var 8 veckor och sedan fick de sova med henne någon vecka till. De hon har nu är snart 8 veckor men känns senare i utvecklingen och inte fullbefjädrade än. Det tillsammans med att det är kyligare temperaturer gör att jag hoppas att hon vill ha kvar dom ett par veckor till i alla fall... Hon sover än i ett rede om än högre upp än innan. Så jag hoppas verkligen hon vill måna om dom ett tag till.

Denna kullen ser om man jämför med den förra lite anskrämlig ut... de har inte utvecklats lika fint i fjäderdräkterna som de andra när de var i samma ålder. De är också väldigt stor storlekskillnad på de 5, 2 är betydligt större medan 3 fortfarande är väldigt små. Födda samma dygn. Jag hoppas att de tar sig de också. :) men är lite oroligare denna gång pga temperaturen ute. När de andra stötte bort var det ju ca 20-23 grader ute, det är det inte riktigt nu! 😅
 
Jag fasar lite för att vår höna ska stöta bort sina kycklingar snart. Förra kullen började hon stöta bort när de var 8 veckor och sedan fick de sova med henne någon vecka till. De hon har nu är snart 8 veckor men känns senare i utvecklingen och inte fullbefjädrade än. Det tillsammans med att det är kyligare temperaturer gör att jag hoppas att hon vill ha kvar dom ett par veckor till i alla fall... Hon sover än i ett rede om än högre upp än innan. Så jag hoppas verkligen hon vill måna om dom ett tag till.

Denna kullen ser om man jämför med den förra lite anskrämlig ut... de har inte utvecklats lika fint i fjäderdräkterna som de andra när de var i samma ålder. De är också väldigt stor storlekskillnad på de 5, 2 är betydligt större medan 3 fortfarande är väldigt små. Födda samma dygn. Jag hoppas att de tar sig de också. :) men är lite oroligare denna gång pga temperaturen ute. När de andra stötte bort var det ju ca 20-23 grader ute, det är det inte riktigt nu! 😅
Hon är väldigt "mammig" och sköter dom jättefint på dagarna. De har tagit sig upp på pinnen och hon rymmer väl tre under sig där, men det är inte säkert att det är dom som inte är fullbefjädrade som får bästa platsen. :laugh: Jag har införskaffat en värmelampa och höjt temperaturen på elementet, så förhoppningsvis ingen ska behöva frysa i onödan.
 
Hon är väldigt "mammig" och sköter dom jättefint på dagarna. De har tagit sig upp på pinnen och hon rymmer väl tre under sig där, men det är inte säkert att det är dom som inte är fullbefjädrade som får bästa platsen. :laugh: Jag har införskaffat en värmelampa och höjt temperaturen på elementet, så förhoppningsvis ingen ska behöva frysa i onödan.

Jag skulle säga att det är den bästa lösningen. Då har de ju val.
 
Vi håller på att bygga ett nytt utrymme till hönsen i vår ladugård. Våra höns har fram till nu bott på mellanväggarna i stallet - en provisorisk lösning som fungerade för bra för att åtgärdas akut... :p (vi fick en hönsflock innan vi hade ordnat det praktiskt)
Nu klurar jag lite på praktiska lösningar,
  • Om jag tänker göra nån form av "stege" med sittpinnar, hur långt avstånd bör det då vara mellan pinnarna? Lutning på stegen?
    Hur tjocka pinnar bör man ha? (dvärghöns) Använda rundstav eller fyrkantiga pinnar?
    Hur "bred" bör stegen vara? Alltså, hur många hönor ska få plats bredvid varandra?
  • Jag har en värmelampa, som kan användas vid behov. Ska den då sitta ovanför sittpinnarna, eller helt enkelt användas som allmänt värmetillskott i utrymmet, upphängd i taket?
  • Hur många värpreden behöver man ha, i förhållande till antalet hönor?
  • Jag planerar att skaffa en värmeplatta till vattnet inför vintern. Tips om hur man placerar en sådan på lämpligaste sätt?
 
Vi håller på att bygga ett nytt utrymme till hönsen i vår ladugård. Våra höns har fram till nu bott på mellanväggarna i stallet - en provisorisk lösning som fungerade för bra för att åtgärdas akut... :p (vi fick en hönsflock innan vi hade ordnat det praktiskt)
Nu klurar jag lite på praktiska lösningar,
  • Om jag tänker göra nån form av "stege" med sittpinnar, hur långt avstånd bör det då vara mellan pinnarna? Lutning på stegen?
    Hur tjocka pinnar bör man ha? (dvärghöns) Använda rundstav eller fyrkantiga pinnar?
    Hur "bred" bör stegen vara? Alltså, hur många hönor ska få plats bredvid varandra?
  • Jag har en värmelampa, som kan användas vid behov. Ska den då sitta ovanför sittpinnarna, eller helt enkelt användas som allmänt värmetillskott i utrymmet, upphängd i taket?
  • Hur många värpreden behöver man ha, i förhållande till antalet hönor?
  • Jag planerar att skaffa en värmeplatta till vattnet inför vintern. Tips om hur man placerar en sådan på lämpligaste sätt?
Jag har använt naturliga björkkvistar som pinnar. Det är bättre, då varierar tjockleken lite och hönsen kan välja vad som blir bekvämast. Avstånd mellan pinnarna och lutning går att googla, jag kommer inte ihåg utantill.

Min "nattstege" är nog ca en meter bred och har fyra pinnar. (10 vuxna höns) Lagligt mått är nog 15cm per höna, men det är löjligt lite. Ta till ordentligt om du har plats. En del höns vill inte sitta bredvid vissa och så vidare. Mycket plats ger de möjligheten att välja.

Angående värmelampa så skulle jag inte sätta den ovanför pinnarna, utan kanske i anslutning till vattnet. Jag värmer upp mitt hönshus med ett kamrörselement.

Jag har fyra reden till 8höns. Då är det aldrig fullt. Men plötsligt hade jag två som låg på ägg, då blev det ibland lite kö till de två platserna som var kvar. Så jag skulle inte snåla där heller.

IMG_20200710_203019_878.jpg
 
Ja, men så värt det ändå.

Var bara ren tur att hon hittades, hade hon inte synts till när alla andra inte kommit ut än på morgonen så hade vi nog inte märkt att hon inte var borta fören hon visade sig med alla kycklingar:o
Jag är helt enig!
Vi har ju haft höns utan tupp, så hönorna har ibland varit "borta" i typ en månad innan de visat sig igen. Och jag misstänker att vi skulle kunna hitta en och annan uråldig ägg-gömma på gården om vi letade noga...
 
Vi håller på att bygga ett nytt utrymme till hönsen i vår ladugård. Våra höns har fram till nu bott på mellanväggarna i stallet - en provisorisk lösning som fungerade för bra för att åtgärdas akut... :p (vi fick en hönsflock innan vi hade ordnat det praktiskt)
Nu klurar jag lite på praktiska lösningar,
  • Om jag tänker göra nån form av "stege" med sittpinnar, hur långt avstånd bör det då vara mellan pinnarna? Lutning på stegen?
    Hur tjocka pinnar bör man ha? (dvärghöns) Använda rundstav eller fyrkantiga pinnar?
    Hur "bred" bör stegen vara? Alltså, hur många hönor ska få plats bredvid varandra?
  • Jag har en värmelampa, som kan användas vid behov. Ska den då sitta ovanför sittpinnarna, eller helt enkelt användas som allmänt värmetillskott i utrymmet, upphängd i taket?
  • Hur många värpreden behöver man ha, i förhållande till antalet hönor?
  • Jag planerar att skaffa en värmeplatta till vattnet inför vintern. Tips om hur man placerar en sådan på lämpligaste sätt?
Mina "pinnar" är ca 7 cm i diameter till mina hedemoror. De sitter bra och vilar bekvämt med bröstet. För smala pinnar har jag läst kan ge deformationer på bröstbenet. Jag kommer inte ihåg avståndet mellan dem men det är gott om plats både mellan pinnarna och längden på pinnarna + jag har en liten stege de kan gå upp på, vilket kycklingarna varit väldigt glada över.

Jag har fler reden än höns då jag köpte IKEAs Kallax som jag satt plastlådor i så de är lätta att ta ut och rengöra vid behov. Värmelampan har jag vid vattnet så det håller sig frostfritt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp