Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tagit bort stortuppen och har kvar två ungdomar. Jag vill se hur de utvecklas ett litet tag till innan jag väljer vilken jag ska behålla. Dom är dock svinjobbiga, speciellt mot två av mina hönor. Lyfte upp en av dom idag och inbillade mig att hon var lite tunn. Eventuellt sitter hon för mycket på pinnen och äter för lite på grund av ungtupparna. (Jag vet dock att jag vägde henne för ett år sen, ska leta upp vad hon vägde och jämföra). Hon åt med glatt humör när jag höll i henne och tanken slog mig att jag kunde kanske stödmata henne lite varje dag. Men vad ska jag ge som är extra näringsrikt åt henne? Någon som har ett bra tips? Eller så får jag helt enkelt välja tupp snarast. Men den som blir kvar måste mogna en del innan han beter sig som en gentleman ändå.

Det hela är lite svårare när det blev vinter och dom helst inte går ut i hönsgården mer än väldigt korta stunder. Det blir lite "trångt" i hönshuset om man jämför med att de är vana att gå helt fritt.
 
Jag har tagit bort stortuppen och har kvar två ungdomar. Jag vill se hur de utvecklas ett litet tag till innan jag väljer vilken jag ska behålla. Dom är dock svinjobbiga, speciellt mot två av mina hönor. Lyfte upp en av dom idag och inbillade mig att hon var lite tunn. Eventuellt sitter hon för mycket på pinnen och äter för lite på grund av ungtupparna. (Jag vet dock att jag vägde henne för ett år sen, ska leta upp vad hon vägde och jämföra). Hon åt med glatt humör när jag höll i henne och tanken slog mig att jag kunde kanske stödmata henne lite varje dag. Men vad ska jag ge som är extra näringsrikt åt henne? Någon som har ett bra tips? Eller så får jag helt enkelt välja tupp snarast. Men den som blir kvar måste mogna en del innan han beter sig som en gentleman ändå.

Det hela är lite svårare när det blev vinter och dom helst inte går ut i hönsgården mer än väldigt korta stunder. Det blir lite "trångt" i hönshuset om man jämför med att de är vana att gå helt fritt.

Åh, det är så himla jobbigt det där.....
Något med mycket kalorier för höns?.....de som behandlar sina sjuka djur, typ bumblefoot och sådant ger alltid extra proteiner i form av torkade mjölmaskar och sådant och säger att det gör att de läker fint. Jag kan dock inte svara på om det är tillräckligt med kalorier.

Fasen alltså med detta att behöva hålla dem inne. Jag kan som tur var ha dem ute i hägnet.
 
Åh, det är så himla jobbigt det där.....
Något med mycket kalorier för höns?.....de som behandlar sina sjuka djur, typ bumblefoot och sådant ger alltid extra proteiner i form av torkade mjölmaskar och sådant och säger att det gör att de läker fint. Jag kan dock inte svara på om det är tillräckligt med kalorier.

Fasen alltså med detta att behöva hålla dem inne. Jag kan som tur var ha dem ute i hägnet.
Smart! Jag får köpa en påse! Ibland sitter jag och vaktar tjejerna, men de förstår inte riktigt att de törs äta i lugn och ro ändå. Jag var tvungen att ta bort stortuppen lite tidigare för att de unga tupparna inte vågade vara på golvet. Att det resulterade i att två av hönsen inte törs vara på golvet trodde jag inte. 🤷
 
Jag har en ruvande surhöna.
En av mina nya CL har bestämt sig för att här ska minsann kläckas fram nya kycklingar - och därmed basta! Hon hugger vilt omkring sig och reser ragg direkt om man öppnar luckan till redena. :D

Hon har fått lite ägg och verkar minst sagt dedikerad så jag hoppas verkligen att hon löper linan ut!
 
I helgen hoppas jag att jag hinner slakta tuppar. Då ska 10 tuppar bli 4, hade jag tänkt, men nu lutar det åt att det blir 5 kvar om sambon är envis.

Alla CL-tuppar ryker, samt två eller tre SB. Kvar blir då en Vorwerk-tupp (tokfin!), en blå och ev en spräcklig SB, vår mörka Hedemora Carl-Henric som är sparad sedan innan samt vår trygga och lugna stortupp Bengt-Herbert.
 
Här blev det en utrensning på tuppar också igår, tog bort sex, men tvekade på två som får stanna någon vecka till. Men jag brukar inte ha fel, så det är nog min egna förhoppning än något annat, att de ska vara hönor.
Hönan som har varit vinglig har blivit bättre, efter jag skrev inlägget här om oro för marek så kollade jag igenom henne en gång till ännu noggrannare och insåg att hon ev. haft bumblefoot? Eller något ia., de går ju på torv så fick verkligen göra rent och då hade hon som ett nyläkt sår fast med skit, så jätteömtålig hud och det gjorde ont när jag jag satte ner henne efter att jag pillat och haft mig. Men hon blir bättre var dag så. 🤷‍♀️
Hon får på sig till de andra två tupparna ska ryka (om inget drastiskt inträffar såklart).
 
Jag har tagit bort stortuppen och har kvar två ungdomar. Jag vill se hur de utvecklas ett litet tag till innan jag väljer vilken jag ska behålla. Dom är dock svinjobbiga, speciellt mot två av mina hönor. Lyfte upp en av dom idag och inbillade mig att hon var lite tunn. Eventuellt sitter hon för mycket på pinnen och äter för lite på grund av ungtupparna. (Jag vet dock att jag vägde henne för ett år sen, ska leta upp vad hon vägde och jämföra). Hon åt med glatt humör när jag höll i henne och tanken slog mig att jag kunde kanske stödmata henne lite varje dag. Men vad ska jag ge som är extra näringsrikt åt henne? Någon som har ett bra tips? Eller så får jag helt enkelt välja tupp snarast. Men den som blir kvar måste mogna en del innan han beter sig som en gentleman ändå.

Det hela är lite svårare när det blev vinter och dom helst inte går ut i hönsgården mer än väldigt korta stunder. Det blir lite "trångt" i hönshuset om man jämför med att de är vana att gå helt fritt.
Nu säger du ju ungtuppar, men hur stora är de? Tänker att du kanske kan göra en "hönskammare" att sätta in de två hönorna med mat och vatten (en liten låda av något slag) och när de är klara kan de gå ut. Tuppar brukar ju vara större än hönor.
 
Nu säger du ju ungtuppar, men hur stora är de? Tänker att du kanske kan göra en "hönskammare" att sätta in de två hönorna med mat och vatten (en liten låda av något slag) och när de är klara kan de gå ut. Tuppar brukar ju vara större än hönor.
Födda i maj, så de är större än hönorna. Men den ena hönan är rejäl, så det är nog svårt att göra ett utrymme som hönorna kommer in i, men inte tupparna i dagsläget.

De fick extra majs när de satt på pinnarna idag. De verkade nöjda! Jag skulle kunna "kasta ut" tupparna (i hönsgården) en stund och stänga luckan också. Vi får se vad jag kommer fram till!
 
Vår tupp som blev inlånad som sällskap till vår ensamma kyckling i somras har nu börjat gala. Än så länge håller han och CL-tuppen sams, så ännu blir han kvar. Han är rätt charmig så det kommer kännas hemsk att slakta honom när den dagen kommer.
 
Jag har en ruvande surhöna.
En av mina nya CL har bestämt sig för att här ska minsann kläckas fram nya kycklingar - och därmed basta! Hon hugger vilt omkring sig och reser ragg direkt om man öppnar luckan till redena. :D

Hon har fått lite ägg och verkar minst sagt dedikerad så jag hoppas verkligen att hon löper linan ut!
CL brukar väl sällan vilja ruva?

Tror våran försökte en gång i somras, men det var framför ena bikupan så hon fick inte ligga kvar där. Dessutom var det inga ägg under henne när vi hittade henne.
 
Jag har tagit bort stortuppen och har kvar två ungdomar. Jag vill se hur de utvecklas ett litet tag till innan jag väljer vilken jag ska behålla. Dom är dock svinjobbiga, speciellt mot två av mina hönor. Lyfte upp en av dom idag och inbillade mig att hon var lite tunn. Eventuellt sitter hon för mycket på pinnen och äter för lite på grund av ungtupparna. (Jag vet dock att jag vägde henne för ett år sen, ska leta upp vad hon vägde och jämföra). Hon åt med glatt humör när jag höll i henne och tanken slog mig att jag kunde kanske stödmata henne lite varje dag. Men vad ska jag ge som är extra näringsrikt åt henne? Någon som har ett bra tips?
Jag ger mina jordnötter om något verkar behöva lite extra antingen fysiskt eller psykiskt. Ingen aning om ifall det är det lämpligaste men de är mycket förtjusta i godiset och verkar må bra av det.
 
Jag skulle vilja förbättra hönsgården, framförallt nu när de är förpassade till den på heltid. Lägger in lite löv ibland men skulle vilja ha lite idéer på mer beständig stimulans :)
Har ni några tankar eller idéer kring det?
Försökt att googla, men jag lyckas inte få fram nåt bra
 
Jag ger mina jordnötter om något verkar behöva lite extra antingen fysiskt eller psykiskt. Ingen aning om ifall det är det lämpligaste men de är mycket förtjusta i godiset och verkar må bra av det.
Smart! Jag har ju det till de vilda fåglarna. :)
Jag skulle vilja förbättra hönsgården, framförallt nu när de är förpassade till den på heltid. Lägger in lite löv ibland men skulle vilja ha lite idéer på mer beständig stimulans :)
Har ni några tankar eller idéer kring det?
Försökt att googla, men jag lyckas inte få fram nåt bra
Jag har lite halm ute, de gillar att sprätta i den. Det är synd att de inte kan få någon mat alls ute, det är väl det som främst motiverar hönsen.
 
Jag skulle vilja förbättra hönsgården, framförallt nu när de är förpassade till den på heltid. Lägger in lite löv ibland men skulle vilja ha lite idéer på mer beständig stimulans :)
Har ni några tankar eller idéer kring det?
Försökt att googla, men jag lyckas inte få fram nåt bra

Vi har precis som @Unafraid en del halm ute. Eller ja ganska mycket halm både ute och inne. Även de hö som blir rester från hästarna. Det gillar dom att pilla omkring i och krafsa omkring i. Stora bad med torv gillar dom också att lägga tid på :) tar också in en del kvistar/ris etc som uppskattas. Vi bygger om lite titt som tätt med nya pinnar eller klättra och vila på.

Vi ger iofs mat ute men under tak. Så vi har ett par olika taljbollsupphängare som vi fyller med lite olika saker med jämna mellanrum.

Men visst känns det lite trist ändå. Våra saknar verkligen att komma ut. Går knappt att gå in längre utan att någon försöker sig på en smitning i samband! 😅
 
Jag skulle vilja förbättra hönsgården, framförallt nu när de är förpassade till den på heltid. Lägger in lite löv ibland men skulle vilja ha lite idéer på mer beständig stimulans :)
Har ni några tankar eller idéer kring det?
Försökt att googla, men jag lyckas inte få fram nåt bra

Vi har MASSOR av halm som vi lägger in i omgångar. Senast tog vi in 6 småbalar halm. Trots det är de skitiga hela tiden tycker jag. De har verkligen att göra för under bädden ligger maskarna och äter sig mätta. Man kan höra dem på kvällen när man går ner och stänger luckan.

Har vi inte halm blir det riktig lera för vår hönsgård ligger i sluttning. Inte pölar men lera, när de går omkring. Nu är de bara skitiga för att halmen blir blöt både uppifrån och nerifrån och gör den skitig det är inte själva leran som kommer upp av sig själv utan de gräver i halmen och får ju upp en del lera.
Dock kan man gå torrskodd med Crocs. ;)
 
Så sur över att alla mina tre kycklingar har visat sig vara tuppar :cautious: de är jättetrevliga och fina, men vad gör väl det när man inte kan spara dem?
Tuppen Filip har fått en böld på ryggen, jag tror att han har blivit pickad på av Tuppen Sören. Veterinär eller yxa är väl frågan... Det är en ganska stor sårskorpa och en tydlig böld under. Han är som en liten hundvalp den, men han är egentligen ingen vidare tupp. Han har inte ens börjat försöka para hönsen än och är född i början av maj :p Började gala först för några veckor sedan, så han är nog lite sen? Och maten äter han helst själv...

Småtupparna har redan börjat försöka med kärleksakter och de är tre månader yngre!

Nåväl, så här många tuppar går ju så klart inte ha, och kanske är det bästa att ta bort alla utom Sören. Han är ju inte så social, men han är duktig med sina hönor och visar dem allt godis och vaktar dem noga.

Helt klart en av nackdelarna med att inte köpa könsbestämda hönor...
 
Min äldsta tupp har slutat ge hönsen mat och istället rövat åt sig allt själv samt jagat bort hönorna. Jag har tre olika utfodringställen för att inte trängsel ska uppstå, vilket det inte gör heller men han, precis som Din @AraSlei , vill äta ensam.

Jag tror inte att det är brist på mat för de får samma som alltid och det finns ju alltid att leta i halmen.

Vi får se om han är kvar till våren. Den yngre, som den äldre dock verkar mer överens med än den lilla Ture, kanske är bättre att behålla. Vet dock inte om han går hem hos de äldre Hönorna.
 
Idag får Filip vandra vidare. Bölden har vuxit mycket i storlek och börjat lukta illa trots noga tvätt, så det känns inte rätt att låta honom genomgå mer behandlingar och pill :(
Fina och snälla lilla tuppen!
E8C6B7D8-DAE9-4D3D-B3E3-79B4C4FE5121.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp