Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det börjar nog bli dags. Frågan är om jag ska spara en? 🤔
Jag har ju Sören, och så tre tuppkycklingar. De verkar jämna i temperamentet, men det känns lite ytligt att gå på den snyggaste? :o
Äsch, det är ju så man gör! Jag valde mellan fyra likadana tuppar, den som fick stanna ficka göra det för att han hade gula ben och de andra vita. Vill ju att kommande generation blir snygga. ✌️
 
@Shaggy Inte alla fåglar flyttar. De som inte gör det är ju inte på något sätt immuna eller isolerade från flyttfåglar? Jag tycker utan tvekan att det är rimligt att hålla djur i en (säkrad) hönsgård nu.
Fast då är det ju rimligt att sätta kvarkarestirktioner på hela Sverige om en enda gård får Kvarka. Varför kan man inte ha olika restriktioner på olika håll när man har det inom andra områden?
 
Fast då är det ju rimligt att sätta kvarkarestirktioner på hela Sverige om en enda gård får Kvarka. Varför kan man inte ha olika restriktioner på olika håll när man har det inom andra områden?

Man kan tycka att det är hur larvigt som helst med dessa regle men att jämföra med kvarka var väl kanske inte det bästa valet.
Kvarkahästar går inte lösa i Sverige och rör sig inte över hela landet på kort tid, själv, och det finns inte heller vilda hästar som bajsar på matställen där tamhästar finns.

Vi har fortfarande både flyttfåglar och stannfåglar som rör sig på stora områden här. Senast förra veckan var hela fältet fullt med sångsvanar som flyttade vidare nästa dag. Det är i Stockholm/uppsala.
 
Man kan tycka att det är hur larvigt som helst med dessa regle men att jämföra med kvarka var väl kanske inte det bästa valet.
Kvarkahästar går inte lösa i Sverige och rör sig inte över hela landet på kort tid, själv, och det finns inte heller vilda hästar som bajsar på matställen där tamhästar finns.

Vi har fortfarande både flyttfåglar och stannfåglar som rör sig på stora områden här. Senast förra veckan var hela fältet fullt med sångsvanar som flyttade vidare nästa dag. Det är i Stockholm/uppsala.
+ att får man in det är det masslakt som gäller. Känns som det kan bli väldigt stora konsekvenser för den enskilde företagaren.

Det upprättas ju även en övervakningsradie på tio mil runt anläggningen som drabbats.
 
Fast då är det ju rimligt att sätta kvarkarestirktioner på hela Sverige om en enda gård får Kvarka. Varför kan man inte ha olika restriktioner på olika håll när man har det inom andra områden?

En jättekonstig jämförelse pga anledningar som redan tagits upp i andra svar. Svårt att styra vilda fåglar liksom. Tror inte de bryr sig så mycket om regionsgränser.
 
Funderar på en ram med putsnät som sätts fast med magneter. Borde inte vara allt för avancerat.
Vad säger ni?

Vi har ram med putsnät, dock fastbunden i mittenpinnen. Fungerar alldeles utmärkt. Magneter ska jag nog byta ut till, låter både smart och praktiskt.
 
Jag tappade det just på Instagram. "Tihi, jag tycker så synd om hönsen, så jag släpper ut dom på promenad en gång i veckan fast det är fågelinfluensa". Och det är ett antal som kommenterar "jag med, tihi!" osv osv.

Jag brukar vara tyst, men nu blev det ett "skämmes tamefan", fast mer pedagogiskt.

Tänkte annars att jag har nog inte sett så många tokinlägg, men bara för det ramlade jag nyss över ett om att "det där med fågelinfluensa behöver väl inte vara så farligt/dödligt om hönsen är friska och starka - särskilt inte om de ibland får en hutt kolloidalt silver i dricksvattnet". Gissar att det är jag som haft auto-ignore påslaget förut bara. :banghead:
 
Tänkte annars att jag har nog inte sett så många tokinlägg, men bara för det ramlade jag nyss över ett om att "det där med fågelinfluensa behöver väl inte vara så farligt/dödligt om hönsen är friska och starka - särskilt inte om de ibland får en hutt kolloidalt silver i dricksvattnet". Gissar att det är jag som haft auto-ignore påslaget förut bara. :banghead:
Galningar!
 
Tänkte annars att jag har nog inte sett så många tokinlägg, men bara för det ramlade jag nyss över ett om att "det där med fågelinfluensa behöver väl inte vara så farligt/dödligt om hönsen är friska och starka - särskilt inte om de ibland får en hutt kolloidalt silver i dricksvattnet". Gissar att det är jag som haft auto-ignore påslaget förut bara. :banghead:
Jag såg det med! Och lite aloe vera att spruta i munnen. 👌
 
Jag tycker de här influensa reglerna är extremt överdrivna. Man har hittat fall i Skåne, ett i Blekinge och ett på södra Gotland. Varför ska man då stänga in hönsen i hela landet? Flyttningen går liksom söderut nu samt utefter kusterna.
Bor man i inlandet är det enligt mig total överkurs att 'misshandla' sina djur för att man har problem i Skåne.
Mina höns går i hönsgård eller ja nu är de inne pga snön så jag följer reglerna förutom när de rymde en dag.
Stora höga på västkusten hittades en Större hackspett med influensan i mitten av december och en kaja samma datum i Trollhättan.
Nu i januari har det varit duvhök i Fristad och pilgrimsfalk I Tibro.

Detta bara i Västra Götaland.
 
Stora höga på västkusten hittades en Större hackspett med influensan i mitten av december och en kaja samma datum i Trollhättan.
Nu i januari har det varit duvhök i Fristad och pilgrimsfalk I Tibro.

Detta bara i Västra Götaland.
Varför finns inte de med på SVAs influensakarta om de nu är testade?
 
Och jag tänker att det är vår snart så jag funderar på att starta kläckaren till helgen 🙈 Vi har valt att spara ytterligare en tupp och det verkar gå bra än så länge. Han är fortfarande ganska ung. Men det innebär att det skulle behövas några fler hönor på sikt... och så är jag bra sugen på kycklingar. Såklart! Så jag tror jag lägger några ägg i kläckaren. Så får de bo i verkstaden tills de blir ca 4 veckor och sen hoppas jag att det är tillräckligt varmt för dom att flytta ut i en egen bur i hönshuset :)
 
Och jag tänker att det är vår snart så jag funderar på att starta kläckaren till helgen 🙈 Vi har valt att spara ytterligare en tupp och det verkar gå bra än så länge. Han är fortfarande ganska ung. Men det innebär att det skulle behövas några fler hönor på sikt... och så är jag bra sugen på kycklingar. Såklart! Så jag tror jag lägger några ägg i kläckaren. Så får de bo i verkstaden tills de blir ca 4 veckor och sen hoppas jag att det är tillräckligt varmt för dom att flytta ut i en egen bur i hönshuset :)

Jag är också sugen redan nu men med skickade ägg och då blir scenariot ett helt annat.......vem vågar skicka ägg med posten (eller vilket fraktbolag som helst) denna årstid? De kan ju frysa sönder på vägen förutom risken att skaka/kastas sönder.
 
Min tunna höna har ökat 1,4hg i vikt! Det låter lite, men det handlar om 10% viktökning på cirka två veckor. Hon behöver gå upp ungefär lika mycket till för att jag ska känna lugnet. :) en teori, hon vägdes precis när hon hade ruggat klart, kan ruggning och viktminskning hänga ihop?
 
Min tunna höna har ökat 1,4hg i vikt! Det låter lite, men det handlar om 10% viktökning på cirka två veckor. Hon behöver gå upp ungefär lika mycket till för att jag ska känna lugnet. :) en teori, hon vägdes precis när hon hade ruggat klart, kan ruggning och viktminskning hänga ihop?
Det är jag övertygad om. Jag har haft höns som mått skit under ruggningen och mer eller mindre bara suttit på pinnen. Sitter de där äter de dåligt. Hade en ett år som ruggade sent så det var kallt som tappade typ allt på en gång och blev sittandes på det sättet. Där funderade jag ett tag på om det var försvarbart att behålla henne men när fjädrarna kommit en liten bit repade hon sig snabbt. Jag vägde henne dock aldrig så vet inte hur det påverkade på det sättet
 
Det är jag övertygad om. Jag har haft höns som mått skit under ruggningen och mer eller mindre bara suttit på pinnen. Sitter de där äter de dåligt. Hade en ett år som ruggade sent så det var kallt som tappade typ allt på en gång och blev sittandes på det sättet. Där funderade jag ett tag på om det var försvarbart att behålla henne men när fjädrarna kommit en liten bit repade hon sig snabbt. Jag vägde henne dock aldrig så vet inte hur det påverkade på det sättet
Jo, hon ruggade väldigt sent. Hon började efter att alla andra ruggat klart och blivit fina i fjädrarna igen. Så det kan säkert stämma! Hon är pigg och äter rejält. Alla har dock blivit extra bortskämda en period. Nu duger inte färska ärtor till frukost för en del, speciellt en står vid mina fötter och tittar surt på mig tills jag tar fram mjölmaskarna. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp