Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror jag vet ett ställe som säljer över disk så vill du kan jag köpa några och skicka till dig.

Vad snällt!!
Nu har det eventuellt löst sig. Få se hur det blir. Hittade ett danskt företag som sålde och såg att de ju skrivit ut sina ringar som de säljer på 3D-skrivare. Sonen är skithaj på det så jag frågade honom och för honom skulle det ta en kvart att rita och sedan lika länge att skriva ut.

Nu ska han bara göra det också. Men, jag hör av mig om det tar allt för lång tid. Ok?
 
En av mina relativt nyinskaffade hönor rör sig väldigt konstigt. Det har hon gjort sedan hon kommen det blev ju mer tydligt när de äntligen vågade sig ut ur hönshuset.
Det är ju en tid sedan (30 september) och det blir inte bättre. Hon verkar inte sjuk på något sätt utan pigg och glad samt äter och dricker som hon ska.

Hon rör sig stelt med benen, som om hon var utan knän eller haser. Sträcker fram dem och slänger ner ”hälen” först. Om hon måste röra sig snabbt så svänger hon extremt mycket med höften. Flyger om hon måste röra sig extremt snabbt eftersom det är svårt att ta sig framåt snabbt.
Jag ser att hon kan böja has och knä men skulle jag gissa något så är det antingen fötterna som inte böjs eller höften.

Har någon sett något liknande?
 
Jag ser att hon kan böja has och knä men skulle jag gissa något så är det antingen fötterna som inte böjs eller höften.

Har någon sett något liknande?
Hade en höna som gick stelt. Jag hittade inget fel på den först med senare insåg jag att det blev mer och mer stel i tårna. Ohn hade hög rang och verkade må bra så hon fick gå kvar under observation. Slutligen började tårna krulla ihop sig och då var det dags att avsluta för då började hon stappla fram. I efterhand inser jag att jag borde nackat tidigare men det gick så gradvis så det var svårt att se skillnaden från dag till dag.
 
Hade en höna som gick stelt. Jag hittade inget fel på den först med senare insåg jag att det blev mer och mer stel i tårna. Ohn hade hög rang och verkade må bra så hon fick gå kvar under observation. Slutligen började tårna krulla ihop sig och då var det dags att avsluta för då började hon stappla fram. I efterhand inser jag att jag borde nackat tidigare men det gick så gradvis så det var svårt att se skillnaden från dag till dag.

Hmm, får hålla koll. Det är en mycket ung höna, tyvärr. Högst 3-5 månader.
 
Just nu brottas jag med lite hönor som verkar medtagna i omgångar. Wyandotthönorna, två stycken, är det frågan om just nu.

Det är ju en himla tur att man har stenkoll på sina tjejer och killar. Studerar dem minst en halvtimme per dag.
Den första såg jag genast stod vid staketet bara någon meter från de andra med stjärten nere och uppruggad. Gick dock och letade mat lite halvhjärtat men åt inte. Väntade till de gått in för natten och tog ner henne från sittpinnen. Kall som sjutton om fötterna.
En natt i hundbur i foderkammaren vid ett varmt element och hon har varit sig själv sedan dess.

Men, nu är det då nästa som sitter i foderkammaren i bur för att vila och kanske komma igen. Man vet ju inte.

Hittar inget annat fel på dem, fina i hullet, röda kammar men något mindre arga när man tar dem från pinnen.
Få se hur denna mår imorgon.
 
Hade en höna som gick stelt. Jag hittade inget fel på den först med senare insåg jag att det blev mer och mer stel i tårna. Ohn hade hög rang och verkade må bra så hon fick gå kvar under observation. Slutligen började tårna krulla ihop sig och då var det dags att avsluta för då började hon stappla fram. I efterhand inser jag att jag borde nackat tidigare men det gick så gradvis så det var svårt att se skillnaden från dag till dag.

Jag messade uppfödaren som föreslog marek men hon har aldrig haft det och jag har ju bara äggkläckta höns i äggkläckare och de var desinfecerade med virkon före.
Hon har inte de karakteristiska symptomen med vinglighet och vingar ner i marken. Tumörvarianten skulle väl inte påverka gången?

Men, uppfödaren skrämde mig med detta och jag försöker läsa på om det mer men hur lång tid från smitta till total förlamning finns inte förklarat och om de överlever....hur ser de ut då?

Jag tänker att en månad borde fått henne bättre, inte sämre, eller? Inkubationstiden är ju dock relativt lång i vissa fall så helt säker kan jag ju inte vara då den är 3-15 veckor.

Givetvis blir jag lite betänksam då mina wyandotterna samtidigt blivit lite dåliga men det är ju så himla lite.
 
Jag messade uppfödaren som föreslog marek men hon har aldrig haft det och jag har ju bara äggkläckta höns i äggkläckare och de var desinfecerade med virkon före.
Hon har inte de karakteristiska symptomen med vinglighet och vingar ner i marken. Tumörvarianten skulle väl inte påverka gången?

Men, uppfödaren skrämde mig med detta och jag försöker läsa på om det mer men hur lång tid från smitta till total förlamning finns inte förklarat och om de överlever....hur ser de ut då?
Jag har eventuellt haft marek. Det yttrade sig i sådana fall på helt annat sätt. Marek kan de få ur marken/av andra i hönshuset så decifincerade ägg hjälper inte. Det finns massor av stammar av marek och flockarna blir immuna mot de de utsätts för. Nu tror jag dock inte att det är det eftersom att symptomen inte stämmer
 
Jag har eventuellt haft marek. Det yttrade sig i sådana fall på helt annat sätt. Marek kan de få ur marken/av andra i hönshuset så decifincerade ägg hjälper inte. Det finns massor av stammar av marek och flockarna blir immuna mot de de utsätts för. Nu tror jag dock inte att det är det eftersom att symptomen inte stämmer

Nä, symtomen stämmer inte som sagt.

Men fråga måste jag ju ändå.
Ur marken, skriver du.......måste inte andra höns gått där då? Det har aldrig funnits höns på denna gård eller i hönshuset (det är byggt av oss av en gammal bod som ställts dit av en annan anledning och aldrig haft höns i). Alla mina höns är äggkläckta hemma och om man läser på ska det räcka för att eliminera risken så länge de inte haft kontakt med andra höns eller utsatta ställen eller lokaler så fort de kläckts. Har jag fattat fel alltså?

Om så nu vore fallet att hon skulle ha det så är det ju från uppfödarstället trots allt eftersom det är de enda höns som köpts in kläckta någon annanstans. Men uppfödaren borde då ha extremt svårt med överlevnaden vid kläck då och skulle troligen veta om det var något personen jobbar mot.
Personen kan också givetvis ljuga men jag tror inte det.

Frågorna är för eventuella framtida problem med marek.
 
Nä, symtomen stämmer inte som sagt.

Men fråga måste jag ju ändå.
Ur marken, skriver du.......måste inte andra höns gått där då? Det har aldrig funnits höns på denna gård eller i hönshuset (det är byggt av oss av en gammal bod som ställts dit av en annan anledning och aldrig haft höns i). Alla mina höns är äggkläckta hemma och om man läser på ska det räcka för att eliminera risken så länge de inte haft kontakt med andra höns eller utsatta ställen eller lokaler så fort de kläckts. Har jag fattat fel alltså?

Om så nu vore fallet att hon skulle ha det så är det ju från uppfödarstället trots allt eftersom det är de enda höns som köpts in kläckta någon annanstans. Men uppfödaren borde då ha extremt svårt med överlevnaden vid kläck då och skulle troligen veta om det var något personen jobbar mot.
Personen kan också givetvis ljuga men jag tror inte det.

Frågorna är för eventuella framtida problem med marek.

I princip alla höns har Marek, det kommer från marken. Du kommer i princip inte ifrån det alls om du inte har vaccinerade djur, vilket vi i Sverige inte gör eftersom vi har avlat på immunitet, det finns några få raser som fortfarande är känsliga men det är nya raser som kommer från länder där man vaccinerat istället. Marek är inget jag oroar mig för alls, någon fågel någongång kommer säkert att drabbas, men det är inget som drabbar normala lantraser i någon större utsträckning
 
Ja, något är på gång i min hönsgård iallafall. De blir lite hängiga en efter en här.
Det verkar än så länge inte allvarligt och jag kan inte se något annat än att de just blir hängiga ett dygn eller två. Men, det är för få för att säga något säkert än.

Den sena tuppen, 5 månader gammal orksakar lite stress då de andra två är lite dumma med honom. De är själva könsmogna sedan 1-2 månader och har ett bra samarbete och inte mer konkurrens annat än när han ska betäcka hönorna (som inte riktigt är där än).
Det kan ju vara anledningen och samtidigt då att det varit omöjligt att kratta hönsgården från bajs. Kan dock inte se att de ser ovanligt dåliga i magen.
 
I princip alla höns har Marek, det kommer från marken. Du kommer i princip inte ifrån det alls om du inte har vaccinerade djur, vilket vi i Sverige inte gör eftersom vi har avlat på immunitet, det finns några få raser som fortfarande är känsliga men det är nya raser som kommer från länder där man vaccinerat istället. Marek är inget jag oroar mig för alls, någon fågel någongång kommer säkert att drabbas, men det är inget som drabbar normala lantraser i någon större utsträckning

Två unghöns hos mig har fått Marek. En av de första jag köpte fick det efter bara en månad ungefär och sen ca fem år senare så blev en till sjuk. Om en blir sjuk så blir alla andra i flocken immuna och sen kan viruset ligga latent väldigt länge för att sen poppa upp. Jag tror inte det stämmer att det kommer från jorden, kanske kan det överleva i jorden där man har höns. Det smittar mellan höns precis som andra sjukdomar. Jag har genbanksanslutna hedemorahöns.
 
Jag behöver lite input.......

Jag har 18 hönor och sedan idag 4 tuppar. Hittade just en av de jag tänkt behålla sönderhackad och halvdöd. Han fick sluta sitt öde där och då. Fina Stolle-Jocke!:heart

Nu har jag alltså 2 Wyandotte-tuppar som inte riktigt än är könsmogna. Dock är en av dem intresserade av hönorna, den andra något lugnare och undfallande.
Vi har stora SUD:aren Herr Grå som jag tillsammans med Stolle-Jocke skulle behålla som ett bra tuppar. De är uppfödda tillsammans och har inte bråkat bara avbrutit varandras misshandel av hönorna när de inte varit mottagliga. Sunt så.

Sedan har vi Anton, en sprättad SUD:are som är sen i utvecklingen och som blivit jagad så mycket att han mest sitter inne just nu. Där har han dock sitt eget lilla harem av hönor som också helst vill vara inne.
Det var meningen att Anton skulle bli mat eftersom han inte får vara ifred.

Innan jag började med höns var min tanke att wyandotterna var de jag ville ha renrasiga för kött och SUD:are och blandraser fick vara äggläggare. Nu är det ju så att jag gillar ju SUD:arna bättre, så jag har då tänkt att då får de bli renrasiga och så får wyandottupparna gå till mat.
Eller så har man en wyandotte och en SUD:are men jag lutar åt att låta wyandottupparna gå.

Man vet ju aldrig om man väljer rätt och här kom ju beviset onekligen för fel val när Stolle-Jocke på några timmar (tror vi) och lugnt gick från glad till död.

Dottern säger att vi ska ha en enda tupp till så många hönor då vi får det lugnt men jag är tveksam. Befrukta hinner han nog men det är inte helt viktigt utan försvar och koll på dem är viktigare.

Båda SUD:arna letar mat till hönorna och är trevliga (än så länge) mot oss.

Hjälp! Vad göra?
 
@Efwa Går hönsen fritt? Isf tycker jag du ska ha två tuppar. Det låter mycket för EN tupp att hålla koll på 18 yra höns...:p

Just nu i begränsad men hyfsat stor gård men till sommaren fritt i stor hage, dock inte helt fritt.
Jag tror det blir de båda SUB:arna (inte SUD:arna som jag råkade skriva....ca fyra ggr).

Tack!
 
När så wyandottetupparna var slaktade (Torsten gick vi och drog på lite, vi gillade honom men ville ju inte ha wyandottetuppar) så ringde jag en kompis i ett annat ärende och frågade samtidigt om hur det går med hennes höns.

Efter ett rovdjursangrepp där tuppen modigt försvarade sina hönor gick både tupp och två hönor åt. Det blev alltså endast två hönor kvar. Då bestämde hon sig för att spara kycklingarna och se om det blev hönor. Det blev fyra tuppar som var aggressiva redan som 2-månaderstuppar (pappa tupp vara fantastiskt snäll mot allt och alla) och fick gå till de sälla jaktmarkerna.

Hade jag dragit på Torstens slakt två dagar till så hade han haft ett nytt hem hos kompisen, men så är det när man ringer för sent. Kompisen blev jätteledsen för hon hade verkligen velat ha honom och jag med som gärna hade sett honom komma dit.

Men,.........han var god i grytan också.
 
När så wyandottetupparna var slaktade (Torsten gick vi och drog på lite, vi gillade honom men ville ju inte ha wyandottetuppar) så ringde jag en kompis i ett annat ärende och frågade samtidigt om hur det går med hennes höns.

Efter ett rovdjursangrepp där tuppen modigt försvarade sina hönor gick både tupp och två hönor åt. Det blev alltså endast två hönor kvar. Då bestämde hon sig för att spara kycklingarna och se om det blev hönor. Det blev fyra tuppar som var aggressiva redan som 2-månaderstuppar (pappa tupp vara fantastiskt snäll mot allt och alla) och fick gå till de sälla jaktmarkerna.

Hade jag dragit på Torstens slakt två dagar till så hade han haft ett nytt hem hos kompisen, men så är det när man ringer för sent. Kompisen blev jätteledsen för hon hade verkligen velat ha honom och jag med som gärna hade sett honom komma dit.

Men,.........han var god i grytan också.
Typiskt.....:meh:
 
När så wyandottetupparna var slaktade (Torsten gick vi och drog på lite, vi gillade honom men ville ju inte ha wyandottetuppar) så ringde jag en kompis i ett annat ärende och frågade samtidigt om hur det går med hennes höns.

Efter ett rovdjursangrepp där tuppen modigt försvarade sina hönor gick både tupp och två hönor åt. Det blev alltså endast två hönor kvar. Då bestämde hon sig för att spara kycklingarna och se om det blev hönor. Det blev fyra tuppar som var aggressiva redan som 2-månaderstuppar (pappa tupp vara fantastiskt snäll mot allt och alla) och fick gå till de sälla jaktmarkerna.

Hade jag dragit på Torstens slakt två dagar till så hade han haft ett nytt hem hos kompisen, men så är det när man ringer för sent. Kompisen blev jätteledsen för hon hade verkligen velat ha honom och jag med som gärna hade sett honom komma dit.

Men,.........han var god i grytan också.
Himla typiskt. Tur han var god i alla fall :o.
 
Igår flyttade två Hedemoratuppar via grannen in i hans frys + jag gav även bort de sju äggen jag plockade igår. Nu är det en eller två till som ska bort, sen får de som är kvar stanna. Blir det för mycket med tre tuppar på sex hönor? Det kanske räcker med en? De är ju inte ute så mycket nu i vinter och de är trevliga.
 
Igår flyttade två Hedemoratuppar via grannen in i hans frys + jag gav även bort de sju äggen jag plockade igår. Nu är det en eller två till som ska bort, sen får de som är kvar stanna. Blir det för mycket med tre tuppar på sex hönor? Det kanske räcker med en? De är ju inte ute så mycket nu i vinter och de är trevliga.
Det blir troligtvis två för många.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp