Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har grannens hund bitit ihjäl en höna igen!!! Är så är så jag kokar. Stackars hönsen!! Sån stress och smärta. Vi har inhägnad tomt, hönsen var på tomten och hundfan tog sig in.
Tre gånger totalt, två gånger på en vecka. Funderar på att polisanmäla.

Men.....alltså!! Jag skulle skämmas så in i helvete om det var min hund.

Jag skulle hota med polisanmälan direkt nu om inte anmäla direkt.
 
Men förbannade grannjävlar?! Har de inte eget staket som håller hunden inne?? Höna eller ej så är det ju inte heller tillåtet att hunden springer omkring som den vill heller. Jag hade blivit skogstokig.
Just nu är de grannarna, ägarna, bortresta men hunden lyckades smita pga en ostängd grind (inte vår) från en annan granne som är hundvakt.

Jag skulle absolut överväga det. Men när det gäller en granne är det väl alltid enklast att prata först. Fråga grannen hur han har tänkt hantera detta för att det ska vara omöjligt att hända igen. Känns det som att inget kommer hända, polisanmäl. Jag skulle vara rabiat.

Mvh sitter ute halva dagarna för att vakta hönsen pga av den jävla rovfågeln som har besökt oss två gånger denna vecka.
Vi pratade tidigare i veckan och jag föreslog munkorg men nä. De skulle fixa sitt eget staket bättre.

Vore det ett vilt djur som gjorde det skulle det fortfarande vara hemskt, men ändå mer naturligt. Och i så fall vårt ansvar att säkra bättre. Men jag tycker dom får ansvara själva för sin egen hund.

Men.....alltså!! Jag skulle skämmas så in i helvete om det var min hund.

Jag skulle hota med polisanmälan direkt nu om inte anmäla direkt.
Ägarna till hunden kommer hem nästa vecka. Vi ska prata med dom då. Vi vill helst ha bort hunden från byn, men det blir nog svårt. Vet inte hur mycket resurser polisen lägger på sånt här heller.
Skadestånd är vi inte ute efter, vi vill bara ha våra egna djur trygga på vår egen gård.
 
Just nu är de grannarna, ägarna, bortresta men hunden lyckades smita pga en ostängd grind (inte vår) från en annan granne som är hundvakt.


Vi pratade tidigare i veckan och jag föreslog munkorg men nä. De skulle fixa sitt eget staket bättre.

Vore det ett vilt djur som gjorde det skulle det fortfarande vara hemskt, men ändå mer naturligt. Och i så fall vårt ansvar att säkra bättre. Men jag tycker dom får ansvara själva för sin egen hund.


Ägarna till hunden kommer hem nästa vecka. Vi ska prata med dom då. Vi vill helst ha bort hunden från byn, men det blir nog svårt. Vet inte hur mycket resurser polisen lägger på sånt här heller.
Skadestånd är vi inte ute efter, vi vill bara ha våra egna djur trygga på vår egen gård.

Det är möjligen så att det kanske inte hinner hända så mycket hos polisen, men en polisanmälan kan ju vara kraft nog för grannarna att fatta allvaret i det hela. De brister ju vad gäller det strikta hundägaransvaret. 3 hönor är ju mer än en enstaka gång, liksom.

Blir fullkomligt tokig på sådan här slapphet hos hundägare. Det faller över på alla oss andra som har hund. Idioter.
 
Jag var på Granngården idag och skulle köpa nytt hönsfoder. Tog en kik på innehållsförteckningen och slogs av att allt innehåller soja. :down:

Just nu när Amazonas brinner känns det riktigt pissigt att behöva köpa foder med soja i. Vad ger ni för något till era värpande höns?
 
Jag var på Granngården idag och skulle köpa nytt hönsfoder. Tog en kik på innehållsförteckningen och slogs av att allt innehåller soja. :down:

Just nu när Amazonas brinner känns det riktigt pissigt att behöva köpa foder med soja i. Vad ger ni för något till era värpande höns?
Mina får vete, korn och havre. Och snäckskal. Hon jag köpte mina höns av hade använt den foderstaten och jag har fortsatt. :)
 
Mina får vete, korn och havre. Och snäckskal. Hon jag köpte mina höns av hade använt den foderstaten och jag har fortsatt. :)
Som du sen blandar själv? Jag har fått för mig att pellets är bättre eftersom de annars kan sortera ut vad de vill ha och lättare få bristsjukdomar.
Mina får också korn, vete och havre (och snäckskal). Jag har de olika sädesslagen i olika behållare och så växlar jag bara vilket sädesslag jag ger. Inget uträknat utan mest slump vilket jag väljer :D Mina höns mår fint och värper bra och har så gjort i de åren jag haft höns :)
 
Som du sen blandar själv? Jag har fått för mig att pellets är bättre eftersom de annars kan sortera ut vad de vill ha och lättare få bristsjukdomar.

Bristsjukdomarna har oftast mer med raserna att göra, hödproduktiva rasar behöver generellt pellets för att "palla med" medan lantraser (speciellt gamla svenska lanthöns) är avlade för att dels vara bra på att hitta egen mat i större utsträckning och dels kunna leva bra på fattig mat, de kan tvärtom må sämre på tex värppellets eftersom det blir för mycket, speciellt om man låter dom vila vintertid.

Jag kör också korn,vete,havre, min lokala kvarn säljer den färdigblandad för just höns. Jag blandar i lite pellets vintertid då dom av naturliga skäl inte får i sig lika mycket grönt, dock inte värppellets utan baspellets. Mina vilar vintertid
 
Jag använder tyvärr pellets som basfoder som de har fri tillgång till hela tiden. Jag har värphöns som värper mycket per år, även om de inte är värphybrider.

Dock så ger jag fermenterad havre-, korn-, vete-, majs- och ärtblandning som jag tror (om jag får gissa) utgör ca 33-66% av deras intag per dag. Förutom grönt och insekter.

Jag ger rester också.
 
Mina får grani mix från hobby first, pickar i gården och rester. Men de är ju bara fyra nu så de äter inte så mycket.

(Räven tog fyra, jag köpte fyra nya, två flög iväg (!!) innan vi hunnit näta taket, det är ändå drygt 2m högt...)
 
Jag funderar fortfarande på mina ruvare och det låga antalet ägg för populationen.

1. Många sover i redena. Hur gör ni? Slänger upp dem på pinnarna? Jag har hört Homesteaders säga att det kan göra att de inte lägger ägg. Hur sant är det?

2. Jag har ovanligt många ruvare....och länge och de raser som inte ska vilja så mycket. Medan de som ska vilja ruva inte har lyft ett finger för att göra det.

3. I Amerika (de jag följt) pratar hela tiden om animaliskt foder om hönsen lägger dåligt och att man bör ge dem kött på ett eller annat sätt. Speciellt om de lägger dåligt. Det kan vara allt från högprocentat köttinnehåll i katt- eller hundmat eller tonfisk på burk. Detta får jag inte göra då jag säljer ägg.

4. Stress. De verkar inte stressade. Det har varit samma produktion oavsett om det varit många individer, nyinflyttade eller bara basgruppen.
De har alla plats på lika höga pinnar och de redena som finns ska räcka för antalet höns.

Har ni några ideér?
 
Som du sen blandar själv? Jag har fått för mig att pellets är bättre eftersom de annars kan sortera ut vad de vill ha och lättare få bristsjukdomar.
Jag har bara sju höns, så jag tar en skopa av varje sort i "foderautomaten" så får dom äta det som kommer ut. Fri tillgång. Just nu springer dom runt hela gården och äter allt dom kommer över (hallon, vinbär, zucchini osv.. :cautious: :rofl:) och så får dom lite matrester. Idag fick dom lite entrecote-slamsor och gurka. Jag har genbanksanslutna Hedemorahöns.
 
Jag funderar fortfarande på mina ruvare och det låga antalet ägg för populationen.

1. Många sover i redena. Hur gör ni? Slänger upp dem på pinnarna? Jag har hört Homesteaders säga att det kan göra att de inte lägger ägg. Hur sant är det?

2. Jag har ovanligt många ruvare....och länge och de raser som inte ska vilja så mycket. Medan de som ska vilja ruva inte har lyft ett finger för att göra det.

3. I Amerika (de jag följt) pratar hela tiden om animaliskt foder om hönsen lägger dåligt och att man bör ge dem kött på ett eller annat sätt. Speciellt om de lägger dåligt. Det kan vara allt från högprocentat köttinnehåll i katt- eller hundmat eller tonfisk på burk. Detta får jag inte göra då jag säljer ägg.

4. Stress. De verkar inte stressade. Det har varit samma produktion oavsett om det varit många individer, nyinflyttade eller bara basgruppen.
De har alla plats på lika höga pinnar och de redena som finns ska räcka för antalet höns.

Har ni några ideér?
När jag stänger på kvällen så sätter jag upp dem på pinnarna och plockar äggen. Jag tycker det hjälper mot att de blir liggande på ägg som inte blir några kycklingar. Men eftersom jag inte har de hemma, utan hos min mamma, så inbillar jag mig att det gör skillnad eftersom hon inte gör det. Däremot så tycker jag inte det verkar göra skillnad för äggproduktionens skull.

Hur gamla är dina hönor?

Våra höns sprutar ur sig ägg nu på sommaren, men de kan även få en svacka. Ofta har alla svackan samtidigt på ett par veckor innan de kommer igång igen.
Framförallt så lägger de otroligt mycket ägg efter vinterns vila, de hade en svacka för 2 månader sedan c:a och nu är de inne i en igen.
 
När jag stänger på kvällen så sätter jag upp dem på pinnarna och plockar äggen. Jag tycker det hjälper mot att de blir liggande på ägg som inte blir några kycklingar. Men eftersom jag inte har de hemma, utan hos min mamma, så inbillar jag mig att det gör skillnad eftersom hon inte gör det. Däremot så tycker jag inte det verkar göra skillnad för äggproduktionens skull.

Hur gamla är dina hönor?

Våra höns sprutar ur sig ägg nu på sommaren, men de kan även få en svacka. Ofta har alla svackan samtidigt på ett par veckor innan de kommer igång igen.
Framförallt så lägger de otroligt mycket ägg efter vinterns vila, de hade en svacka för 2 månader sedan c:a och nu är de inne i en igen.


Mina är bara ett år. Jag tror att det antingen är maten eller något med att de gärna ruvar men......

På 18 höns får jag max 10 ägg och det svackar inte med årstiderna nästan alls. Snarare varannan dag. 4 ägg ena dagen och 8 ägg andra dagen.
 
Mina är bara ett år. Jag tror att det antingen är maten eller något med att de gärna ruvar men......

På 18 höns får jag max 10 ägg och det svackar inte med årstiderna nästan alls. Snarare varannan dag. 4 ägg ena dagen och 8 ägg andra dagen.
Oj, det lät verkligen inte mycket! Jag är ju 100% nybörjare men får nog ett snitt på 3 ägg/dag på 6 höns.
 
Mina är bara ett år. Jag tror att det antingen är maten eller något med att de gärna ruvar men......

På 18 höns får jag max 10 ägg och det svackar inte med årstiderna nästan alls. Snarare varannan dag. 4 ägg ena dagen och 8 ägg andra dagen.
Oj, ja det var verkligen lite. Är de dessutom bara 1 år så är det ännu mer anmärkningsvärt. Jag bara spånar nu, eftersom du verkar ha koll och de trivs (mycket dagsljus eller dagslampa, jag är ledsen om du har sagt det innan men jag kommer inte ihåg). Blir det helt mörkt under natten? Det är ju mörkret som startar igång äggbildningen.

Hur är det t.ex. med inavel på de. Visst hade du kycklingar som vinglade och hade vitaminbrist. Tänker på om det är något bakomliggande som kan vara svårt att påverka.
Du verkar ju ticka i många boxar för att de egentligen ska lägga ägg som de borde.
Jag tror t.o.m. mina silkeshöns jag hade innan var bättre värpare än vad dina låter som.

Du har ingen "hönsgubbe" eller expert i närheten du hade kunnat bolla med? Annonsera på FB och bjud hem på kaffe eller liknande. De som har höns är ju oftast väldigt glada i att prata om de och liknande.
Annars hade jag ringt distrikt vet. och rådfrågat, de har nog mer hum om höns eller var man kan vända sig.

Sidan "Svenska ägg" har mycket matnyttigt om du inte har varit där och kollat.
 
Oj, ja det var verkligen lite. Är de dessutom bara 1 år så är det ännu mer anmärkningsvärt. Jag bara spånar nu, eftersom du verkar ha koll och de trivs (mycket dagsljus eller dagslampa, jag är ledsen om du har sagt det innan men jag kommer inte ihåg). Blir det helt mörkt under natten? Det är ju mörkret som startar igång äggbildningen.

Hur är det t.ex. med inavel på de. Visst hade du kycklingar som vinglade och hade vitaminbrist. Tänker på om det är något bakomliggande som kan vara svårt att påverka.
Du verkar ju ticka i många boxar för att de egentligen ska lägga ägg som de borde.
Jag tror t.o.m. mina silkeshöns jag hade innan var bättre värpare än vad dina låter som.

Du har ingen "hönsgubbe" eller expert i närheten du hade kunnat bolla med? Annonsera på FB och bjud hem på kaffe eller liknande. De som har höns är ju oftast väldigt glada i att prata om de och liknande.
Annars hade jag ringt distrikt vet. och rådfrågat, de har nog mer hum om höns eller var man kan vända sig.

Sidan "Svenska ägg" har mycket matnyttigt om du inte har varit där och kollat.

Vad kul att du engagerar dig.

De som var vingliga är endast 2-3 månader så de är kläckta i år på våren.
Men du har alldeles rätt i att hade det varit dem hade jag nog också trott att det kunde varit just det.

Det verkar liksom gå i omgångar med vilka hönor det är. Jag vet inte varje individs ägg men jag har som tur var fyra lika färger på äggen så jag vet på ett ungefär vilka raser som lägger när.
Det verkar vara ganska jämt fördelat över raserna, dvs de lägger men allt för sällan, skulle jag säga. Just nu är det silveruddarna som inte lägger. Detta kan ju givetvis bero på att de tar paus vid olika tillfällen men de som regelbundet och jämt lägger ägg är mina wyandotte.
De verkar inte ta paus.

Ja, det är ju mörkt på natten här och ingen lampa är på. På vintern har jag haft lampa på (värmelampa) som påverkat dem i läggningen på ett positivt sätt för oss.

De lägger inte heller någon annanstans då de för nuvarande är i hönsgården och inte i stora hagen, till stortuppen flyttat.

Det räcker iofs med de ägg vi får men det kostar ju onödigt med pengar om man ska vara krass.
 
@hemlig Om hundägaren inte gör något så kan en anmälan enligt tillsynslagen till länsstyrelsen vara med idé. Om problemet med hunden upprepas kan de kräva att grannen bygger ett bättre staket.
Dom har ett bra staket, men det hjälper inte när dom missar att stänga grindar eller hundra honom i dörröppningen :(.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp