Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina bjurholmare har uppehåll ungefär 1 månad vid ruggning, de har precis börjat lägga ägg igen. Jag har också lärt mig att man ska ha lyse här uppe då dagarna blir för korta för att hönsen ska må bra annars, kan ju vara mörkt dygnet runt i perioder 🤣 Har lampa som tänds 12 och släcks 18.
Ok, du har säkert rätt,jag vet inte vart du bor.
 
Nu är jag evinnerligt trött på det här jäkla vädret och regnet!!

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. För att hönsen inte skulle behöva gå på lera hela dagarna i hönsgården (som de är instängda i för tillfället då höken varit ihärdig ett längre tag) så har jag ströat med halm och hö. Det är en ordentligt tilltagen hönsgård men inte ens en sådan gård har stått emot årets skitväder, som annars håller för nästan vad som helst.

Jag måste på något sätt åtgärda problemet och det är att det nu är så skitigt att jag antingen måste häva ut extremt tungt hö och halm som är genomsur och skitig eller lägga på mer. Jag har mer halm och hö, så problemet ligger inte där men lukten är förfärlig som det är nu. Det ruttnar samtidigt som det är hönsbajs i.
De är ju alltid så här många och har alltid bajsat så här mycket men i år är lukten överhängande, söt och äcklig och nedbrytningsprocessen får inte tillräckligt med syre och torka.
Jobbet med att ta ut det som finns kommer troligen vara extremt (EXTREMT!) jobbigt nu när det är som värst med tanke på vätan men lägger jag på mer så kanske det inte hjälper, typ Deep bedding, och få ut det till våren då KAN ju bli ännu jobbigare. SUCK!!
 
Nu är jag evinnerligt trött på det här jäkla vädret och regnet!!

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. För att hönsen inte skulle behöva gå på lera hela dagarna i hönsgården (som de är instängda i för tillfället då höken varit ihärdig ett längre tag) så har jag ströat med halm och hö. Det är en ordentligt tilltagen hönsgård men inte ens en sådan gård har stått emot årets skitväder, som annars håller för nästan vad som helst.

Jag måste på något sätt åtgärda problemet och det är att det nu är så skitigt att jag antingen måste häva ut extremt tungt hö och halm som är genomsur och skitig eller lägga på mer. Jag har mer halm och hö, så problemet ligger inte där men lukten är förfärlig som det är nu. Det ruttnar samtidigt som det är hönsbajs i.
De är ju alltid så här många och har alltid bajsat så här mycket men i år är lukten överhängande, söt och äcklig och nedbrytningsprocessen får inte tillräckligt med syre och torka.
Jobbet med att ta ut det som finns kommer troligen vara extremt (EXTREMT!) jobbigt nu när det är som värst med tanke på vätan men lägger jag på mer så kanske det inte hjälper, typ Deep bedding, och få ut det till våren då KAN ju bli ännu jobbigare. SUCK!!
Jag förstår precis vad du menar med lukten. Ett år körde vi med flis ett rejält lager och så granris ovanpå. Då slipper man vätan under ifrån och granris blir inte tungt på samma sätt och är då enklare hiva ut om det behövs.
I somras las det på 10 cm grus i gården, men frågan är om vi inte ska lägga ut granris i år igen.
 
Jag förstår precis vad du menar med lukten. Ett år körde vi med flis ett rejält lager och så granris ovanpå. Då slipper man vätan under ifrån och granris blir inte tungt på samma sätt och är då enklare hiva ut om det behövs.
I somras las det på 10 cm grus i gården, men frågan är om vi inte ska lägga ut granris i år igen.

Ja, det är verkligen en bra idé med granris. Frågan är om jag får ut det som luktar nu utan att bryta ryggen och ens "spirit".
Lät du fliset ligga kvar sedan eller tog du ut det till våren?

Funderar samtidigt som jag skriver. Vår hönsgård är rejält stor........jag undrar jag om inte det måste till en extremt stor gammgran för att täcka alla kvadratmeter. Det är kanske omöjligt när jag tänker efter.
 
Ja, det är verkligen en bra idé med granris. Frågan är om jag får ut det som luktar nu utan att bryta ryggen och ens "spirit".
Lät du fliset ligga kvar sedan eller tog du ut det till våren?

Funderar samtidigt som jag skriver. Vår hönsgård är rejält stor........jag undrar jag om inte det måste till en extremt stor gammgran för att täcka alla kvadratmeter. Det är kanske omöjligt när jag tänker efter.
Fliset ligger kvar, men gården var rätt utgrävd och var som en ända stor höns-bad-gropp, så flisen användas även för att jämna till den.
Jag tänkte på det när jag skrev det, jag tror du har fler hönor än oss.
Men om det inte blir för litet för antalet hönor, så dela av det? Alternativt köp grus.

En del av vår hönsgård har platta, det underlättar ju otroligt mycket. Det går inte att köpa tak på byggmax och sätta upp/ lägga en presening över hela eller en del?
 
Fliset ligger kvar, men gården var rätt utgrävd och var som en ända stor höns-bad-gropp, så flisen användas även för att jämna till den.
Jag tänkte på det när jag skrev det, jag tror du har fler hönor än oss.
Men om det inte blir för litet för antalet hönor, så dela av det? Alternativt köp grus.

En del av vår hönsgård har platta, det underlättar ju otroligt mycket. Det går inte att köpa tak på byggmax och sätta upp/ lägga en presening över hela eller en del?

Smart tänk!
Jag ska allvarligt fundera på alternativen. Faktum är att jag inte tänkt på "tak" alls. Vår är också tämligen urgrävd så påfyllnad gör inget alls.
 
Smart tänk!
Jag ska allvarligt fundera på alternativen. Faktum är att jag inte tänkt på "tak" alls. Vår är också tämligen urgrävd så påfyllnad gör inget alls.
Vi har presenning över vår hönsgård. Kommer ju in snö och vatten ändå från sidorna, men betydligt mindre i alla fall.
 
Dags att skaffa en rejäl musfälla här. Funderar på de där elektriska som tar 10 stycken innan man måste tömma men det står att man inte får ha dem i uthus, stall och bodar (antar för fukten) men ärligt talat är det ju just i hönshus och stall jag behöver den.
Någon som har erfarenhet?

Jag matar hönsen med nyfödda musbebisar som jag hittar fint inbäddade under plastredena i hönshuset. De älskar de små munsbitarna men ett modershjärta (mitt) har lite svårt att ge små bebisar för hönsen att kasta runt eller bara svälja hela. Men ärligt talat känns det nödvändigt och de får protein.

Vi har inte längre fri tillgång på mat till hönsen för att minimera musinvasion nu på vintern men det är varmt och fint och matrester lite här och var så de mår prima hos hönsen. Boar med fina fjädrar och hö.
 
Vi har presenning över vår hönsgård. Kommer ju in snö och vatten ändå från sidorna, men betydligt mindre i alla fall.

Vi har lite stor hönsgård för att ha presenning över hela men kanske över en viss del. Problemet är att det blåser så infernaliskt här hos oss så kanske plåt är bättre men man vill ju ta bort det till sommaren.
 
Av mina fina kycklingar har jag fått ta bort 3/9. Håller ögonen på två till, jag misstänker marek. Det känns lite trist att gå ut i hönshuset just nu, jag hoppas att jag slipper ta bort allihopa. :(
Så hemskt tråkigt om det är marek, vet du om de haft höns där tidigare?
 
Nix, vi byggde nytt. Men vad jag förstår så har de flesta hobbyflockar marek, men latent.

Ja, och ILT. Smått omöjligt att undgå om man har frigående flockar. Däremot så kan man avla så att flocken mer eller mindre blir resistent mot marek, om jag förstått det rätt? Slå ut de som visar symtom och behålla resten, typ.
 
Ja, och ILT. Smått omöjligt att undgå om man har frigående flockar. Däremot så kan man avla så att flocken mer eller mindre blir resistent mot marek, om jag förstått det rätt? Slå ut de som visar symtom och behålla resten, typ.
Jo, typ. Men det blir inte mindre deppigt för det. 🤷
 
Av mina fina kycklingar har jag fått ta bort 3/9. Håller ögonen på två till, jag misstänker marek. Det känns lite trist att gå ut i hönshuset just nu, jag hoppas att jag slipper ta bort allihopa. :(

Men oj vad jobbigt!! Man blir så orolig och man vill ju verkligen inte att de ska lida. Som sagt förstår jag att det inte är så jäkla kul att gå dit just nu.
 
För mig fortsätter det att strula.

Till det positiva är i alla fall att jag börjat ge mindre mat vilket gjort att de vänt mer på underlaget i hönsgården vilket i sin tur gör att det luftas och luktar mindre.

Till sämre är att en av mina två CL gick och dog i går. Det är ju inte en så jäkla tålig ras och hon var syster med den med konstig gång som jag tog bort i somras. Hon har varit naken på ryggen ända till ruggningen när hon äntligen börjat få fjädrar igen (tuppens favorit) mitt i ruggningen så blev hon lite ämlig för någon vecka sedan. De fick alla activia och hon vände till det bättre och var pigg som tusan sista veckan.
Igår hittades hon fortfarande sittande på pinnen men tittade inte ens upp när vi kom in. Vi tog henne till foderkammaren med förstod redan då att hon troligen kommer att dö inom någon timme men vi ville verkligen testa för hon var en fantastisk värphöna.
Men det gick inte.

Nu funderar jag på en lite tåligare ras som ger blå ägg. Är det araucanan då? Eller någon annan som finns i Sverige?
 
@Efwa Är det just blå ägg? Annars ger ju isbar gröna ägg och jag uppfattar den rasen som rätt tålig.
Annars är ju araucanas ägg helt underbar i färgen. :love:
 
@Efwa Är det just blå ägg? Annars ger ju isbar gröna ägg och jag uppfattar den rasen som rätt tålig.
Annars är ju araucanas ägg helt underbar i färgen. :love:

Ja, precis...ljust blå ägg vill jag ha. Gröna har jag i form av Silveruddare (isbar) och de är verkligen en tålig ras måste jag säga.
Just nu har jag bruna, beiga, gröna och rosa och jag gillar verkligen hur de blå bryter av de jordnära färgerna, s det vill jag verkligen ha.

Just nu har jag en CL kvar men den har inte börjat lägga än och jag vill ha fler blå-läggare än en enda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp