Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gillar även teckningen på denna, pappatupp har samma, men inte så mycket.
B6FD354C-DF94-432A-9BBB-0C2CF6FFECDE.jpeg
 
Igår nackade jag min första höna :( En av wyandotterna har varit halt några dagar, men igår när jag kom hem från jobbet kunde hon inte resa sig utan bara välte när jag försökte hjälpa henne upp. Sambon var inte hemma och jag stod inte ut med att se henne sådan, så jag tog bort henne själv. Det kändes ändå ok, och på ett sett skönt att jag vet att jag kan lösa det själv om jag behöver.

Nu är det bara två wyandotter kvar, en tupp och en höna..

Vad duktig du var (försöker ”säga” det på ett sätt som inte låter larvigt)!
Det är jobbigt och med facit handen kan jag säga att just dessa nackningar faktiskt är de jobbigaste, de man måste göra när man inte planerat dem.

Jag har inga problem att nacka höns jag tänkt ha till slakt eller om jag gått och tänkt ett tag på att jag nog måste ta den tuppen/hönan av olika anledningar, men att överraskas av en skadad Individ är faktiskt en annan sak.

Det är skönt att veta att man klarar av det, som du säger.
 
Jag har tre orpington-hönor (dock inte fullvuxna) och de vill absolut inte sitta på någon pinne utan sover tillsammans på golvet. Jag har varit lite orolig över det, men det kanske är normal då🙂
Våra äldsta är 3 år och antal gånger de sovit på pinne kan jag räkna på en hand :p.
 
Jag har tre orpington-hönor (dock inte fullvuxna) och de vill absolut inte sitta på någon pinne utan sover tillsammans på golvet. Jag har varit lite orolig över det, men det kanske är normal då🙂

Har de bräda upp till pinnen? De tyngre raserna vill inte flyga upp och har man ingen bräda är alternativet oftast golvet.
 
Har de bräda upp till pinnen? De tyngre raserna vill inte flyga upp och har man ingen bräda är alternativet oftast golvet.
Här har de bräda upp och pinnar i både låga och högre höjder. De sitter inte där ofta ändå och då flaxar de ändå gärna upp på ett hustak (litet hus) i hönsgården utan problem.
 
Jag har tre orpington-hönor (dock inte fullvuxna) och de vill absolut inte sitta på någon pinne utan sover tillsammans på golvet. Jag har varit lite orolig över det, men det kanske är normal då🙂
Det @Efwa skriver om "stege" är viktigt men det finns ytterligare en viktig aspekt. Hur tjocka pinnar har du? Orpington är tunga hönor så så jag skulle se till att har rejäla grenar/avfasade plankor de kan sitta på så att vikten fördelas på en bredare del av bröstbenet. Mina Gotlandshöns som är betydligt lättare än Orpington väljer att sitta på de delar av pinnarna som är tjockast en av dem är uppåt 10cm i diameter
 
Har de bräda upp till pinnen? De tyngre raserna vill inte flyga upp och har man ingen bräda är alternativet oftast golvet.

Tack för input! Jo, jag har bräda upp till pinnarna, det finns även låga pinnar. Än är de ganska smidiga då de inte är fullvuxna. Jag har provat att sätta dem på pinnarna men de blir väldigt förnärmade och hoppar ner med en gång.
 
Är det någon som vet hur det är med hönor och mejeriprodukter? I boken "Höns i trädgården" rekommenderas att ge kyclingar keso men i en annan bok jag har står det att hönor är laktosintoleranta.
 
Inte nog med att min älskade katt dog igår, den minsta mina tre kycklingar var försvunnen i em/kväll när de skulle gå in. 😢 Vi har letat överallt, tom använt spettet för att leta i råtthål efter den men ingenstans. Jag har slaktat halva min schersmin, varulven letat i råtthålen, mamma försökt lyssna efter den och jag har varit utanför nätet för att se om den på något vis hamnat på fel sida men ingen liten kyckling. :cry:

I morgon ska jag gå loss med häftpistol och svetsnät, råttjävlarna har gnagt hål mellan dörrhalvorna, de är helr besatta i år på att försöka ta sig in. :rage:
 
Inte nog med att min älskade katt dog igår, den minsta mina tre kycklingar var försvunnen i em/kväll när de skulle gå in. 😢 Vi har letat överallt, tom använt spettet för att leta i råtthål efter den men ingenstans. Jag har slaktat halva min schersmin, varulven letat i råtthålen, mamma försökt lyssna efter den och jag har varit utanför nätet för att se om den på något vis hamnat på fel sida men ingen liten kyckling. :cry:

I morgon ska jag gå loss med häftpistol och svetsnät, råttjävlarna har gnagt hål mellan dörrhalvorna, de är helr besatta i år på att försöka ta sig in. :rage:

Usch vad tråkigt. :(

Ang. råttorna eller modell större mus har vi också haft problem. Äter sig in överallt... och vi har tröttnat. Jag blir liksom galen. Ska putsa igen lite hål på ladan också så att de inte har fri väg. Och lägga ner nät och betong på väl utvalda platser.... Hade anticimex ute och det sitter nu 3 kolsyrefällor uppe som vi hoppas ska minska beståndet enligt deras rekommendation. Annars får anticimex komma ut och sanera. Riktigt otyg tycker jag!
 
Usch vad tråkigt. :(

Ang. råttorna eller modell större mus har vi också haft problem. Äter sig in överallt... och vi har tröttnat. Jag blir liksom galen. Ska putsa igen lite hål på ladan också så att de inte har fri väg. Och lägga ner nät och betong på väl utvalda platser.... Hade anticimex ute och det sitter nu 3 kolsyrefällor uppe som vi hoppas ska minska beståndet enligt deras rekommendation. Annars får anticimex komma ut och sanera. Riktigt otyg tycker jag!
Hur fungerar kolsyrefällor? Grannen tyckte jag skulle lägga ut något som jag antar är ett numera förbjudet gift men jag avskyr gift. Så rädd att det ska drabba många fler djur än råttorna och rädd att de lider när de dör.
 
De små kycklingarna har nu blivit så stora att de får lämna hönsgården och upptäcka friheten i världen utanför.

Huliganhönan tycker att detta var ytterst intressant och började genast aktivt värva nya medlemmar till Hönsens Ockupationsfront där hon länge fört en ensam kamp. "Ni förstår, ungdomar, att inne i det där stora huset, där sitter människan med ett helt jätteförråd av kakor och godsaker som hon behåller alldeles för sig själv. Ja, fortsätt uppför trappan nu, och sedan väntar vi bara ut rätt tillfälle. Jag ger signalen."

IMG_5198.jpg
 
De små kycklingarna har nu blivit så stora att de får lämna hönsgården och upptäcka friheten i världen utanför.

Huliganhönan tycker att detta var ytterst intressant och började genast aktivt värva nya medlemmar till Hönsens Ockupationsfront där hon länge fört en ensam kamp. "Ni förstår, ungdomar, att inne i det där stora huset, där sitter människan med ett helt jätteförråd av kakor och godsaker som hon behåller alldeles för sig själv. Ja, fortsätt uppför trappan nu, och sedan väntar vi bara ut rätt tillfälle. Jag ger signalen."

Visa bifogad fil 58143
Hur länge håller du dina i hönsgården? Mina små hänger med ut från att dom är typ 7-14 dagar :laugh:
 
I det här fallet har jag väntat lite längre, de här är snart två månader. I och med att de bara bott med mamma höna (Huliganhönan och gamle tuppen bor i stallet) och mamma höna kom hit tillsammans med kycklingarna så var ju miljön obekant för henne också. Och då tänkte jag att alla behövde lite längre tid att få bo in sig i både hönshuset och hönsgården.

Hade det varit ett större gäng vuxna höns från början och framför allt att hönsmamma var trygg här så hade jag nog låtit dem gå fritt lite tidigare. Men nu och framöver så får de vandra fritt på dagarna (helst inte i huset om jag kan hindra det dock)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp