Hööks egna täcken? Fairfield och Trinity.

malinkan

Trådstartare
Hej!

Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g innetäcken. Behöver därför mellanting mellan 80 & 370g.

Stallet jag står i värms upp fort av hästarna i stallet, men täcken torkar inte alls fort utan det kan ta 1-2 dagar. Av den anledningen tänker jag att jag ska införskaffa mig 2 nya täcken, samt försöka laga upp mitt gamla 200 grams mio-täcke.

Nu till problemet. Ekonomin håller inte riktigt för att köpa 2 st dyrare täcken, så jag såg över vad hööks hade att erbjuda. Hittade ett riktigt bra, speciellt gällande vattenpelare som är viktigast för mig (enligt produktbeskrivning) lite dyrare samt ett helt okej (enligt pb) med ett väldigt bra pris. Så jag undrar om ni har erfarenheter eller andra tankar om dessa? Eller andra höökstäcken?

Hittills har hans hagkompis inte varit något intresserad i att äta på hans täcken och jag kommer även införskaffa anti-bite spray.

Täcke 1:
Utetäcke Ultimate 100 Trinity®
Fäste för liner
100 g fyllning
5000 mm vattenpelare
3000 MVT andasfunktion.
Bogveck med resår.
Ringar för fastsättning av halstäcke
Svansskydd
900D polyester ripstop
Halvhals

1199:- (Kommer även köpa till 100g liner samt halstäcke)
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hasttacken/utetacke-ultimate-100-trinity

Täcke 2:

Utetäcke Sirius FairField®

600D polyester ripstop
200 g fyllning
3000 mm vattenpelare
3000 MVT andasfunktion
Höga bogveck.
Ringar för fastsättning av halstäcke.
Svansskydd.

599:- (kommer även köpa till halstäcke.)
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hasttacken/utetacke-sirius-fairfield-1

Hjälp mig!
 
Hej!

Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g innetäcken. Behöver därför mellanting mellan 80 & 370g.

Stallet jag står i värms upp fort av hästarna i stallet, men täcken torkar inte alls fort utan det kan ta 1-2 dagar. Av den anledningen tänker jag att jag ska införskaffa mig 2 nya täcken, samt försöka laga upp mitt gamla 200 grams mio-täcke.

Nu till problemet. Ekonomin håller inte riktigt för att köpa 2 st dyrare täcken, så jag såg över vad hööks hade att erbjuda. Hittade ett riktigt bra, speciellt gällande vattenpelare som är viktigast för mig (enligt produktbeskrivning) lite dyrare samt ett helt okej (enligt pb) med ett väldigt bra pris. Så jag undrar om ni har erfarenheter eller andra tankar om dessa? Eller andra höökstäcken?

Hittills har hans hagkompis inte varit något intresserad i att äta på hans täcken och jag kommer även införskaffa anti-bite spray.

Täcke 1:
Utetäcke Ultimate 100 Trinity®
Fäste för liner
100 g fyllning
5000 mm vattenpelare
3000 MVT andasfunktion.
Bogveck med resår.
Ringar för fastsättning av halstäcke
Svansskydd
900D polyester ripstop
Halvhals

1199:- (Kommer även köpa till 100g liner samt halstäcke)
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hasttacken/utetacke-ultimate-100-trinity

Täcke 2:

Utetäcke Sirius FairField®

600D polyester ripstop
200 g fyllning
3000 mm vattenpelare
3000 MVT andasfunktion
Höga bogveck.
Ringar för fastsättning av halstäcke.
Svansskydd.

599:- (kommer även köpa till halstäcke.)
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hasttacken/utetacke-sirius-fairfield-1

Hjälp mig!

Varför inte någon av horsewares billagare varianter. Jag hade satsat på Mio som kostar typ 700kr. Har mycket dålig erfarenheter av hållbarhet och passform hos höökstäcken.
 
Har ett HW 100 g (Amigo?) som kostade ca 1100 kr. Det är verkligen superbra. Håller kanon, ser helt nytt ut även säsong 2 fast det är tvättat en del.
 
Jag har haft både Trinity och Fairfield. Fairfieldet läckte in redan första ordentliga regnskuren (för mig). Det kasserades ganska fort.

Trinity täcket har funkat utmärkt, jag gillar framförallt att halsen är så stor att den faktiskt överlappar och inte släpper in regn i skarven mellan täcke och hals. Dessutom stort plus för reflexpasspoalen som verkligen syns!
 
Har haft ett fairfield ofodrat som låg superbra och höll ute regnet superbra :), köpte det begagnat till och med men det var verkligen ett superbra täcke ^_^.

Trinity 200g hade ett par hästar i stallet jag jobbar i en vinter, det hade väldigt bra passform och kommer inte ihåg att det blåste in regn under det eller läckte igenom.

Behöver jag köpa ett nytt till nya hästen på lösdrift nu blir det nog ett trinity, då det täcker fint bogen och har stor rumpflärp.

Sen tycker jag om att man kan ha avtagbar helhals till halvhals täckena, så blir det ingen glipa där regn och snö blåser in.
 
Hej!

Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g innetäcken. Behöver därför mellanting mellan 80 & 370g.

Stallet jag står i värms upp fort av hästarna i stallet, men täcken torkar inte alls fort utan det kan ta 1-2 dagar. Av den anledningen tänker jag att jag ska införskaffa mig 2 nya täcken, samt försöka laga upp mitt gamla 200 grams mio-täcke.

Nu till problemet. Ekonomin håller inte riktigt för att köpa 2 st dyrare täcken, så jag såg över vad hööks hade att erbjuda. Hittade ett riktigt bra, speciellt gällande vattenpelare som är viktigast för mig (enligt produktbeskrivning) lite dyrare samt ett helt okej (enligt pb) med ett väldigt bra pris. Så jag undrar om ni har erfarenheter eller andra tankar om dessa? Eller andra höökstäcken?

Hittills har hans hagkompis inte varit något intresserad i att äta på hans täcken och jag kommer även införskaffa anti-bite spray.

Täcke 1:
Utetäcke Ultimate 100 Trinity®
Fäste för liner
100 g fyllning
5000 mm vattenpelare
3000 MVT andasfunktion.
Bogveck med resår.
Ringar för fastsättning av halstäcke
Svansskydd
900D polyester ripstop
Halvhals

1199:- (Kommer även köpa till 100g liner samt halstäcke)
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hasttacken/utetacke-ultimate-100-trinity

Täcke 2:

Utetäcke Sirius FairField®

600D polyester ripstop
200 g fyllning
3000 mm vattenpelare
3000 MVT andasfunktion
Höga bogveck.
Ringar för fastsättning av halstäcke.
Svansskydd.

599:- (kommer även köpa till halstäcke.)
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hasttacken/utetacke-sirius-fairfield-1

Hjälp mig!

Jag har båda de där täcken och är SUPERNÖJD! Faktiskt minst lika nöjd som jag är med andra dyrare täcken.
 
säger som övriga - för 1200 spänn hade jag köpt amigo alla dagar i veckan. Jag tar inte med tång i Hööks täckena, för jag tycker inte de håller måttet vare sig i material eller passform för priserna de har.
Har du köpt något de senaste åren då? Jag tycker att t ex Trinitys senaste modeller är minst lika bra som dyrare täcken. Går inte alls att jämföra med hur de varit förr.
 
Jag hade mycket hellre lagt pengarna på ett Horseware Amigo som ligger i samma prisklass :) Min erfarenhet av Hööks täcken är att Trinity är helt ok medans Fairfield tenderar att vara alldeles för stora i halsöppningen så att de åker bak och trycker på manken. De brukar även glida på snidskan på ert par av de hästarna som har sådana både på jobbet och i stallet hemma :)
 
Jag har några fairfield och tycker de är jättebra :up: Har aldrig läckt igenom på nån av mina hästar trots ca 12 timmars ösregn osv, bra passform, helt enkelt jättenöjd!
För några år sedan tyckte jag hööks täcken var helt värdelösa, men de har verkligen "stepped up their game" och är mycket, mycket bättre nu. Föredrar Fairfield framför Mio iallafall, Amigo kanske är snäppet bättre dock men inte så att jag skulle lägga mycket mer pengar på det "bara" för att det är Amigo.
 
Fairfield men de är så stort i bogen att de inte passade ens på min förra bred ponny haflinger. De åkte bakåt så fick göra mera hål för att kunna spänna åt de.
Trinty ser ju likdana ut som de förra täckena med annat namn som hööks sålde förut och de verkar vara trevligas täcken!
 
Köper inte täcken från hööks längre då jag inte tycker de är värda pengarna.
Har några Fairfield täcken men tycker de har väldigt dålig passform, glider bakom manken även om man spänner in dem. De läcker även igenom när det regnar mycket. Det har även gått hål på dem inom någon vecka, men kanske bara är mina hästar som är våldsamma.
Tycker Amigo Mio täckena är mycket mer prisvärda iså fall :)
 
Jag har ett Fairfield till en av mina hästar och det åker på sned direkt han rör sig. Spelar ingen roll hur jag justerar spännena.
Samma sak med ett annat 200 grams utetäcke från hööks som jag köpte för tre år sedan. Kommer inte ihåg vilket av deras märken det är nu men samma modell som fairfield men rutigt i färgen. Det täcket har jag provat på fyra olika hästar av helt olika kroppstyper och även det åker på sned direkt. Så jag kommer aldrig mer att köpa hööks utestäcken. Dessutom håller inte kardborren fast delen som spänns framme vid bogen utan den glider i sär och viks in mot bringan och orsakar skav.
Däremot har jag bättre erfarenhet av Börjes Himalaya utetäcken. Sitter bra och håller tätt till ett bra pris. Men hade jag varit du så hade jag satsat på ett billigare horsewaretäcke då du får så mycket mer för pengarna.
Kör nu enbart horseware eller Shires och då ska det vara de från Shires med T-spännen fram, inte snappbknäppen. Båda de märkena sitter toppenbra på alla mina hästar och håller dom torra i alla väder.
Här har du ett HW Amigo till bättre pris än Trinitytäcket du funderar på 😊

https://www.stromsbergsgard.se/utetackevintertacke/lite-0-100g/amigo-hero-acy-medium200g
 
Jag är positivt överraskad över Fairfield täckerna. Torkar fort, ok passform, lätta och dessutom i snygga färger! Har inget eget dock men märkte förra året att de vart mer poppis och i år är det ännu fler som skaffat dessa. Får se hur länge de håller sig :).
Shires skulle jag aldrig köpa pga kvaliten. De flesta täcken jag har är HW, de är smidiga och hållbara.
 
Kul hur olika det kan vara! Fairfield har legat där de ska på alla mina som har/haft dem (3 ponnyer och en stor) och även de andra i stallet som har sådana, men Mio däremot hänger på sniskan innan hästen ens hunnit ut i hagen (på de tre av mina som haft såna + flera andra i stallet)
 
Kul hur olika det kan vara! Fairfield har legat där de ska på alla mina som har/haft dem (3 ponnyer och en stor) och även de andra i stallet som har sådana, men Mio däremot hänger på sniskan innan hästen ens hunnit ut i hagen (på de tre av mina som haft såna + flera andra i stallet)
Jag tycker hw ska sluta med Mio, dom är så sjukt dåliga.:meh: går inte att jämföra med de övriga.
 

Liknande trådar

O
Utrustning Står mellan 2 olika vintertäcken på 400g. Vilket skulle du välja ? 1. Pessoa utetäcke BILD Yttermaterial i 1800 D (dubbelvävt) som...
Svar
13
· Visningar
1 430
Senast: Bison
·
M
Utrustning Nu är det dags att inhandla ett regntäcke, igen... Jag har velat fram och tillbaka, och nu ber jag er om hjälp! Svik mig inte nu!;)...
2
Svar
20
· Visningar
1 684
Senast: piggis_83
·
Utrustning Fick Börjes nya katalog igår och tittade lite på regntäcke till shettisen (strl 105) och hittade dessa två som jag nu funderar på...
Svar
5
· Visningar
1 249
Senast: LuddeLump
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp