Hööks höst/vinter 2018

Oj, jag har aldrig varit med om att något träns gått sönder (om inte någon häst typ trampat på en rem, fastnat eller liknande) - varken från Hööks eller annat märke som brukar beskyllas för kass kvalitet :p

Undrar om du haft enorm tur då, eller jag enorm otur :crazy:
Det som går sönder är ffa "småflärpar", som öglan för aachenrem, söljorna man trär remmarna igenom osv. Småsaker så tränsen går ju att använda ändå, men det är inte kul och känns inte värt pengarna :(

Senaste tränset jag köpte där (Morley) är mjukt och fint i lädret, sitter bra (fast jag fick gå upp en storlek och sen göra lite fler hål på nosgrimman, men sånt kan jag leva med) MEN har såklart gått sönder i nån sölja...
 
Ursäkta att jag blandar mig i även om frågan inte var adresserad till mig...
(Har förövrigt ett remontträns köpt där för något år sedan som jag är jättenöjd med - se min profilbild här!)
Men rent konsumenträttsligt räknas fel som uppkommit inom 6 månader som ursprungsfel, och då ligger bevisbörden på säljaren (att bevisa att det var kunden som orsakade felet). Med det sagt; träns som gått sönder så extremt snabbt (vilket jag aldrig varit med om, och då har jag ändå Hööksträns i dussintal!) hade jag reklamerat direkt.

Får (om jag trots allt köper träns eller liknande där igen) börja spara kvittona ordentligt då. Brukar inte vara så noga med det, men kan man reklamera så pass länge måste jag nog bättra mig!
 
Har haft några hööksträns, inget har gått sönder av normal användning.
Något har töjt sig men är fullt fungerande fortfarande.

Men vad sjutton, nu blir jag ju frustrerad!
Jag har ju inte haft MÅNGA hööksträns, men de jag haft har SAMTLIGA gått sönder efter alldeles för kort tid :crazy: Jag använder dem inte på nåt konstigt sätt, 1 eller nån enstaka gång 2 hästar/dag, sköter om det normalt, förvarar bra osv. Kan jag bara ha haft sån otur då?
 
Har två hööksträns, ett billigare som känns och ser ut som att det är gjort av papp, snarare än läder. Det tappade färg ganska fort på utsatta delar (de som träs genom metalldelar, trådar började komma lösa från sömmar och änden på nosgrimman har svällt så att den inte får plats i söljan längre.

Det andra var mkt dyrare och betydligt bättre kvalité på både läder och sömmar, dock är passformen något... udda. (nackremmen till nosgrimman är på innersta hålet för att inte hamna för långt ner, men också på yttersta hålet runt nosen för att inte bli för tight, trots att jag har en häst med väldigt smal näsa).
 
Får (om jag trots allt köper träns eller liknande där igen) börja spara kvittona ordentligt då. Brukar inte vara så noga med det, men kan man reklamera så pass länge måste jag nog bättra mig!

Ja, alltså du kan reklamera upp t.om. 3 år egentligen, men efter 6 mån ligger bevisbördan på dig, och då kan det vara lite knivigare. Upp till 6 månader brukar dock inte butikerna knussla, och som sagt, bevisbördan ligger hos de då. :up:
Det hade jag absolut sett till att göra! För som sagt, lagen är på din sida. :)
 
Har inte mycket grejer från hööks, men har ett vardagsträns därifrån som har fungerat superbra i några år. Tror det är modellen Sunderland, är väldigt likt iallafall. Har gjort ett par hål i det men anars är det ipricip felfritt trots att det misshandlas, tappas och ramlar från krokar eller andra ställen jag lägger/hänger det på stup i kvarten.
 
Undrar om du haft enorm tur då, eller jag enorm otur :crazy:
Det som går sönder är ffa "småflärpar", som öglan för aachenrem, söljorna man trär remmarna igenom osv. Småsaker så tränsen går ju att använda ändå, men det är inte kul och känns inte värt pengarna :(
Jag har samma erfarenhet som dig. Jag har köpt ett träns där och det misstaget gör jag inte om.
 
Nu har jag inte varit förbi min Hööks på sistone så jag faktiskt kunnat kolla, men jag skulle faktiskt tro att de gjort det. Inte kanske på de där man bara höjt priset någon tia, men åtminstone de befintliga modellerna som man höjt med 100 kr eller mer måste man ju ha gjort det på, annars har ju höjningen ingen som helst legitimitet!

De har prismärkt om befintliga varor i butik.

Jag hittade inget jag ville ha i katalogen. Antiklimax.
 
Jag har och har haft flera Hööksträns. Mitt favorit har i många år varit mitt Ashford som är en Dyonkopia. Mycket mjukt och kostade 349:- har jag för mig. Sjukt prisvärt! För att inte tala om mitt Sunderland som också är ett riktigt budgetträns, men mjukt och kanonfint. Precis innan jag sålde Burb nu köpte jag ett Aurora till henne på rean som jag skickade med henne (hon hade även ett gammalt pullarträns med klinker på både nosgrimma och pannband från CH som jag köpt beg, supermjukt det också). Köpte då ett till Aurora till nya hästen :p. Väldigt nöjd med det också. Det enda jag inte varit nöjd med var ett rundsytt remont från GM som verkligen var som papper och inget jag gjorde kunde rädda det.

Barbs Ashford
13179293_10208084305657321_4318770508172896587_n.jpg

Koops nya Aurora
37767209_10214818426006121_2732266629583863808_n.jpg


Lite kul är att på översta bilden kommer även tröjan och stövlarna från Hööks och på nedre bilden kommer hjälmen och tävlingstoppen därifrån :D! Handlar som sagt mycket där :p.
 
Håller inte heller med ang kvaliteten. Jag har ett hööksträns (CH) som är 15 år gammalt och fortfarande fint, så allt är definitivt inte skräp.
Jag har även köpt ett mer nyligen, är nog också CH, det absolut inget fel på kvaliteten på det. Mina bästa tyglar är också från Hööks, används i stort sett dagligen, och de har jag köpt begagnat.
 
Mina hööksträns är fina! Men köpte benlindor med 50/50 fleece och elastiska. Dom höll EN gång. Har inte kommit ihåg att reklamera än.
 
Jag har ett Lingus till min som jag är supernöjd med! Det håller väldigt hög kvalité i lädret och sitter jättebra. Har även flera tyglar från hööks som jag är väldigt nöjd med :)
 
Jag är också väldigt nöjd med kvalitén på mina Hööksträns, har haft flera därifrån. Sedan har jag också ett par jättesköna ridbyxor därifrån som jag haft i åratal och som jag köpte på rea. Schabrak och lindor brukar inte vara något vidare, men nu var det ett bra tag sedan jag köpte något sådant där, så det kan ha ändrats.
 
Jag tycker de flesta träns från Hööks har bra kvalitet! Täckena och ridbyxor däremot köper jag aldrig där mer. Inte deras egna märken. Schabraken är också sådär.. Har ett par som hållt bra men också många som blir sladdriga och tappar färg fort samt blir noppriga.

Handlar på hööks ibland men det är ingen favoritbutik :)
 
Jag tycker de flesta träns från Hööks har bra kvalitet! Täckena och ridbyxor däremot köper jag aldrig där mer. Inte deras egna märken. Schabraken är också sådär.. Har ett par som hållt bra men också många som blir sladdriga och tappar färg fort samt blir noppriga.

Handlar på hööks ibland men det är ingen favoritbutik :)

Konstigt att det är så olika erfarenheter av kvaliteten! Jag tycker tvärtom att täckena är helt okej nu för tiden, har/haft några stall- och övergångstäcken och är väldigt nöjd! Lite större i bogen, men annars i princip lika bra som mina horseware.
 
Konstigt att det är så olika erfarenheter av kvaliteten! Jag tycker tvärtom att täckena är helt okej nu för tiden, har/haft några stall- och övergångstäcken och är väldigt nöjd! Lite större i bogen, men annars i princip lika bra som mina horseware.
Ja, jag köpte ett Fairfield vintertäcke på rea. Hade tänkt att ha det mest som reserv, men det blev faktiskt en favorit. :)
 
Äntligen var det lite funktionskläder som jag gillade! Toppen med lite krusad rygg såg supersnygg ut! Och kul med kompressions-ridbyxor!
Angående kvaliten så tycker jag den brukar vara bra på det mesta, förutom dragkedjor. På ett par ridbyxor gick de sönder efter en gång, men de va bara att byta.
 
Jag måste säga att Hööks storlekstabeller antingen är rätt felaktiga, eller så är deras ridbyxor hemskt oproportionerliga :confused: Enligt tabellen skall jag ha en storlek i midjan, men måste gå upp fem(!) storlekar för att få plats med stussen... antar att de är mätta i helt "slappt" tillstånd utan hänsyn till stretch osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp