Höpellets bra eller dåligt?

Morces

Trådstartare
Ni som fodrar med Höpellets vad tycker ni om det? Kör ni kombi mellan hösilage och pellets? Berätta gärna! 🤗

Om ni använder Hövelers höpellets får ni gärna också skriva om erfarenhet om det märket.
 
Jag har bara använt det som skrammel för att få i mineraler. Har testat Agrobs olika versioner. Varit nöjd, de är väldigt smakliga. Hästen gillade flingversionen bäst.

I år fodrar jag med gräsfröhalm, dvs extremt lågt protein. En mindre del av grovfodergivan är utbytt till lusern, och så ger jag Swedfed All-In + potatisprotein. Foderstaten gick att få ihop med lusern + Granngården Protein Special också.

Höpellets och lusernpellets är dyrare per kilo än vilket hö/hösilage som helst i Sverige, så jag ser ingen anledning till att ha det som huvudgrovfoder. Blir bara dyrt och förkortar ättiden för hästen.
 
Jag använder höpellets som godis till mina lättfödda hästar som klickertränas. Då kan jag belöna rikligt, utan att tillföra för mycket energi. Det är dessutom ett relativt tråkigt godis, vilket gör att unghästen inte blir så fixerad vid godbitarna utan faktiskt hinner fundera över vad jag ber henne utföra.
Skulle inte använda det som ersättning för vanligt hö/hösilage, ser inte någon vinst i det för en häst med friska tänder.
 
Jag använder höpellets som godis till mina lättfödda hästar som klickertränas. Då kan jag belöna rikligt, utan att tillföra för mycket energi. Det är dessutom ett relativt tråkigt godis, vilket gör att unghästen inte blir så fixerad vid godbitarna utan faktiskt hinner fundera över vad jag ber henne utföra.
Skulle inte använda det som ersättning för vanligt hö/hösilage, ser inte någon vinst i det för en häst med friska tänder.
Jag har också tänkt godis just för höpellets. Jag klickertränar min pojk så det vore kul att ha något som inte är så energi rikt precis som du säger.
 
Jag har inte testat höpellets men gillar Salsa Naturell som är halländsk gräspellets utan tillsatser som godis. Uteslöt lusern pga hovömhet. Såg ingen förändring ska tilläggas men trivs så bra med Salsa så fortsätter utan lusern.
 
Om man har en frisk häst, utan tandproblem eller något annat tuggrelaterat problem, är det nog bättre för hästen med ett anpassat grovfoder istället.

Gräs pellets är ett megadyrt sätt att köpa just gräs.

Hästar behöver tugga, och faktiskt "pilla" lite med maten. Det får dom inte om man fodrar med gräspellets.

Som godis vid träning, eller till hästar som har tandproblem, eller något annat befogat problem, så är det väl befogat, men det finns billigare godis.

Själv föredrar jag morotsslantar som träningsgodis. Fungerar bra i fickan.
 
Jag använder höpellets just nu som lite stödfodring då vi inte kan öppna en 100 kg silagebal för en häst. Vi har fortfarande gräs i hagen men det är inte tillräckligt med näring för min häst så han behöver ngt kg extra för att inte tappa för mycket. Min häst tycker det är gott om jag skvätter över lite vatten, utan vatten verkar han tycka att det blir lite torrt för då slutar han äta efter en stund.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 008
Senast: Smurfoff
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 379
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp