Höpriser-Var går din smärtgräns?

Nu är visserligen inte foderfrågan något problem för mig, då stallet säkrade upp leverans redan i slutet av maj osv. :banana:

Men rent hypotetiskt skulle väl runt 20 kr/kg vara någon slags smärtgräns för mig. Detta då H.H, lite beroende av värden, bara äter 7-9 kg/dygn.
 
Nu är visserligen inte foderfrågan något problem för mig, då stallet säkrade upp leverans redan i slutet av maj osv. :banana:

Men rent hypotetiskt skulle väl runt 20 kr/kg vara någon slags smärtgräns för mig. Detta då H.H, lite beroende av värden, bara äter 7-9 kg/dygn.
Hur kunde stallet "säkra upp" leverans innan höet ens var skördat - eller hade ni en RIKTIGT tidig skörd :confused: ? Min bonde berättade precis att han - som vanligt - haft många kunder som hade bokat 7-8 ton i våras, men som han sedan fick ringa och ge besked att det tyvärr inte var möjligt att få den mängden i år.
 
@Hippocampus jo nog har jag också betalt typ 350 kr för en stor plastbal hösilage. Inte vet jag vad de vägt men om de vägde 300 kg typ. Då blir det typ lite mer än 1 kr kg

Hur kunde stallet "säkra upp" leverans innan höet ens var skördat - eller hade ni en RIKTIGT tidig skörd :confused: ? Min bonde berättade precis att han - som vanligt - haft många kunder som hade bokat 7-8 ton i våras, men som han sedan fick ringa och ge besked att det tyvärr inte var möjligt att få den mängden i år.
Någon i hennes stall har lyckats boka upp mängden och tydligen lyckats få levererat. Det Hö som togs in i början var ju bra. Om @Dressyrtjejen_97 inte bor i lantbruksområde så behöver hon ju inte tävla med korna som vi andra gör.
 
@Hippocampus jo nog har jag också betalt typ 350 kr för en stor plastbal hösilage. Inte vet jag vad de vägt men om de vägde 300 kg typ. Då blir det typ lite mer än 1 kr kg


Någon i hennes stall har lyckats boka upp mängden och tydligen lyckats få levererat. Det Hö som togs in i början var ju bra. Om @Dressyrtjejen_97 inte bor i lantbruksområde så behöver hon ju inte tävla med korna som vi andra gör.

Nej, här konkurrerar vi ej med kor. Och som jag fattade det så bokades mängden i slutet av maj, men det började levereras typ 1 månad senare. Det har dock som sagt inte varit några problem, och vi behöver inte så stora volymer heller. :)
 
Har betalat 5kr kg inkl moms för torrt hö i år.
Skulle nog bli illa tvungen att sälja om priset hamnade på 30kr/kg, räknat på 10kg/dag.
 
Vi är så jäkla bortskämda, så vi betalade 2 kr kilot för hö nu när vi var och hämtade lite. Vi får samma pris till hösten. Men smärtgränsen för mig är väl runt 3-4 kr kilot egentligen, sen får jag ändra på något.
 
För mig handlar det mer om antalet hästar på gården än kronor per kg foder.
Så länge jag har tillräckligt många hästar för att göra av med hösilagebalar tillräckligt fort är det billigare för mig att ha fler hästar än att sälja en eller två.
har jag färre hästar, så att jag inte gör av med tillräckligt många kg foder/dygn för att kunna ge hösilage, då blir fodret mer än dubbelt så dyrt för mig. Och då får jag dra ner ytterligare på hästantalet.
För hö i småbalar kostar minst 3 ggr så mycket /kg som hösilage i storbal gör, i mina trakter.

I år, i foderkrisens tid, har jag dock hamnat i paradoxen att det kommer bli billigare för mig, eftersom vi lyckats skörda det mesta själva. Och då är det arbetsinsatsen som kostat mest...
 
Min häst har ett eget konto på ca 50.000:- och jag har inga problem med att låta hela summan gå till hö om det skulle behövas. Jag har nog ingen övre smärtgräns egentligen, men skulle väl tycka att det vore lite jobbigt om höet kostade 15:-/kg eller mer.
 
Svår fråga, jag kommer definitivt inte ha råd att betala > 5 - 6 kr/kg inklusive moms för ett hö med dåliga värden och sen ta risken att det möglar bort i höst/vinter när regnen garanterat kommer.

Min ena foderleverantör har inte så det räcker till deras egna hästar som det ser ut nu, så jag räknar inte med att få köpa något av dem. Min andre leverantör kan inte lova något alls, jag har fått köpa två småbalar och lucern som jag stödfodrar med nu då det inte finns bete så de klarar sig.

Frågan är om det blir lika dåligt år nästa år, kommer de här fantasipriserna som en del begär nu att bestå, om det ens går att få tag på något? Om jag klarar den här vintern, kommer jag ha någon chans nästa? Ett annat problem är att de flesta som säljer kräver att man ska köpa ett helt lastbilslass och om jag visste att det var bra plastat och om jag hade haft plats så hade jag kanske kunnat löst det, men jag har inga 50 000 - 90 000 att hosta upp på vinst och förlust även om jag inte lägger en krona på huset i underhåll och stänger av alla element i vinter. :crazy:

Någon nämnde drivmedelspriser, visst fan svider det att tvingas betala mer och mer för att öht kunna ta sig till och från jobbet. Allt sammantaget, höga foderpriser, höga drivmedelspriser, höga elpriser redan nu och ännu värre i vinter.
 
Runt 6-7kr/kg. Då får han inte gå på fri tillgång i år som han gjorde förra vintern, torrhö kostar för oss i stallet just nu 5kr/kg. Kommer i första hand bli en häst som prioriteras detta + min (om de nu fungerar ihop) i vinter.
Hösilage vet jag ej vad det kommer kosta i år då vi ej fått hem det än. :)

Tyvärr finns det inte möjlighet att slösa nått, hästarna lär inte få gå mer än vad de äter upp. Min tex som har en förmåga att dra runt sitt hö i perioder kommer få ha hönät för att se till så han slösar på grovfodret. :(
 
Betalat normalt max 2kr/kg men oftast bara strax under kronan.
Iår har det gått upp till strax över 2kr för ena sorten och ca 4 kr för den andra.
Glad att jag bara har 2 ponnier iår istället för 2 stora som förra året. Gick åt ca 55kg/dygn då och nu klarar vi oss på ca 10.
Smärtgränsen är en bit till kanske runt 8-10kr.
 
Herregud. Jag vågar inte skriva vad jag betalat för rundbalat hö i den här tråden :D
Fast iår har jag betalt mer och jag avvaktar sena skörden så jag Behöver 4 ton. Det ingick alltid någon timme skvaller så priset är kanske högre. De är så pratsamma bönderna kan prata i timmar och vi tycker om hono, så rekorderlig alltid på plats. Höet är faktiskt bra för hästar. Fast de flesta här skulle ha en taskig attityd mot honom. Samhället är tufft. Det är bara två, tre år sedan han var så glad när vi köpte upp hans lager av hösilage under året. Till hösten måste vi förändra. Vi arrenderar ut lite mark och köper Hö. Det kanske inte är möjligt. Får se. Jag vet inte smärtgräns... jag kanske återkommer.
 
Har tidigare betalt 2.5:-/kg för småbal och 1.5:-/kg för rundbal torrt hö.
I år betalar jag 3.5:-/kg för småbal och 3.5:-/kg för rundbal torrt hö.

När det gäller rundbalarna har jag lagt beställning hos för mig okänd leverantör så dessa är jag inte säker på förrän de lastas av på min gårdsplan.

Jag kan betala dubbla priset innan jag når min smärtgräns.
 
Betalar under 1kr kilot även i år, max hade nog varit runt 3-4 kr kilot exkl frakt, annars hade jag stallat upp hästarna billigare faktiskt.
 
Tyvärr finns det inte möjlighet att slösa nått, hästarna lär inte få gå mer än vad de äter upp. Min tex som har en förmåga att dra runt sitt hö i perioder kommer få ha hönät för att se till så han slösar på grovfodret. :(
Sätt in en höhäck i boxen så slipper du hönät. Då får han ändå äta från marken så att säga.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver. Hur påverkar det ert hästägande...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 557
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 374
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 319
Senast: Sryoqwe
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 933
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp