Höpriser-Var går din smärtgräns?

Handlar det om en vinter så 10-12 kr kg. Men det är ohållbart i längden. I längden så 5-6 kr.
Känns som min gräns också går vid 5-6 kronor. Funderar på det i och med att jag tänkt köpa ny häst, hade tänkt köpa häst av varmblodstyp, med det blir för dyrt i längden om höpriserna inte går ner kommande år.
 
Jag oroar mig väsentligt mycket mer för stigande veterinärkostnader än vad jag gör för stigande foderkostnader. Men på något vis verkar det vara många människor som anser att det är helt naturligt att veterinärkostnaderna stiger, medans det är en katastrof om foderkostnaderna gör det. Lite konstigt.
 
Jag oroar mig väsentligt mycket mer för stigande veterinärkostnader än vad jag gör för stigande foderkostnader. Men på något vis verkar det vara många människor som anser att det är helt naturligt att veterinärkostnaderna stiger, medans det är en katastrof om foderkostnaderna gör det. Lite konstigt.
Eller så är det så att foderkostnader har du oavsett och hela tiden - veterinärkostnaderna är mer tillfälliga?
 
Jag oroar mig väsentligt mycket mer för stigande veterinärkostnader än vad jag gör för stigande foderkostnader. Men på något vis verkar det vara många människor som anser att det är helt naturligt att veterinärkostnaderna stiger, medans det är en katastrof om foderkostnaderna gör det. Lite konstigt.

Nä inte konstigt alls. Jag har i år haft veterinär-, medicin och bandagekostnader på över 15 000. Alltså den del jag betalt. Jag skulle inte klarat det heller om det var en stadig, återkommande kostnad om 5000 kr per månad i vetvård.

Men när de kommer sas som enstaka händelser så är en skillnad på 4-5000 kr inte hela världen.

Samma med grovfoder. En vinter med 10-12 kr kg fungerar. Man inte varje månad år ut och år in.

Så förstår inte hur du menar?
 
Eller så är det så att foderkostnader har du oavsett och hela tiden - veterinärkostnaderna är mer tillfälliga?
Vilket också - i mina ögon - gör foderkostnaderna mer hanterbara. Något man kan planera för och, till viss del, kontrollera.

Veterinärkostnader är den största faktorn som avgör om jag känner att jag kan skaffa fler djur eller inte. Jag ska få hem en ny katt imorgon, och blev erbjuden att ta två. Hade jag gärna gjort, men jag känner att risken är för stor. Två hästar, en hund och en katt är fullt tillräckligt om olyckan skulle vara framme!
 
Nä inte konstigt alls. Jag har i år haft veterinär-, medicin och bandagekostnader på över 15 000. Alltså den del jag betalt. Jag skulle inte klarat det heller om det var en stadig, återkommande kostnad om 5000 kr per månad i vetvård.

Men när de kommer sas som enstaka händelser så är en skillnad på 4-5000 kr inte hela världen.

Samma med grovfoder. En vinter med 10-12 kr kg fungerar. Man inte varje månad år ut och år in.

Så förstår inte hur du menar?
Jag menar precis som jag skriver i mitt svar till @warg. Foderkostnaderna är mer hanterbara eftersom jag kan kontrollera och planera till viss del. Det finns faktorer som går att styra. Fri tillgång kan till exempel ändras till begränsad tillgång.

Veterinärkostnader - å andra sidan - slår oftast ner som en blixt från en klar himmel, och gärna då som en stor kostnad på flera tusenlappar i taget. Det är ett MYCKET större bekymmer och en mycket större källa till oro för min del i alla fall.
 
Jag menar precis som jag skriver i mitt svar till @warg. Foderkostnaderna är mer hanterbara eftersom jag kan kontrollera och planera till viss del. Det finns faktorer som går att styra. Fri tillgång kan till exempel ändras till begränsad tillgång.

Veterinärkostnader - å andra sidan - slår oftast ner som en blixt från en klar himmel, och gärna då som en stor kostnad på flera tusenlappar i taget. Det är ett MYCKET större bekymmer och en mycket större källa till oro för min del i alla fall.

Fast det går ju att planera för med buffert och försäkring.

Vill man allt ska vara helt skrivet i sten är djur dum ide oavsett. De kan skada sig eller bli sjuka, vädret kan göra att hagar måste åtgärdas, foder kan bli dåligt och behöva kasseras mm. Det mesta kan man ha en plan för men knappast skydda sig emot allt.

En buffert på självrisken för samtliga djur samt x tusen per djur minskar risken för en ”smäll” t ex. Risken att alla djuren blir tvärsjuk samtidigt är liten. Men den finns så skydda sig helt kan man aldrig.
 
Fast det går ju att planera för med buffert och försäkring.

Vill man allt ska vara helt skrivet i sten är djur dum ide oavsett. De kan skada sig eller bli sjuka, vädret kan göra att hagar måste åtgärdas, foder kan bli dåligt och behöva kasseras mm. Det mesta kan man ha en plan för men knappast skydda sig emot allt.

En buffert på självrisken för samtliga djur samt x tusen per djur minskar risken för en ”smäll” t ex. Risken att alla djuren blir tvärsjuk samtidigt är liten. Men den finns så skydda sig helt kan man aldrig.
Försäkring finns på samtliga djur här, men det förstår du ju säkert.
 
Sen har vi nog fortfarande helt olika syn på vad som är rimligt och vad som är dyrt angående veterinärvård.
Ja, det tror jag att vi har.

Men kanske också på vad som är rimligt och dyrt angående grovfoder? Jag har verkligen tagit mig en funderare på på sistone hur i hela friden det kan vara så billigt med grovfoder egentligen... Vi borde säkerligen betala mer för mjölken också - och det argumentet hör man ju hyfsat ofta i debatter - men kanske hästmaten borde hänga med i den diskussionen??
 
Ja, det tror jag att vi har.

Men kanske också på vad som är rimligt och dyrt angående grovfoder? Jag har verkligen tagit mig en funderare på på sistone hur i hela friden det kan vara så billigt med grovfoder egentligen... Vi borde säkerligen betala mer för mjölken också - och det argumentet hör man ju hyfsat ofta i debatter - men kanske hästmaten borde hänga med i den diskussionen??

Fast du har väl ett rätt billigt grovfoder om jag inte minns fel?

Just nu står jag uppstallad där foder ingår. Innan har jag betalat 2,50 kr plus moms för småbalssilage. Vilket jag anser är billigt. Några år behövt köpa från annat håll än ordinarie leverantör och då betalt 3-4 kr/kg plus moms plus frakt.

För mig är normalpris på småbalshö 3 -4 kr/kg.

Dvs det är inget jag ser som dyrt. I år är det ett vrakpris.

Så du får gärna utveckla?
 
Jag lägger betydligt mer pengar på foder än på veterinär till våra fyra hästar på ett år - och slår jag ihop alla år jag haft hästar (ca 25) vinner foderkostnaderna med hästlängder. Jag har bra försäkringar och möjligheter att lösa en större engångskostnad på olika sätt. När de löpande månadskostnaderna ökar kraftigt går det ju däremot inte att lösa med t ex sparkapital. De hästar vi föder upp kommer kosta mer att få fram till säljbar ålder - och det är inte jättelönsamt som det är. Det är skäl till att höga foderpriser oroar (vi betalar tidigare ca 3 kr/kg för högkvalitativt foder i storbal, en dubbling av det skulle oroa mig rejält).
 
Fast du har väl ett rätt billigt grovfoder om jag inte minns fel?

Just nu står jag uppstallad där foder ingår. Innan har jag betalat 2,50 kr plus moms för småbalssilage. Vilket jag anser är billigt. Några år behövt köpa från annat håll än ordinarie leverantör och då betalt 3-4 kr/kg plus moms plus frakt.

För mig är normalpris på småbalshö 3 -4 kr/kg.

Dvs det är inget jag ser som dyrt. I år är det ett vrakpris.

Så du får gärna utveckla?
Vad är det jag ska utveckla? Hö är inte dyrt - det är ju det som är hela poängen. Jag har ständigt betalat 3 kr/kg plus moms i 9 år för mitt småbalshö (i år 4-4,80 kr/kg plus moms), och jag undrar varför hö är så billigt?? Är det ens hållbart att grovfoder är så billigt?
 
Senast ändrad:
Vad är det jag ska utveckla? Hö är inte dyrt - det är ju det som är hela poängen. Jag har ständigt betalat 3 kr/kg plus moms i 9 år för mitt småbalshö (i år 4-4,80 kr/kg plus moms), och jag undrar varför hö är så billigt?? Är det ens hållbart att grovfoder är så billigt?

Fast nu gör du samma sak igen som tidigare - förutsätter att det är likadant överallt. Du kanske under 9 år betalat samma pris. Men det innebär inte att foderpriserna över landet stått stilla i 9 år.

Foderpriser varierar över landet med, tillgång och efterfrågan. För några år sedan så beställde en vän från Skåne småbalssilage från ”min” lev i Uppland för det blev ändå billigare trots frakten.

Om du tycker ”din” säljare tar för lite betalt så betala honom mer. Jag förstår inte riktigt var du vill komma? Du har både förra året och i år betalt ett rätt billigt pris, och jag vet i princip ingen vettig människa som tyckt att ”men Gud så dyrt, det är det inte värt”

Däremot så har folk olika ekonomi och råd att betala olika mycket. Är det det du tänker på? Att vissa inte har råd att betala mer än X kr och sen är det för dyrt för deras ekonomi? (Vilket inte behöver betyda att de anser att varan är överprissatt och i sen meningen dyr).

Sen kommer en liten andel personer alltid gnälla. Och har de tex köpt överskott av en bonde för 1 kr per kg svart är det klart att de kommer att hicka till för 8 kr kg i år.

Men för dyrt för ens ekonomi och oskäligt överprissatt dyrt är två separata saker. Och jag ser extremt få om ens någon person med insikt i foderproduktion som tycker grovfoder är dyrt i den senare bemärkelsen.

Sen såklart märks en höjning med x kr per kg mer för den med två hästar som måste äta 30 kg per dag än den med två ponnyer som äter 10 kg per dag osv. Men det är också just det individuella
 
Fast nu gör du samma sak igen som tidigare - förutsätter att det är likadant överallt. Du kanske under 9 år betalat samma pris. Men det innebär inte att foderpriserna över landet stått stilla i 9 år.

Foderpriser varierar över landet med, tillgång och efterfrågan. För några år sedan så beställde en vän från Skåne småbalssilage från ”min” lev i Uppland för det blev ändå billigare trots frakten.

Om du tycker ”din” säljare tar för lite betalt så betala honom mer. Jag förstår inte riktigt var du vill komma? Du har både förra året och i år betalt ett rätt billigt pris, och jag vet i princip ingen vettig människa som tyckt att ”men Gud så dyrt, det är det inte värt”

Däremot så har folk olika ekonomi och råd att betala olika mycket. Är det det du tänker på? Att vissa inte har råd att betala mer än X kr och sen är det för dyrt för deras ekonomi? (Vilket inte behöver betyda att de anser att varan är överprissatt och i sen meningen dyr).

Sen kommer en liten andel personer alltid gnälla. Och har de tex köpt överskott av en bonde för 1 kr per kg svart är det klart att de kommer att hicka till för 8 kr kg i år.

Men för dyrt för ens ekonomi och oskäligt överprissatt dyrt är två separata saker. Och jag ser extremt få om ens någon person med insikt i foderproduktion som tycker grovfoder är dyrt i den senare bemärkelsen.

Sen såklart märks en höjning med x kr per kg mer för den med två hästar som måste äta 30 kg per dag än den med två ponnyer som äter 10 kg per dag osv. Men det är också just det individuella
Det enda jag egentligen är ute efter är svaret på om:
Höproducenternas förtjänst är rimlig i förhållande till arbetet de gör, riskerna de tar, investeringarna de måste göra, osv osv osv?

Det är ungefär samma diskussion som tas med jämna mellanrum om priset för stallplats är vettig i förhållande till stallägarens arbetsinsats och kostnader.
 
Vi har nog generellt rätt låga grovfoderpriser här, nån har betalt 3.75 för sitt hösilage och det har jag sett som dyrt.
Jag betalade förra året 2kr/kg för småbal och 1kr/kg för hösilage i storbal.
Iår har jag fått hem allt i småbalshö och betalat 2,50kr. Bonden sålde sitt hö till sina gamla kunder med 50öre höjning. Jag är väldigt glad. Jag hade kunnat betala runt 7-10kr kilot för min vinterförbrukning men hade med största sannolikhet försökt sålt hästen då. Antingen nu och sålt höet igen eller till våren. Jag hade köpt hö för runt 5kr/kg max, fö att det skulle vara värt att behålla den häst jag har nu för det priset.
 
Det enda jag egentligen är ute efter är svaret på om:
Höproducenternas förtjänst är rimlig i förhållande till arbetet de gör, riskerna de tar, investeringarna de måste göra, osv osv osv?

Det är ungefär samma diskussion som tas med jämna mellanrum om priset för stallplats är vettig i förhållande till stallägarens arbetsinsats och kostnader.

Och det avgör producenten själv. De som inte anser vad de kan sälja för är värt insatsen lägger ner.
 
Det enda jag egentligen är ute efter är svaret på om:
Höproducenternas förtjänst är rimlig i förhållande till arbetet de gör, riskerna de tar, investeringarna de måste göra, osv osv osv?

Det är ungefär samma diskussion som tas med jämna mellanrum om priset för stallplats är vettig i förhållande till stallägarens arbetsinsats och kostnader.
Om nu min ena leverantör = stor foderproducent kunde sälja och leverera vitt för 2 kr/kg förra året så ja, jag kan lova dig att han inte gick back. Stora maskiner, transport iaf 35 mil till en slutkund vad jag känner till.
 
Vad är det jag ska utveckla? Hö är inte dyrt - det är ju det som är hela poängen. Jag har ständigt betalat 3 kr/kg plus moms i 9 år för mitt småbalshö (i år 4-4,80 kr/kg plus moms), och jag undrar varför hö är så billigt?? Är det ens hållbart att grovfoder är så billigt?
Vi betalar 2,5 kr kg för vårt småbalshö, det produceras på gården och vi hjälper till med att lasta höet in i stallet när det kommer från åkrarna. Det hela tar stallägaren + sambo + maskiner (samt diverse inackorderingar som ställer upp gratis) ca 5 dagar men inte full tid varje dag. Dessutom gödslas åkrarna med stallgödsel vilket tar någon dag. Jag räknar på ca 56 h maskintidinkl förare. Det ger en timlön på ca 700 kr, om jag ökar tiden till 80 så är det fortfarande 500 kr i timmen, det är vad vi tar för maskin plus förare där jag jobbar. Dvs helt normalt betalt. Med tanke på den uråldriga maskinparken och metoderna vi använder i stallet så kan jag tänka mig att det hos höproducenterna finns betydligt mer effektiva metoder för höskörd. Däremot så plöjs våra vallar aldrig upp så den tidsåtgången har inte vi vilket man kanske har om man vill ha vallar som producerar mer foder.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver. Hur påverkar det ert hästägande...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 557
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 374
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 316
Senast: Sryoqwe
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 930
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp