Höpriser-Var går din smärtgräns?

Det beror lite på hur livet i övrigt ser ut och hur lång period jag behöver ge grovfoder och om det krävs mycket tillskott.

Betalar i år 7:50 för silage och om jag behöver ge full giva TS kommer de äta för 90kr/dag. Det är inte kul men inte ohanterbart.
 
Om mina balar väger 300kg så betalar jag 1,33/kg i år. (Med prishöjning, har nog betalat 1kr/kg tidigare, jättefint hösilage)
Smärtgräns vet jag faktiskt inte, men som student hade jag inte kunnat gå för högt.
 
Efter ett grovt överslag räknar jag med att ca 16-17:-/kg är görbart. Inte så himla kul, men skulle fungera (förutsatt att jag inte behöver komplettera för foder för lika mycket till varje månad, utan att det räcker med tillskott för mineraler, salt och något proteintillskott.), räknat på den mängd hästens mage behöver (vilket är den mängd hon ätit vintertid de senaste två åren).
Tekniskt sett går nog smärtgränsen någonstans vid tjugolappen per kg, räknat enligt ovan. Men det skulle inte vara hållbart i det långa loppet, eftersom jag bla räknar med att behöva byta bil inom en överskådlig framtid vilket också är en kostnad som delvis beror på hästen (en vettig dragbil är, för mig, en större kostnad än en nätt pendlarbil) och inte går att bortse ifrån i min ekonomi. Utan det priset är något jag kan lösa under dagens förutsättningar, snarare än vad som faktiskt skulle fungera om det stannar där uppe även över tid.

(I mitt grova överslag räknar jag med att köpa grovfoder helt själv, utöver dagens stallhyra där grovfoder ingår i hyran. Orkade inte hålla på och räkna om utan lade bara till summan ovanpå, helt enkelt. Som sagt - ett överslag.)
 
Jag har betalat 3 kr/kg plus moms länge. I år höjer bonden till 4 kr/kg plus moms för eget och 5 kr/kg plus moms på importerat, vilket jag tycker är en väldigt blygsam höjning i rådande läge. I värsta fall hade jag klarat i alla fall 15 kr/kg över vintern, eftersom jag kan klara mina två små hästar på totalt ca 300 kg/månad.
 
Idag betalar jag strax under 3 kr/kg för hö och hösilage.
Jag kommer inte köpa hö eller hösilage för mer än runt 7 kronor kilot inkl frakt. Inte för att jag inte har råd men det är vad lusernen max kostar när jag beställer en pall (vilket jag har hemma) och då kan jag lika gärna ge lusern och halm. Halmen köper jag av grannen och vet att det går att få tag i med bra kvalitet till ”kompispris”.
 
För att kunna behålla nuvarande hästantal hade vi absolut inte kunnat gå över 5 kr/kg.
Nu har vi sådan tur att vi, och släkt, har mark nog för att ta hö för eget bruk. Och det har blivit så pass okej skördar att vi klarar oss. Så vi slipper ångesten som kom krypande tidigare i somras, tack och lov.
 
Börjar priset på hö ligga stadigt på 4 till 5kr år efter år så kommer jag hyra in någon som slår och balar hemma.
Men behövs först ta upp och så in nytt innan.

Har bokat 2 ton hö och 2 ton halm för i år men inte frågat efter priset:o.
 
Med tre hästar som äter kring 15 kg var så har jag inte råd med särskilt mera än 5 kr/kg. Tidigare år har vi betalar mellan 2 kr och 2,50...
 
Med den stallhyran vi har idag så kan jag inte betala mer än 4kr/kg. Om priserna stiger ännu mer får jag sluta tävla och träna och bara "överleva" perioden och fokusera på att bara köpa mat för alla pengarna för att slippa sälja..
 
Säger som @Angel, 7-8 kr per kilo är väl max med tanke på vad lucernpellets kostar just nu. Nu lär väl även priset på lucern stiga men iom att jag kan köpa hel pall blir ju priset ändå förhoppningsvis överkomligt.

Jag har bara 1,5 ponnyer att försörja, dottern bara 1 så egentligen kan ju grovfoderpriset bli rätt högt innan vi når smärtgräns. Det är ju skillnad på att fodra lättfödda ponnyer och att fodra hungriga halvblod.
 
Känns lite som med bensinpriset, 10 kr litern var länge nåt sorts tak för vad man "skulle klara av". Nu betalar man snart 16:-/litern utan att fundera så mycket på det.
Övre gräns, runt 10:-/kilot skulle jag tro
 
När jag hade min häst så betalade jag mellan 2,5kr & 3,5kr kilot i normalpris så säg någonstans runt 5-7kr/kg! Hon åt ca 15kg om dagen och mer än 100kr dagen = 3000kr i månaden i rena hökostnader skulle kännas!

Lider med er alla ❤️😓
 
Mer än 15:- ink moms lär sannolikt bli jobbigt. Helst max 12:- ink moms (då har jag fortfarande råd med träning och sådant).
 
Varit bortskämd med låga priser länge. Ett normalt år ligger hö på 2,5 - 3:-/ kg och hösilage ca 1,5-2:-/ kg.

Redan i år kommer de få en mindre giva pga sämre skörd för min bonde.
Men smärtgräns.. Går priset stadigvarande över fem kronor kilot så skulle det kännas jobbigt.
Över tio skulle jag få dra in på annat, slänga ut dem på bete i maj och inte ta hem dem förrän i oktober.
Femton kr kilot så skulle jag inte ha råd att ha två storhästar..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver. Hur påverkar det ert hästägande...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 544
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 118
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 831
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp