Höra/läsa/säga fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
På ett ICA-recept som jag brukar använda finns det en kommentar från en förälder som är irriterad över att de skrivit 11/2 dl mjöl i receptet eftersom personens tolvåring läst det som "elva delat på två" och därför tagit 5,5 dl mjöl istället för 1,5 dl... 🙈

(när jag nu tittar på receptet står det faktiskt skrivet som 1 1/2 dl, alltså med ett mellanslag, men jag vet inte om det är en efterkonstruktion från ICAs sida)
Jag läste det precis som "elva och en halv" och tyckte att det var ett himla konstigt mått på mjöl :rofl:

Fattade inte att det var 1.5dl mjöl tills att jag kom ner till 1 1/2 dl, och då fattade jag det för att första ettan blev på en rad och resten på nästa. Jag måste alltid stanna upp och tänka efter noga när det står tex "2 1/2" och inte "2.5" för att 21 dl mjöl/mjölk/socker/whatever inte låter rimligt :laugh:
——————
Vi gjorde sås i hemkunskapen i 9an. På receptet stog det att man skulle ha i 1 tesked mjöl i såsen för att få den tjockare. Skolans mått är övertydliga där det står med stora bokstäver (svart på vita mått och vitt på svarta mått) vad det är för mått samt vad det blir i milliliter. En elev lyckades dock förbise detta och hade i en deciliter mjöl i såsen. Hen kallade sen på läraren och frågade vad som var fel med hens sås, när läraren frågade om eleven hade haft rätt mängd mjöl säger eleven "ja" och viftar stolt med decilitermåttet 🙈
 
Jag läste det precis som "elva och en halv" och tyckte att det var ett himla konstigt mått på mjöl :rofl:

Fattade inte att det var 1.5dl mjöl tills att jag kom ner till 1 1/2 dl, och då fattade jag det för att första ettan blev på en rad och resten på nästa. Jag måste alltid stanna upp och tänka efter noga när det står tex "2 1/2" och inte "2.5" för att 21 dl mjöl/mjölk/socker/whatever inte låter rimligt :laugh:
——————
Vi gjorde sås i hemkunskapen i 9an. På receptet stog det att man skulle ha i 1 tesked mjöl i såsen för att få den tjockare. Skolans mått är övertydliga där det står med stora bokstäver (svart på vita mått och vitt på svarta mått) vad det är för mått samt vad det blir i milliliter. En elev lyckades dock förbise detta och hade i en deciliter mjöl i såsen. Hen kallade sen på läraren och frågade vad som var fel med hens sås, när läraren frågade om eleven hade haft rätt mängd mjöl säger eleven "ja" och viftar stolt med decilitermåttet 🙈

Som sambon när han skulle göra mannagrynsgröt och tog dl istället för msk och blev sur när gröten blev så fast att det knappt gick att röra :laugh:
 
"Mitt marsvin som opererades igår äter både hö, grönsaker och sig själv, och beter sig nästan som vanligt."

(Det var "Mitt marsvin som opererades igår äter både hö och grönsaker själv, och beter sig nästan som vanligt." som @doppler hade skrivit. Mindre oroväckande, mindre överraskande som inlägg i positiva tråden.)
Hade hon ätit sig själv hade jag verkligen varit djupt oroad!
 
Intressant Facebooköversättning :D

Och söt kisse såklart :love:

A775A8FA-B94F-4697-B371-90A8EA34439A.jpeg
 
Läste diskussion om myggnät i Vad gör vi-tråden och så kommer någon in från vänster och tipsar om Mosquito-drinkar.

Nej, Mojito stod det.
Det FINNS mosquito-drinkar, säger google (fråga mig INTE vad som fick mig att googla) :eek::D :

"The mosquito cocktail is a variant of the mojito, a sweet, fizzy, rum-based drink that is flavored with lime and mint. In the place of white rum, the mosquito cocktail uses Scotch..."

https://www.leaf.tv/articles/how-to-make-a-mosquito-cocktail/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
963
· Visningar
61 232
Senast: LenaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp