Hörnpasseringar

Problematisk

Trådstartare
Jag red i paddocken idag och fick en fundering. Det var länge sen jag red där, och eftersom vi har snö nu är det lite upptrampade spår, bland annat (såklart) fyrkantsspåret. Jag insåg då att den/de som ridit upp spåret uppenbarligen rider sina hörnpasseringar på ett helt annat sätt än mig, och så satt jag och funderade på hörnpasseringar ett bra tag :D

Hur rider ni igenom era hörn? Om ni rider ett vanligt dressyrpass, använder ni er av hörnen på något sätt? Hur? På en ridbana med normal kortsida (dvs 20 meter), ungefär hur lång bit av den har ni hästen rakställd?
Varför rider ni hörnpasseringarna på det vis ni gör?

Jag väntar lite med att säga hur spåret var och vad jag reagerade på, för att lämna det så öppet som möjligt med olika svar :)
 
En mer skolad/högre skolad häst får tvärare hörn och därmed längre raksträcka där den är rak på kortsidan. Rider så långt in i hörnet jag kan.

En yngre eller inte så utbildad häst kan få mer som en volt eller hur man ska förklara.

I stort.

Jag använder gärna hörnen ordentligt, dvs tar det som ett hjälpmedel att böja hästen och en bra koll på hur bra koll en har på yttersidan..
Eller använder hörnen för att göra vändningar och då rider jag så långt ut i hörnen det går för vändningen.
 
Jag rider sällan på bana. När jag väl gör det så är det mest raka spår och hörnpasseringar. Älskar hörn :love: Men rider dem inte så djupa som jag väl borde (åtm lära mig) för jag tycker det är svårt att svänga. En sämre dag blir det först mer som en halvvolt och får vi bättre flyt så gör jag mer hörn av dem. Visserligen trillar vi rätt ofta runt hörnen/kortsidorna men det är aldrig pga engagemang åtminstone.
 
Flashback till när jag hade häst på anläggning med ridskola och man skulle använda ridhuset på kvällen efter lektionerna. Vid kortsidorna fick man rida hästen upp över en dm-hög kant, rida ut i hörnet, rida genom hörnet, rida över vallen ner på spåret och sen upp igen i nästa hörn. :cautious:

Man kunde även glömma att rida sidvärts längs med spåret (om man ville ha väggen till hjälp) för hästen snubblade alltid på kanten till spåret när man flyttade in fram- eller bakdelen. :nailbiting:

Sen har jag fått lära mig att inte rida så långt ut i hörnen innan hästen är uppvärmd, så då blir det mer som en halvvolt, rider sen ut mer efterhand som jag ökar kraven.

Min nuvarande häst var väldigt länge rädd för väggarna i ridhus (det verkar gudskelov ha blivit bättre) och kastade sig igenom (från) hörnen, så jag har ägnat mycket tid att rida typ 6 m volter i skritt i ett hörn, halt varje gång hon försökt dra. Sen lite större volt i trav med övergång till skritt där hon velat dra iväg. Efter 20 varv kunde man byta varv och fick börja om från början. :angel: Sen bytte man hörn och började om igen. :cautious:
 
Jag är lite försiktigt på främmande banor/ridhus, för ibland håller inte underlaget för att rida på ända ut i hörnen! :nailbiting:
 
Jag red i paddocken idag och fick en fundering. Det var länge sen jag red där, och eftersom vi har snö nu är det lite upptrampade spår, bland annat (såklart) fyrkantsspåret. Jag insåg då att den/de som ridit upp spåret uppenbarligen rider sina hörnpasseringar på ett helt annat sätt än mig, och så satt jag och funderade på hörnpasseringar ett bra tag :D

Hur rider ni igenom era hörn? Om ni rider ett vanligt dressyrpass, använder ni er av hörnen på något sätt? Hur? På en ridbana med normal kortsida (dvs 20 meter), ungefär hur lång bit av den har ni hästen rakställd?
Varför rider ni hörnpasseringarna på det vis ni gör?

Jag väntar lite med att säga hur spåret var och vad jag reagerade på, för att lämna det så öppet som möjligt med olika svar :)

Jag rider extremt nogranna hörnpasseringar. Avskyr såna som sneddar igenom hörnen. 😁
 
Hur rider ni igenom era hörn? Om ni rider ett vanligt dressyrpass, använder ni er av hörnen på något sätt? Hur? På en ridbana med normal kortsida (dvs 20 meter), ungefär hur lång bit av den har ni hästen rakställd?
Varför rider ni hörnpasseringarna på det vis ni gör

Jag rider ganska djupt in efter en halvhalt och böjer och ställer igenom. Rakställer och rider på framåt på kortsidan för att tex visa upp traven man skapar i hörnpasseringen. Sällan man får visa upp sidan av hästen för domaren mer än just där. Hörnpasseringarna är ju samlande och förberedande för en massa rörelser som alltid dyker upp strax efter så slarvar man där så tappar man mkt plats och riskerar att komma för fort och för sent in i nästa rörelse.

På yngre hästar lägger jag en mjukare rundning i hörnen.

Jag rider mkt hörnpasseringar innanför spåret så jag försäkrar mig om att jag har koll på yttersidan så att hästen inte bara vänder för att det är en vägg eller ett staket där.
 
Ja då kan jag väl berätta hur vårt spår var :D
Det var egentligen knappt något fyrkantsspår alls utan ett ovalspår.

Jag brukar i ärlighetens namn inte TÄNKA så mycket på hörnpasseringarna, men idag när jag fick välja på "pulsa i varje hörn" eller "rida usel väg i varje hörn" insåg jag hur mycket jag faktiskt använder mig av just hörnpasseringarna.
Jag vill kunna rida ut ordentligt i hörnen, forma hästen, vända, räta upp och rida rakt en bit innan nästa hörn. Som idag när jag red ponnyn, hade jag egentligen viljat göra övergångar trav-skritt och skritt-trav på kortsidan. Men på vårt ovalspår gick det med mycket god vilja att få kanske 3 meter raksträcka på kortsidan, resten var långdragna kurvor. Gick med andra ord sådär med de planerade övergångarna :D
 
Jag rider oftast innanför spåret. Jag ycker det är väldigt vanligt att hästen inte är på hjälperna så mkt som den följer sargen sas.

Hur djupt jag rider beror på häst och tillfälle. Yngre hästar vill jag ge en enklare uppgift och rider mindre djupt. Det blir ju lite automatiskt så om man gasar på mer också.

Jag rider ju med lite andra hjälper än traditionellt. Så jag vänder in ytter bog och ser till att hästen inte faller på inner bog utan skjuter vikten mer diagonalt till ytter bak.
 
Lite som ovan.Ju mer jag utbildar hästen ju mer rundad hörna och ordentlig rakriktning mellan hörnen. Sen rider jag MYCKET innanför spåret !
 
Jag rider mycket hörnpasseringar men rider i princip aldrig längs med vägg/staket så vart andra ridit spelar inte så stor roll för mig.
 
Det beror på situation och häst.

Det kan vara en nyinsutten häst som håller på att vänja sig vid att bära ryttare, ett barn som håller på att lära sig, rida de första lektionerna ägnas knappast åt bra hörnpasseringar eller någon som mest bara slarvar. Svårt att ha åsikter om hur hörnen passeras utan att veta vem som ridit.

Själv brukar jag rida innanför spåret en hel del och alla möjliga och omöjliga vägar och många som inte finns i någon ridhandbok.
 
Jag använder mig mycket av hörn i framridningen nu, då jag lägger volter i varje hörn i skritt, sedan blir det jogg på stora volter i trav och galopp, och sedan mer rakriktning innanför spåret med ordentliga hörnpasseringar.
 
Jag rider både som på en stor volt, raka hörn och innanför spåret. Beroende på vad jag vill göra och hur loss hästen är i sidorna.
Att alltid välja samma spår är tråkigt och gör att i alla fall jag glömmer yttersidan och blir låst i min inner.

När jag kör i ridhuset så är det dock mest på halvvolt i hörnen, för trångt för att räta ut ordentligt på 20m :o.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 780
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 498
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 360
Senast: vildeld
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ungern 2024?
  • Ulvlek
  • Ansa häcken...rejält

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp