Hörsel - plötsligt brummande ljud

Asko

Trådstartare
Nu ska jag kanske äntligen få veta något jag undrat över länge! Jag har en grav hörselskada sen typ födseln och sen så länge jag kan minnas så har detta hänt mig. Det har inget med mina hörapparater att göra då jag "vet/känner" att det är i mina öron/hjärna som detta händer. När jag beskrivit det för min mamma så är hon helt oförstående så hon har aldrig upplevt något liknande, därför undrar jag om det är något som någon annan upplevt? Eller om det är vanligt i samband med hörselskada?

Ibland när det kommer ett plötsligt ljud som jag inte är beredd på, det kan vara ett högt ljud eller helt enkelt när någon (oftast min mamma som talar högt och tydligt) plötsligt säger något när jag inte var beredd på det, så kan det komma ett högt brummande ljud i mina öron. Alltså det är så högt att jag måste be personen som pratar att vänta för jag hör nästan inget annat under den tiden. Det är ett dovt högt brummande ljud som nästan känns som ett lock en liten stund och sedan släpper det och blir ett ljust brummande ljud och jag kan be den andra att tala igen, jag märker sedan inte när det ljusa brummande ljudet släpper men det gör det efter en liten stund igen. Detta händer på typ 30-40 sekunder, jag har inte kollat tiden någon gång om hur länge det håller. Jag vet inte när det händer heller förutom att det är i samband med plötsliga ljud, men i andra situationer med plötsliga ljud så kan jag lika gärna inte få en sådan reaktion.

Så, har det hänt någon annan något liknande? :confused: Jag är nyfiken!
 
Nu ska jag kanske äntligen få veta något jag undrat över länge! Jag har en grav hörselskada sen typ födseln och sen så länge jag kan minnas så har detta hänt mig. Det har inget med mina hörapparater att göra då jag "vet/känner" att det är i mina öron/hjärna som detta händer. När jag beskrivit det för min mamma så är hon helt oförstående så hon har aldrig upplevt något liknande, därför undrar jag om det är något som någon annan upplevt? Eller om det är vanligt i samband med hörselskada?

Ibland när det kommer ett plötsligt ljud som jag inte är beredd på, det kan vara ett högt ljud eller helt enkelt när någon (oftast min mamma som talar högt och tydligt) plötsligt säger något när jag inte var beredd på det, så kan det komma ett högt brummande ljud i mina öron. Alltså det är så högt att jag måste be personen som pratar att vänta för jag hör nästan inget annat under den tiden. Det är ett dovt högt brummande ljud som nästan känns som ett lock en liten stund och sedan släpper det och blir ett ljust brummande ljud och jag kan be den andra att tala igen, jag märker sedan inte när det ljusa brummande ljudet släpper men det gör det efter en liten stund igen. Detta händer på typ 30-40 sekunder, jag har inte kollat tiden någon gång om hur länge det håller. Jag vet inte när det händer heller förutom att det är i samband med plötsliga ljud, men i andra situationer med plötsliga ljud så kan jag lika gärna inte få en sådan reaktion.

Så, har det hänt någon annan något liknande? :confused: Jag är nyfiken!
Jag har Menières syndrom vilket är en form av yrselsjukdom som man tror beror på problem med vätskebalansen i innerörat (jag är dålig på att förklara det här) och det kan göra att man blir yr. Ungefär som kristallsjuka - men det är inte kristallsjuka. Det är hur som helst också förknippat med hörselnedsättning och tryck/lockkänsla i örat. Jag tycker att det här trycket ibland kan låta som ett brummande ljud men det är inte så högt som du beskriver, däremot är det väldigt svårt att höra vad någon annan säger för det brusar ju i hela huvudet!

Eftersom man har lite dålig koll på vad det här beror på egentligen så kan jag bara komma med erfarenehter här. Jag ser inget samband med höga ljud, däremot är min sjukdom lite stressutlöst så vid hög stress börjar det susa i öronen och sen kan jag bli rejält yr. Jag upplever också att jag får problem vid för högt koffeinintag.

Så ja, jag har också hörselskada och hör brummande ljud/tryck över örat men i mitt fall har jag ju även andra symptom.

Har du kollat med någon öronläkare? Det kan ju vara någon utveckling av din hörselskada? Öron alltså, de är verkligen mer komplexa än man kan ana utifrån :D
 
Jag har Menières syndrom vilket är en form av yrselsjukdom som man tror beror på problem med vätskebalansen i innerörat (jag är dålig på att förklara det här) och det kan göra att man blir yr. Ungefär som kristallsjuka - men det är inte kristallsjuka. Det är hur som helst också förknippat med hörselnedsättning och tryck/lockkänsla i örat. Jag tycker att det här trycket ibland kan låta som ett brummande ljud men det är inte så högt som du beskriver, däremot är det väldigt svårt att höra vad någon annan säger för det brusar ju i hela huvudet!

Eftersom man har lite dålig koll på vad det här beror på egentligen så kan jag bara komma med erfarenehter här. Jag ser inget samband med höga ljud, däremot är min sjukdom lite stressutlöst så vid hög stress börjar det susa i öronen och sen kan jag bli rejält yr. Jag upplever också att jag får problem vid för högt koffeinintag.

Så ja, jag har också hörselskada och hör brummande ljud/tryck över örat men i mitt fall har jag ju även andra symptom.

Har du kollat med någon öronläkare? Det kan ju vara någon utveckling av din hörselskada? Öron alltså, de är verkligen mer komplexa än man kan ana utifrån :D
Åhå, intressant, sjukdomen du nämner ska jag läsa på om även om det kanske inte är mitt problem.
Jag blir inte yr (tror jag :cautious:) men jag har rätt dålig balans, jag kan inte cykla :o Det har nog med min hörsel att göra men ingen av mina hörselskadade klasskamrater hade såna problem med balansen förutom min dövblinda vän, men hon kan/kunde aldrig bli yr istället :D

Det händer dock endast vid plötsliga ljud, och inte ens alltid då heller. Det händer så sällan och jag har haft det så hela livet så jag har aldrig sett något egentligen problem med det, och därför inte gått till någon öronläkare. Men det blev intressant när jag insåg att andra inte verkade ha samma upplevelser, och när jag beskrivit det för mina audionomer så har de inte heller riktigt förstått men inte verkat vilja gå vidare med någon undersökning.
 
Kom in på en hemsida som heter horsellinjen där man kunde skicka in frågor och få svar på mail, det är iallafall värt ett försök tänkte jag så jag skickade en fråga dit om detta :D
 
Inte riktigt samma kanske, men jag kan periodvis få något slags lågt brummande/vibrerande ljud i ena örat. Hörs bara när det är helt tyst runt omkring mig. Brukar vara mest besvärande på kvällen när jag ska sova. Ingen aning om vad detta kan bero på dock! Ibland kan det vara frekvent återkommande under flera veckor, för att sedan bara försvinna en lång period.
 
Inte riktigt samma kanske, men jag kan periodvis få något slags lågt brummande/vibrerande ljud i ena örat. Hörs bara när det är helt tyst runt omkring mig. Brukar vara mest besvärande på kvällen när jag ska sova. Ingen aning om vad detta kan bero på dock! Ibland kan det vara frekvent återkommande under flera veckor, för att sedan bara försvinna en lång period.
Det där låter dock som ett solklart fall av tinnitus :) Jag har haft tinnitus och det var som tydligast när det var helt tyst. Prova att googla!
 
Åhå, intressant, sjukdomen du nämner ska jag läsa på om även om det kanske inte är mitt problem.
Jag blir inte yr (tror jag :cautious:) men jag har rätt dålig balans, jag kan inte cykla :o Det har nog med min hörsel att göra men ingen av mina hörselskadade klasskamrater hade såna problem med balansen förutom min dövblinda vän, men hon kan/kunde aldrig bli yr istället :D

Det händer dock endast vid plötsliga ljud, och inte ens alltid då heller. Det händer så sällan och jag har haft det så hela livet så jag har aldrig sett något egentligen problem med det, och därför inte gått till någon öronläkare. Men det blev intressant när jag insåg att andra inte verkade ha samma upplevelser, och när jag beskrivit det för mina audionomer så har de inte heller riktigt förstått men inte verkat vilja gå vidare med någon undersökning.
Jag förstår, det tog mig många år att inse att alla inte får tryck över öronen och sus i tid och otid. Jag trodde liksom att det var så det var att vara människa ...

Rapportera gärna om du får svar från hörsellinjen!
 
Inte riktigt samma kanske, men jag kan periodvis få något slags lågt brummande/vibrerande ljud i ena örat. Hörs bara när det är helt tyst runt omkring mig. Brukar vara mest besvärande på kvällen när jag ska sova. Ingen aning om vad detta kan bero på dock! Ibland kan det vara frekvent återkommande under flera veckor, för att sedan bara försvinna en lång period.
Har något liknande fast båda öronen, inte alltid det hörs heller, men väldigt ofta när
Det är helt tyst runtomkring.
 
OT så förlåt :o... Men
min dövblinda vän

Om hen är dövblind, hör och ser hen inget alls? Det är rent skräckinjagande för mig att ens föreställa mig hur det skulle vara.

Hoppas inte kommentaren är stötande, för så menar jag ju inte :o. Är skräckblandat:) nyfiken bara
 
Senast ändrad:
OT så förlåt :o... Men


Om hen är dövblind, hör och ser hen inget alls? Det är rent skräckinjagande för mig att ens föreställa mig hur det skulle vara.
Heh. Jag är inte förvånad att man tänker så, jag tänker så själv ibland :D
Men man är sällan helt svart blind s.a.s när man är blind.

Min vän har en version där henoms synfält är mindre än ett vanligt synfält, jag tror att det blir sämre med tiden också, dvs man ser inte saker om de inte är mitt i synfältet där hen ser bra. Och så är synen i mörker väldigt dålig, då fick jag använda teckenspråk för dövblinda om ingen lampa fanns. Annars på dagtid så gick det bra med vanligt teckenspråk. Och så hade min vän CI som lite hjälpmedel för hörseln, men helt bra i hörseln blir man ju inte av det.
 
Men kan tinnitus bara va ibland? Det är inte alltid som det där brummande ljudet hörs även när det är tyst och ibland går det långt mellan gångerna också.
Japp. Min dök upp allt mer sällan och sällan till nu när det är längesen sist. Intensiviteten i hur högt ljudet är varierar också.
 
Har haft något liknande en gång i mitt liv.
Skulle lyssna efter en mygga som surrade och så började ett dånande ljud, som blev högre och högre tills jag inte hörde något annat, försökte hålla för öronen eller vifta bort med armarna för det kändes som ljudet trängde sig på mig typ :o Försvann sedan helt. Frågade övriga i huset om de visste var det jäkla oljudet kom ifrån men ingen annan hade hört något, så det måste varit i mitt huvud eller något :p
 
OT så förlåt :o... Men


Om hen är dövblind, hör och ser hen inget alls? Det är rent skräckinjagande för mig att ens föreställa mig hur det skulle vara.

Hoppas inte kommentaren är stötande, för så menar jag ju inte :o. Är skräckblandat:) nyfiken bara
Och jag får be om ursäkt för att jag skrattade rakt ut åt din kommentar! :D Jag tycker att det är bra att man faktiskt vågar fråga!
Som dövblind har man en kombinerad syn- och hörselskada. Båda är så pass nedsatta att man inte kan hänga med i samhället på samma naturliga vis som de utan funktionsnedsättningar. Man hamnar liksom lite utanför på grund av dem.
Som kuriosa kan nämnas att som synskadade har, om de behöver, en vit käpp som säkert alla sett, medan dövblinda har en vit käpp med röda tejpmarkeringar på. Vilken tyvärr få vet vad betyder.
Sådan har jag för att markera att
1. jag är synskadad och behöver min käpp för att "se"
2. jag är hörselskadad, visa gärna lite hänsyn eftersom jag inte alltid hör bilar, människor, cyklister och mycket mer.

28105


Jag tycker att det borde finnas mer information ute så att folk får lära sig vad den käppen betyder. Tex när de trängs i rulltrappan (jag åker vissa rulltrappor då jag ogillar att åka hissar) och tycker att de hörs ju klart och tydligt, medan jag inte har lagt märke till dem alls utan först märker dem när de knuffar till mig när de hastar förbi (och då riskerar jag att trilla eftersom jag inte är beredd och dessutom har dålig balans), eller när någon kommer på cykel.

Jag är dock varken helt blind eller helt döv och det behöver man inte vara heller.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 282
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp