Hörsel - plötsligt brummande ljud

Jag skäms att jag hajade till första gången jag såg mannen som jobbar på hemköp och han stod upp med sin rullstol bakom sig :o Man tar så självklart att rullstol innebär att man inte kan stå upp alls. Men jag förstod ju ganska snart där och då att han måste nog ha rullstolen pga han inte kan stå upp hela tiden eller någon annan anledning (inte för att det angick mig men människans värsta förbannelse är nog nyfikenheten :angel:), sedan har jag bara känt igen honom när jag sett honom igen. Jag säger detta bara för att visa att förhoppningsvis så tänker fler människor som jag! Så jag ber om ursäkt för de alla gånger någon hajat till och glott lite, det tar bara lite tankeverksamhet först :love:
Att någon hajade till skrattade jag mest inombords åt, de som glodde argt däremot var inte lika kul. Jag tycker inte att du behöver skämmas. Fördomar och tankar om "hur det är" har vi alla och sålänge man inser att det man trodde var fel, inte är otrevlig och kan omvärdera det hela så är ju ingen fara skedd. Du är dessutom i gott sällskap, de flesta jag stötte på inom vården tog förgivet precis samma sak som du och där kan jag tycka att kunskapen borde vara större.
Jag läste statistik över hur många som använder rullstol som kan resa sig själva och ta något/några steg när jag själv använde rullstol och de som kan resa sig själva är i en överväldigande majoritet. När man vet det blir det vidriga ordet rullstolsbunden än dummare att använda. Det finns också en stor grupp som behöver rullstol ibland men inte alltid och jag vill inte ens tänka på hur många gånger de blir utskällda av självutnämnda poliser när de helt korrekt parkerar bilen på handikapprutor. Sålänge man har parkeringstillstånd så ska andra helt enkelt inte lägga sig i.
 
Jag förstår din känsla! Som om du gjorde något du inte fick- ha parkerat på handikapparkering, sitta i rullstol om du inte behövde osv. Det är så jag känner också när folk glor på mig och specifikt den här kvinnan. Hon hade ju ingen aning om hur illa jag ser och vad för hjälpmedel i telefonen och i glasögonväg jag hade/har, men ändå stod hon och stirrade arg på mig som om jag gjorde något jävligt fel. Det var så obehagligt och kändes så märkligt. Hur beter man sig för att ha rätt att gå med vit käpp?

Vad jag föredrar, däremot, är att man gör som @Takire i tråden. Frågar!:) Det är precis så man gör! Hur ska man annars få veta och lära sig?
Precis! De såg något och ansåg att de visste bättre och dömde mig utefter det. Jag önskar inte min värsta fiende det jag levde i då men då önskade jag ibland att jag hade kunnat ge dem en stund av det hela.

Ja vad är rätt beteende om man behöver något hjälpmedel? En gång var det en person som ansåg att jag inte behövde hörapparater egentligen för jag kunde ju höra när hen pratade i dörröppningen till det rum jag befann mig i även utan hörapparater. Att jag omöjligt kunde höra vad hen sa utan just bara att hen pratade kvittade, jag behövde enligt hen inga apparater, det ansåg hen sig veta bättre än jag själv och min audionom.

Att folk frågar hade/har jag sällan ont av. Iallafall inte när det är/var ärliga frågor och det inte blev tusen frågor för jag orkade sällan säga så många ord då och frågor som faktiskt var personliga från random människa (kan du ha sex? Liksom va? Vad har du med det att göra? Frågade en vän var det en helt annan sak). Hellre det än att folk sa till sina barn att det var fel på mina ben (hände ofta och orkade jag så förklarade jag, för barnet.)
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 290
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp