Hörselskada r/t värdens renovering

Murphy

Trådstartare
Bakgrund:
Hyresvärden har (utan förvarning) rivit upp och bytt komplett avloppssystem på tre kåkar i området. En sugbil har satts att skapa djupa hålrum under fastigheterna. Detta har genererat vibrationer och ihållande ljudnvåer innomhus 70-90 dBA (med toppar över 100) kl. 7-16 under hittills 5 veckor i sträck. Försäkringsbolaget (hemförsäkring) ersätter inte buller (alls), och värden håller inte med evakueringsbostad.

Denna ljudmiljö torde vara arbetsmiljömässigt tveksam, men eftersom jag "bara bor" har det inte varit ett issue. Tydligen. :grin:
Allt är bortförhandla via hyresgästföreningen och ersättning för sveda värk och obrukbara faciliteter är mkt låg eller obefintlig.
Jag pluggar dock mitt masterprogram på distans med kontor hemma. Och studenter finns med under arbetsmiljölagen, men hur fan blir det för den som sitter hemma? Handlar det om upplåtelse av lokal - vem är arbetsmiljöansvarig här?

Till saken:
Pga studiero och djurplågeri (har två rexkatter - sjukt stora öron ju!) har vi flyttat runt på olika hotell och lånat kontor, finansierat ur egen ficka. Men pipet i mitt öra från v 33 (innan vi hann få info om arbetet och ta oss iväg) är fortfarande kvar, och skapar huvudvärk och koncentrationssvårigheter. Är läge att få det här bedömt, stämplat och gå vidare med.
Hur gör jag? Går via HC och begär en undersökning? Vad gör jag sedan med informationen?

 
Kort sagt så är både arbetsgivare och du ansvarig för din arbetsmiljö vid hemarbete. Arbetsgivaren måste dock ha fått möjlighet att komma hem till dig och godkänna din arbetsmiljö för att denne på pappret ska ha någon sorts ansvar enligt de flesta bedömningar jag läst.

Jag skulle tro att i en sån här situation så är det möjligtvis så att det är bra att få det bedömt av vården via vårdcentralen så kanske du kan få viss ersättning av din sjuk och olyckafallsförsäkring om du har en. Annars möjligtvis att annat boende kan täckas av vissa hemförsäkringar men skulle inte tro det tyvärr. Har själv jobbat natt och försökt sova dagtid samtidigt som grannhuset bilade bort någon sorts beläggning på sitt tak under flera veckor, sådär fem meter utanför mitt sovrumsfönster så du har mina sympatier.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp