Hösilage 2:a skörd?

arabia

Trådstartare
Har blivit erbjuden att få 35 balar hösilage av andra skörden. Det är min hyresvärds pappa som fått in mkt mer än vad han behöver själv. Hur brukar analysen se ut på en andraskörd jämfört med första skörden? Jag får ju bestämma mig om jag vill ha silaget innan jag gör en analys på det, o ser man det ekonomiskt så går det ju att komplettera med annat om det inte skulle vara toppvärden på det (sparar ju inköpspriset på hö/silage). Hur skulle ni göra? Han har alltid hat både hö o silage med mkt bra värden.
 
Jag har andra skörden på hösilage. Det har perfekta "hästvärden". Första skörden kan nog vara väl proteinrik för häst mer kohö.
 
Han kör hem balarna en o en, när en ena tar slut så kommer han med nästa osv. Bor bara 200m från stallet. Alla balar kommer från samma fält, behöver jag då öppna flera st för att ta analys?
 
Slå till! Det "värsta" som kan hända är att det är urdåliga värden så du får bygga pyrmider med det. Men det är ju gratis så ingen större skada skedd =)

Anga ndraskörd så beror det mycket på NÄR den där andra skörden är tagen, och vad det är för gräs i det. Det är ganska stor skillnad på en andraskörd tagen i juli och en tagen i september (det finns alldeles för många bönder här som tar andraskörd nu..jag vill inte vet vad en analys på det skulle visa).

jag har haft förstaskörd från augusti (året det bara reeeegnade hela sommaren) som hade superbra värden. Så det är jättesvårt att säga.

Egentligen ska du ta parprov från flera balar även om det är samma fält, det kan variera från bal till bal och från olika ställen av fältet (när man tar prov på fält ska man ta från olika ställen av fältet med). Men om du tar från en bal får du ju iaf en hint om var det ligger, men risken finns att du fick en bal med mkt klöver jmf med de andra, eller en bal med sämre värden än de andra (taget från en kant där det var mkt ogräs etc). Så kan du så ta iaf från 3 balar (frys det uttagna provet tills du kan skicka det). men prov från en bal är såklart bättre än ingenting =)

Jag är inte aaaaalls avundsjuk på dig, ooooh nej =) *vill ha hösilage igen, vill ha hösilage igen.. fast min höbonde vill inte ta silage, och han är i särsklass bäst i bygden och får BRA hö varje år, så jag håller mig snällt till honom. I år vetefan vad han lyckats med dock, har hittat 17 dåliga balar i ett parti om 200...jag tror han balade lite väl tidigt på morgonen och att delar av fältet låg i skugga... Men han får bya ut dem vid nästa leverans helt enkelt)
 
Jag hade nöjt mig med en bal om du tar provet lite här och var i balen. Kanske bonden kan ta fram en bal som är pressad nån stans i mitten på åkern så att det inte blir en bal som är pressad i kanterna. Om bonden har en inplastare tillgänglig så skulle jag ta lite från flera balar och sedan plasta in dom igen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter med ett kg hö i frysen nu och vet inte vart jag ska skicka det :o. Höet kom väldigt plötsligt då bonden ringde igår och frågade...
Svar
7
· Visningar
991
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Bonden har valt att ta fram torrare hösilagebalar nu när det är kallt för att den andra skörden börjar ta slut så han vill "spara" lite...
Svar
11
· Visningar
1 298
Senast: Tora
·
Ekonomi & Juridik I år har jag köpt hösilage med en betydligt högre torrsubstans än jag någonsin haft tidigare. Detta är ett plastat hö, vad det verkar...
Svar
5
· Visningar
2 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp