Hösilage dyrt?

A

Ashira

Har funderingar på att ev gå över till hösilage i vinter i stället för hö eftersom det var ett helsike i vintras med möglande hö.

Men jag har en del funderingar som jag hoppas ni vill hjälpa mig med?
OBS! Varning! Jag är urkass på att räkna procent och sånt skit :p så jag reserverar mig för ev feluträkningar. :D Då får ni rätta mig. :)

Jag har bara en häst och de andra i stallet vill absolut int ge hösilage så det blir i så fall bara småbalar som kan komma ifråga.

Jag letade lite på Blocket bl a och hittade en del annonser och det som slog mig är att det blir väldigt dyrt med hösilage!? Eller?

Man betalar en viss summa för en bal men då betalar man ju för en hel del vatten :(

Om t ex hösilaget har en ts-halt på ca 60% då är ju 40% vatten!
Om jag då betalar t ex 80 kr för en bal på 30 kg så blir det ca 2.67 kr kg. Men av de 30 kg är ju ca 12 kg vatten och det återstår endast ca 18 kg foder. Då blir den faktiska foderkostnaden 4.44 kr kg!

Har jag räknat rätt?
 
Sv: Hösilage dyrt?

Alltså du har rätt i att kilopriset TS är dyrare men jag upplever att hästarna håller hullet så himla mycket bättre på silage att man tjänar in det på den minskade kraftfoderkostnaden!!
Tex Vi ger bara mineraler och krubbskramel som komplement till silaget till de som rids och tränas/tävlas på lokal/regional nivå (ökar ev kraftfoder vid behov mot mitten/-slutet på tävlingssäsongen eller om väderleken kräver mer)...

Unghästarna på lösdriften går på fri tillgång silage och får visserligen mineraler + kraftfoder 2 ggr/dag men i MYCKET mindre mängd än när vi hade hö...

Så det är dyrare men blir billigare ändå - för oss i alla fall...
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage dyrt?

synd att inte fler vill ha ensilage, då större balar är billigare!

om jag fatta rätt så kostar det lika mycket att plasta en lite bal som en stor fast den går åt mer plast till små då man gör fler än stora då det blir mer kg i en stor!! hmm krånligt men hoppas du fatta lite iallfall!

så att plasta små balar blir dyrt! men vet ej vad som är ett ok pris!

jag köper av grannen och betalr 250 kr för 600 kg/balen men då har jag 4 hästar som äter och då går det åt lite grann!
 
Sv: Hösilage dyrt?

Hmm jo fast jag brukar också bara ge "skrammel" i krubban när jag ger hö. Det måste ju bero på vilka värden man har i sitt hö respektive
hösilage? Mitt hö brukar vara ganska kraftigt.

Men sen är det ju problemet med att höet möglar så man får slänga en massa :( Då blir ju förstås inte höet billigare.

Äsch vet inte hur jag ska göra..... är så osäker också på om jag kan bedöma om ett hösilage är "friskt" eller inte. Köpte tillfälligt HorseHage för några år sedan och då slängde jag i onödan! :eek: Det var sådana där stora sockerutfällningar (eller vad det kallas :p) och jag trodde det var mögel! :D
 
Sv: Hösilage dyrt?

Det där är ju oerhört olika. Beror ju helt på vad du har för värden på höet kontra hösilaget. Vårt hö till exempel är fruktansvärt bra och hästarna står sig på enbart hö och lite mineraler. Man kan inte generellt säga att hästarna står sig bättre på hösilage.
 
Sv: Hösilage dyrt?

synd att inte fler vill ha ensilage, då större balar är billigare!

om jag fatta rätt så kostar det lika mycket att plasta en lite bal som en stor fast den går åt mer plast till små då man gör fler än stora då det blir mer kg i en stor!! hmm krånligt men hoppas du fatta lite iallfall!

så att plasta små balar blir dyrt! men vet ej vad som är ett ok pris!

jag köper av grannen och betalr 250 kr för 600 kg/balen men då har jag 4 hästar som äter och då går det åt lite grann!

Ja, fast de andra två hästarna i stallet är inte så stora så jag tror det hade blivit för mycket ändå.
 
Sv: Hösilage dyrt?

Fast jag tycker att jag kan det!! När jag försökte fodra hästarna med den mängd hö med liknande värden som ska motsvara det de äter silage så var det svårt för silagen har högre smaklighet och är mer lättätet då hästarna inte blir så torra i strupen och måste avbryta ätandet med att gå och ta en klunk vatten hela tiden (lösdriften) De står och hänger rut silagen och äter "mest hela dagarna":D.
Det var samma med boxhästarna - ofta var det mycket hör kvar omkringtrampat och oätet medans på silaget är det rensopat!!

Dessutom sparar det så mycket tid och extrapengar Inget dåligt hö som ska förvaras och hållas räkning på och ev visas för att bytas inga resor för att hämta dessa bytesbalar. Silagebalen levererar bönderna ofta på plats och på de år vi haft silage kan jag räkna på ena handen hur många bal som behövts bytas = bonden tar med tebaks vid nästa leverans dåliga höbalar därinnan kan jag bara uppskatta till massa mer procentuellt räknat!!
 
Sv: Hösilage dyrt?

Om du läser ordetligt så finns det många som tar betalt per kilo TS. Då betalar man inte för vatten.
 
Sv: Hösilage dyrt?

Vi har tydligen helt olika erfarenheter. Min bonde levererar inget hö som någonsin behöver bytas. De åren vi har haft hö från honom har en bal av cirka 800 behövt kastas. Smakligheten kan man heller inte klaga på. Här ligger minsann inget omkringtrampas. Höet är grönt, luktar som att man själv skulle kunna äta det. Men det är ju väldigt olika.

Får man dåligt hö så är det självklart ledsamt. Men förra stället jag jobbade på fick man då i stället uselt hösilage. Nästan 75% av balarna hade möglat. Lika jobbigt det!
 
Sv: Hösilage dyrt?

Håller med om att det måste vara lika jobbigt med dåliga silage bal om inte ännu jobbigare då ialla fall rent fysiskt;) OK! jag kanske har haft mer tur med min "silagebonde" än med hö dito som iofs också levererat fint väldoftande hö!! men år som i fjol och som har varit förr när det torra fina höet möglar på loftet av luftfuktigheten är ju trista då stora mängder hö måste slängas (DET är INTE bondens fel vill jag poängtera!!) Det slipper man ju med silage...

Sen är det väl med detta som med allt annat tycke och smak fodrar du tex havre/korn eller pellets, grusmineraler eller pelletsmineraler du förstår hur jag menar???!!
Men ett vet jag JAG kommer aldrig byta ut silaget om jag inte blir absolut tvungen för nåt jag inte kan påverka och hade jag så bara en häst skulle jag hellre köpa småbal silage än hö!!
Men det är jag det...
 
Sv: Hösilage dyrt?

Om du läser ordetligt så finns det många som tar betalt per kilo TS. Då betalar man inte för vatten.

Javisst börjar många ta betalt per kilo TS. Däremot brukar kunderna protestera vilt om man tar betalt även för kvalité. Några odlare som tar fram riktade grovfoder för vissa hästkategorier gör just detta. Volymerna blir dock inte stora.
 
Sv: Hösilage dyrt?

*knapplån*

Allt har sina fördelar och nackdelar. Oftast så brukar spillet på höt bli bra mycket större än hösilaget (tänk vad mycket löshö det ligger under pallarna när man sopar där). Om hösilaget är ordentligt skördat, riktigt paketerat, hanterat på rätt sätt och förvarat korrekt så är det ett väldigt bra grovfoder. Det kan stå ute och är inte känsligt för fukt.

Jag betalar per kg torrsubstans och får byta eventuella balar som är dåliga. Jag betalar 2,2 kr/kg (omräknat från ts) och har 125 kgs balar. Men då beställde jag mitt hösilage redan på våren för att verkligen få det hösilaget jag ville ha + att ge bonden en vettig chans att kunna planera ordentligt.

Visst kan det kännas dyrt ibland med hösilage men i mitt fall blir det inte dyrare än hö. Visst skulle jag kunna hitta något billigare men jag vill ha bra grovfoder och det är jag villig att betala för. Det enda som är synd är att jag inte kan göra av med en storbal (ca 300 kg)för då hade priset blivit 1 kr/kg billigare. Får se nästa år om någon mer i stallet hakar på.

Mvh

Tora
 
Sv: Hösilage dyrt?

Ja det här var ju exakt den poäng jag oxå ville förmedla men Tora var mycket bättre på att uttrycka den!!;)
 
Sv: Hösilage dyrt?

Ja, förra året lär ha varit för jäkligt med mögligt hö. Ändå möglade inte något av vårt. Kanske för att vi hade täckt väl med halm. Eller också för att höet är så väldigt torrt och odammigt. Stallet har haft samma höbonde i över tjugo år och varje år levererar han lika grant och härligt hö. Vi har nog också haft en väldig tur. Hästarna älskar det!
 
Sv: Hösilage dyrt?

Jag har en aspekt till på hö kontra ensilage. Här nere i Skåne kan det vara svårt att fodra med hö ute på vintern. Efter några minuter så kanske allt hö finns hos grannen istället. Det är bättre med ett lite tyngre foder som inte blåser bort.

Vi har förvisso en foderhäck men det har ju inte alla.
 
Sv: Hösilage dyrt?

Jag köpte 30kg's balar för 60:-/st! Kanonpris vad jag har hört! :banana:
 
Sv: Hösilage dyrt?

Jag har en aspekt till på hö kontra ensilage. Här nere i Skåne kan det vara svårt att fodra med hö ute på vintern. Efter några minuter så kanske allt hö finns hos grannen istället. Det är bättre med ett lite tyngre foder som inte blåser bort.

Vi har förvisso en foderhäck men det har ju inte alla.

Ha ha ha :rofl: Ja det har man ju varit med om förstås! :D..........och kvar i hagen står hästarna och undrar vad som hände!?? :rofl:
 
Sv: Hösilage dyrt?

Jag utfodrar mina med hösilage pga att jag upplever det som att de håller hullet med mindre mängd än med hö.
Dessutom är två av mina rätt så kräsna och dåliga på att äta grovfoder, därför funkar det bättre med silage.

Men i år är det lite meckigt, ena ponnyn har fått fång och ska ha "dåligt" hö.
Mina två hästar jag har hemma behöver ett bra silage men ska kunna äta upp det inom rimlig tid (4 dagar)
Min unghäst står hos en kompis som utfodrar med hö, behövde småbal med silage.

Tur är att jag hittade en bonde i närheten som kunde leverera alla olika sorter och storlekar, plus att jag bara behöver ta hem lite åt gången men har bokat från samma parti hela året (inget foderbyte).


Som tidigare sagt så tar nog kostnaden ut varann på mängden istället, hö får du ge mer av men billigare i kilopris, silage mindre men är dyrare i kilopris.

Betalar 2 kr inkl moms för våra 150kg:s balar, mer för småbalarna.

Kan tillägga att kompisen betalade 2,20/ kg för småbal för hö.

Nä hösilage är självklart för oss !
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 024
Senast: Indiana
·
Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 094
Senast: hoppsann
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 106
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 791
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp