Hösilage fodergiva

Wera

Trådstartare
Just blivit med häst igen (snart...) och jag ska ha hästen i ett stall där hösilage används. De ger fri tillgång i hagen vintertid (de slänger ut en bal) men min häst ska gå i en annan hage och han är lättfödd och glupsk så jag är osäker på om han ska få fritt. Nu går han på lösdrift med fritt hö dock med stora maskor så det blir inte lika mycket.
Jag ska dock ha han i box.

Nu till frågan, hur mycket silage i kg brukar man ge hästar? Det är en D-ponny. Jag har ingen erfarenhet av silage utan jag har bara gett torr hö och då gav jag ca 8-10 kg till en C-ponny. Men silage är ju lite "blött" och därmed tyngre.

Hur ändras näringsvärdena i silage till skillnad från torr hö?
Jag har frågat stallägaren om de har en analys på höet men det har de inte. Så jag vet inte vad jag ska utgå från och vad jag ska ge i tillskott. Jag hade tänkt försöka skippa all vete osv och bara ge mineraler salt och ev matolja men ibland blanda ut med betfor bara för att han ska få ha något medan de andra hästarna i stallet får sin frukost/kvällsmat. Han äter lite Krafft Grund nu så ev fortsätter jag med det (bara någon dl, det tyckte säljaren iaf) eller ger Krafft Rider...
 
Sv: Hösilage fodergiva

1,5 kg torrsubstans / 100 kg häst är vad som rekommenderas och det förutsätter att du vet torrhalten på silaget.

Annars är det hopplöst att veta vilka tillskott du ska ge hästen om du inte har analys på silaget. Det vanligaste är väl dock att protein/energi-kvoten är i lägsta laget så om du ska ge nåt i krubban så ge nån form av proteinfodermedel.

Mineralerna vill man gärna veta så att kvoterna och behoven uppfylls.
 
Sv: Hösilage fodergiva

Hur får man fram en analys/vart skickar man det och vad kostar det?
 
Sv: Hösilage fodergiva

Googla på grovfoderanalys så hittar du flera stycken företag som analyserar. Vad det kostar är olika så det lönar sig att jämföra de olika företagen.

När du tar ut grovfodret som ska analyseras så är det viktigt att du gör rätt för annars blir resultatet fel. När det gäller ensilage så tar du försiktigt ut ett prov på några ställen, stoppar det i en plastpåse och lägger den i frysen. Ta några nya prov när du har kommit längre in i balen, dra aldrig utan lyft ut försiktigt. Ta ifrån några olika balar, klipp ned i fem cm längder, blanda och ta ut ett representativt prov. (Hur mycket du ska skicka in kan vara olika på olika ställen.) Sedan skickas provet in till företaget för analys. Proverna ska förvaras frysta när det gäller ensilage för annars blir ensilaget förstört under tiden tills du har prov ifrån flera balar. När det är hö öppnar man flera balar och tar ut proverna försiktigt, klipper ned och skickar in.
 
Sv: Hösilage fodergiva

Tack för svar :)

Men om man inte väljer att göra en analys, hur väljer folk foderstat då?
Vad ska jag ge för foder tills analysen (om det blir en)?

Hur ska jag tänka kring vilket foder jag ska ge? Jag tävlar inte och hästen är en "aktivare skogsmulle" som har lätt för sig att hålla hullet och även bli lite rund. Han skulle säkert klara sig på bara hö men jag vill ge något skrämmer i krubban när han går in om kvällarna (annars blir han väl avundsjuk för alla andra hästar får äta ur krubban).

Vad föreslår ni? Jag har tankar i krafft mineral blå, och ev blanda det med betfor eller någon pellets som Granngården original (fiber?) eller lusern eller ja det finns ju en uppsjö så jag vet inte!

Min förra häst åt torr hö och fick havre mineral blå betfor och ibland kornkross och kli men det känns alldeles onödigt mycket för en "skogsmulle".
 
Sv: Hösilage fodergiva

Utan analys är det helt omöjligt att veta vad du ska ge. Det enda du kan göra är att gissa och riskera att hästen inte får tillräckligt av de näringsämne den behöver. Det mineralfodret du väljer att ge är kanske helt fel ihop med det grovfodret du ger. Mineralbrist syns först efter flera år och då är det ju svårt att göra något åt det.

Du riskerar också att din häst får proteinbrist men det kommer ju synas framåt senvintern när hästen tappar musklerna vilket inte heller är så roligt.

För en lättfödd häst är det jätteviktigt att verkligen veta vad man ger så att man inte överutfodrar, hästen blir fet och riskerar att få fång.

Som krubbskrammel hade jag gett lite speedi beet. Du kan ge bara någon dl i torrvikt och sedan givetvis blötlägga som vanligt. Det blir då några dl så att det ändå blir lite grann i krubban utan att ge särskilt mycket energi.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage fodergiva

Som krubbskrammel hade jag gett lite speedi beet. Du kan ge bara någon dl i torrvikt och sedan givetvis blötlägga som vanligt. Det blir då några dl så att det ändå blir lite grann i krubban utan att ge särskilt mycket energi.

Aldrig hört talas om det fodret men sökte lite nu :) men aldrig sett det hos Lantmännen och här finns bara dem att handla hos. Såg att man kan beställa hos vissa men med tanke på att de väger 20 kg säcken kanske frakten blir tokdyr? Får nog kolla upp det :)
 
Sv: Hösilage fodergiva

Eftersom du inte har en sockerkänslig häst (vad jag vet?) kan du lika gärna ge betfor men skölja ur sockret eftersom socker är onödigt att ge. Särskilt till en lättfödd häst. Speedi beet är betfiber som inte är melasserat vilket betfor är. Båda är alltså betfiber men den ena har fått bada i melass ;)

Om man häller av blötläggningsvattnet och sköljer betforn tills vattnet är klart så är mycket av melassen borta men den nyttiga betfibern är kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage fodergiva

Okej tack för tipset! :) nej han är inte känslig vad jag vet. Jag fick förslaget om att ge ett kg krafft grund per dag av stallägaren (hon sa att deras hö är inte jätte kraftigt, alla andra hästarna i stallet äter grund) och grund är det han äter nu tillsammans med fri silage (hos ägaren, han kommer till mig om en vecka)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
613
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 702
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp