Hösilage, frågor!

Blandrastik

Trådstartare
I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage.
Jag funderar på, vad har bonden gjort eller inte gjort för att få det så här? Är det tagit tidigt eller sent?
Jag antar att dammet egentligen är mögel, nu sommartid kör vi hög på storbal, jag tycker varenda bal dammar. Går det inte att pressa hö i storbal med bättre hygieniskt resultat? Samma här, vad har bonden då gjort eller inte gjort?

Sen har vi haft några väldigt blöta balar med, som jag uppfattar det, jord i. Är det jord? Eller förmultnat gräs? Hela balen kändes som om det var grus/jord i det blöta. Inte bara nån enstaka fläck.

Hur gör man ett optimalt hästhösilage? Är det bara jag som tycker att hästar föredrar grövre strån? Nån som funderat på varför? :)
 
I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage.
Jag funderar på, vad har bonden gjort eller inte gjort för att få det så här? Är det tagit tidigt eller sent?
Jag antar att dammet egentligen är mögel, nu sommartid kör vi hög på storbal, jag tycker varenda bal dammar. Går det inte att pressa hö i storbal med bättre hygieniskt resultat? Samma här, vad har bonden då gjort eller inte gjort?

Sen har vi haft några väldigt blöta balar med, som jag uppfattar det, jord i. Är det jord? Eller förmultnat gräs? Hela balen kändes som om det var grus/jord i det blöta. Inte bara nån enstaka fläck.

Hur gör man ett optimalt hästhösilage? Är det bara jag som tycker att hästar föredrar grövre strån? Nån som funderat på varför? :)
Enligt min erfarenhet så är det mögligt om det dammar. Även rundbalar med torrhö ska lukta gott och vara dammfria.
Vi hade några dåliga balar här i våras, upplevde precis som du att det främst var de yttre lagren som var dåliga. Vad som blivit fel vet jag däremot inte, är inte så insatt i själva processen, däremot vet jag att det är svårare att få ett hygieniskt bra torrhö på rundbal.
 
Nu vet jag inte vad du menar med hösilage men generellt krävs en lägre ts-halt för att gräs ska ensileras, runt 60% om jag minns rätt.
Högre än så får du ingen riktig ensileringsprocess och det är inte heller så konstigt att det har svårt att hålla hygienisk kvalitet.

Min erfarenhet är också att hästar föredrar grövre strån, men där får jag bara gissa om varför.
 
Skicka in för hygienisk analys så får ni veta om det är hödamm och jord, eller om det är mögel.

Mögeldamm brukar lukta lite svamp. Hödamm luktar hö.
 
Nu vet jag inte vad du menar med hösilage men generellt krävs en lägre ts-halt för att gräs ska ensileras, runt 60% om jag minns rätt.
Högre än så får du ingen riktig ensileringsprocess och det är inte heller så konstigt att det har svårt att hålla hygienisk kvalitet.

Min erfarenhet är också att hästar föredrar grövre strån, men där får jag bara gissa om varför.
Så du får bättre hygien i fodret om TS:en är lägre?
Ja, hösilage är ju lite hittepå, men jag tänker en TS mellan 50-70%
 
Skicka in för hygienisk analys så får ni veta om det är hödamm och jord, eller om det är mögel.

Mögeldamm brukar lukta lite svamp. Hödamm luktar hö.
Kan man ju göra. Men jag står bara inackorderad. Även om det är mögel, så kan jag inte göra så mycket åt det, mer än flytta. Vi kan inte köpa eget.
 
Kan man ju göra. Men jag står bara inackorderad. Även om det är mögel, så kan jag inte göra så mycket åt det, mer än flytta. Vi kan inte köpa eget.
Ah, jag förstår.

För lite perspektiv så köper jag plastat torrhö från två olika bönder, det dammar inte. Dom är helt normala hästbönder som inte gör något annorlunda. Ibland kan en bal bli dålig om det läckt in vatten, men då får jag byta den gratis. Dålig foderkvalité är inte något ni borde acceptera som hästägare i stallet. Ni kanske kan gå ihop och betala för hygienanalysen tillsammans, sen prata med stallägaren/bonden?
 
Hur luktar fodret? Låter inte som det är ett bra foder till hästar 🤔 börjar man känna sig osäker på kvaliteten så så är det förmodligen ingen höjdare. Så har iallafall jag känt.
 
Hur luktar fodret? Låter inte som det är ett bra foder till hästar 🤔 börjar man känna sig osäker på kvaliteten så så är det förmodligen ingen höjdare. Så har iallafall jag känt.
Lite varierat, men höet luktar lite trött och dammigt. Hösilaget luktar inget speciellt, utan det är mest att det så fjunigt/finstråigt att jag bara har börjat fundera på hur det kommer sig att det blir så tunnt.
 
Vår producent gör tyvärr bara väldigt torrt hösilage. Ändå är det väldigt bra hygienisk kvalité då min känsliga häst aldrig reagerar på det. Tror helt klart en viktig del ligger i att få ut så mycket luft ur balen att det inte finns tillräckligt med syre kvar som kan göra att det blir dåligt.
 
Lite varierat, men höet luktar lite trött och dammigt. Hösilaget luktar inget speciellt, utan det är mest att det så fjunigt/finstråigt att jag bara har börjat fundera på hur det kommer sig att det blir så tunnt.
Jag tycker du ska göra en hygenanalys ändå jag. Grovfoder av dålig kvalité ger i förlängningen sjuka hästar och det är som bekant inte gratis. Hö ska t ex inte damma och ensilage ska inte vara mögligt. Visst, att någon liten mögelfläck på någon bal då och då kan man väl kanske köpa, men det här verkar vara värre?
I värsta fall får du kanske köpa eget hö?
 
Jag tycker du ska göra en hygenanalys ändå jag. Grovfoder av dålig kvalité ger i förlängningen sjuka hästar och det är som bekant inte gratis. Hö ska t ex inte damma och ensilage ska inte vara mögligt. Visst, att någon liten mögelfläck på någon bal då och då kan man väl kanske köpa, men det här verkar vara värre?
I värsta fall får du kanske köpa eget hö?
Nej, vi får av utrymmesskäl inte köpa eget. Plus att balarna är så olika, svårt att veta vad resultatet då skulle ge. Utan det är mest en fundering över hur det blir så här. Tycker tyvärr inte att det är så ovanligt. Så jag har börjat fundera på vad det är som gör det så svårt att göra bra hösilage? Vad eller var gör bönderna fel? Hur får man till ett bra hästhö? Det skulle vara kul att veta svaret även på tidigare frågor.
 
Dammar det har höet antagligen haft lite (för mycket)fukt i sej när det plastades. Just hö behöver ju vara torrtorrt innan det plastas, om det ska plastas.

Just hö på storbal är nogbland det knivigaste att göra. Är det inte tillräckligt torrt när det balas kommer den bli dammig.
 
Nej, vi får av utrymmesskäl inte köpa eget. Plus att balarna är så olika, svårt att veta vad resultatet då skulle ge. Utan det är mest en fundering över hur det blir så här. Tycker tyvärr inte att det är så ovanligt. Så jag har börjat fundera på vad det är som gör det så svårt att göra bra hösilage? Vad eller var gör bönderna fel? Hur får man till ett bra hästhö? Det skulle vara kul att veta svaret även på tidigare frågor.
Hö måste torkas ordentligt innan det balas. Det ska tas något tidigare än vad många som tar hästhö gör för att få bättre balans mellan energi och protein. Det ska förvaras helt torrt, vilket är väldigt svårt i vårt ganska fuktiga vinterklimat.

Hösilage ska också tas tidigare än många gör. Har det för grovt gräs (eller förvuxet) i kombination med att det är för torrt är det svårare att pressa och plasta så att det inte blir hål i plasten eller skapas luftfickor i balen. Utöver det ska vallen inte slås för kort (risk för jord i ensilaget) och helst ska inte det slagna gräset torka för mycket innan det plastas. För att få igång ensileringsprocessen behöver gräset ha en ts-halt under 60. Något som hästägare sällan vill ha ska tilläggas.

Så, det är rätt omfattande kunskap som krävs för att skörda ett bra grovfoder.
 
Dammar det har höet antagligen haft lite (för mycket)fukt i sej när det plastades. Just hö behöver ju vara torrtorrt innan det plastas, om det ska plastas.

Just hö på storbal är nogbland det knivigaste att göra. Är det inte tillräckligt torrt när det balas kommer den bli dammig.
Nä, jag har märkt det. Så jäkla svårt när stallet är bra i övrigt. :(
Plus att ingen annan av inhysningarna verkar bry sig. Träligt att flytta runt också. Blir jag kvar ska jag fråga om jag får köpa egna enslilagebalar i småbal. (kommer väl att kosta som en nära-döden-upplevelse)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tacksam för era synpunkter på dåligt hösilage.. Ena hästen har kvickdrag men är symptomfri med korrekt fodring så jag använder för...
Svar
7
· Visningar
1 647
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har tidigare läst diskussioner om torrhö som inte ska vara dammigt, men funderar på om det är samma med hösilage? Kan det damma av t ex...
Svar
16
· Visningar
4 267
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har några funderingar som har fastnat i mitt huvud som ni kanske kan reda ut åt mig :) Min "hosthäst" får sitt hö blött och det enda...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Mystofflan
·
Foder & Strö Är det brist på stråfoder i år, eller? Alla, inkl. jag, verkar ha svårt att hitta hö och hösilage, åtminstone här uppe i Norrbotten. Vi...
Svar
10
· Visningar
1 500
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp