Hösilage i småbal

ufot

Trådstartare
Min häst vägrar äta torrhö. Tänder är kollade och åtgärdade. Hästen äter Hösilage, men inte torrhö. Vintertid är det inga problem, då äter resterande hästar i stallet hösilage. Problemet är hösten och våren då resterande hästar äter torrhö i nya stallet.

Problemet är att vi nu bor i Norrland och här uppe går det inte att köpa småbalar. Planen är att köpa småbalar från södra Sverige och ge höst och vår, men hur får jag tag på detta till rimlig peng? Jag är i och för sig beredd att betala relativt mycket, bara hästen äter, men jag vill inte köpa större partier om nu maten inte faller damen i smaken.

Hur länge håller hösilage? Min häst äter max 8 kg per dag. Om jag har förstått det rätt håller inte hösilage längre än 5 dagar i varmt väder. Detta gör ju att balen ska väga omkring 40 kg styck.

Hur hade ni tänkt?
 
40 kg är rätt normalt för småbal. Behöver man mindre finns HorseHage med 25 kgs.

Finns massa företag som säljer på pall med leverans. Jag har köpt både HorseHage av närmsta sådan producent och beställt 40kgs bal på pall av vetfoder. Och har för all del 40 kgs nu med (sen 15 år) men av lokal leverantör.
 
Det finns ett par företag som skickar småbalshösilage men frakten kan bli ganska dyr till Norrland.
Jag hade småbalar till två hästar ett tag, det gick 1 bal på två dagar och då åt dom ca 20-24 kg per dygn ungefär så skulle gissa att det var 40-50 kg balar. När det var varmt så öppnade jag upp balen och fluffade upp kakorna direkt. Såg fint ut, luktade gott och hästarna åt det som vanligt.

Hjälper det inte att blöta höet lite? Hade varit billigare för dig om det fungerade ;-)
 
Tyvärr fungerar det inte att blöta höet. Jag kollade runt på nätet igår kväll och jag hittade hösilage i 60 kg förpackningar i närheten. Nu stod varken pris eller analys, men det är ju lätt att ta reda på. I och med att hästen äter så pass lite grovfoder måste höet ha mycket bra värden och relativt högt ts, omkring 70%.

Jag ska fråga stallägaren lite närmare också, han visste några som säljer hösilage i småbal. Även om jag kommer att få slänga lite hö när det är som varmast blir det mycket billigare att köpa 60 kg förpackningar lokalt än 40 kg från södra Sverige.

Sen rör det sig inte om jättemånga månader heller, typ 4 månader varje år i och med att de övriga hästarna i stallet äter hösilage under vintern och då fungerar ju storbal utmärkt, beroende på vilka värden det blir i år.
 
Högt TS i silage ger sämre hygienisk kvalitet när det är öppnat och sämre lagringsstabilitet.

Jag har en frysbox oxh fryser mitt silage sommartid..
 
Nu har jag fått tag på hösilage lokalt (snäll stallägare med bra kontakter). Jag vet ännu inte vilka värden, men det är ju bara några veckor kvar till betet här uppe, så det viktigaste är att hon äter grovfoder oavsett värden.

Till hösten ska jag beställa från samma ställe. Det blir dyrare än torrhö, men det är inte så farligt som tur är.

Det här med TS och hållbarhet var intressant att veta. Näringsvärde och TS halt beror helt och hållet på hur sommaren blir här uppe, men finns det att välja på tar jag det med högst näringsvärden. I förra stallet åt hon hösilage med 63 % TS och bra värden. Hon åt 7.5 kg per dag och gick jättefint upp i vikt och höll sig jättefin i hullet.

Alexandra_W, vet du ungefär hur TS bör ligga för att få så bra hållbarhet som möjligt? Över vilken gräns blir hållbarheten sämre?
 
Nu har jag fått tag på hösilage lokalt (snäll stallägare med bra kontakter). Jag vet ännu inte vilka värden, men det är ju bara några veckor kvar till betet här uppe, så det viktigaste är att hon äter grovfoder oavsett värden.

Till hösten ska jag beställa från samma ställe. Det blir dyrare än torrhö, men det är inte så farligt som tur är.

Det här med TS och hållbarhet var intressant att veta. Näringsvärde och TS halt beror helt och hållet på hur sommaren blir här uppe, men finns det att välja på tar jag det med högst näringsvärden. I förra stallet åt hon hösilage med 63 % TS och bra värden. Hon åt 7.5 kg per dag och gick jättefint upp i vikt och höll sig jättefin i hullet.

Alexandra_W, vet du ungefär hur TS bör ligga för att få så bra hållbarhet som möjligt? Över vilken gräns blir hållbarheten sämre?

Mellan 55-65% TS ger bäst hållbarhet och lagringsstabilitet osv. Men 50% är mycket bättre än 70% om man inte kan hålla sig inom "idealintervallet"
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 074
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 408
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 616
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp