Hösilage med hundkex och smörblommor

susanne

Trådstartare
Stallägaren ska ta hösilage på en vall där det är väldigt mycket hundkex och smörblommor. Är det så lyckat med tanke på att dessa är giftiga för hästar. Kommer hästarna att rata dem i silaget eller smakar allt i balen lika dant så att allt blir uppätet? Jag skule bli tacksam om någon har några tips på dokument som kan övertyga stallägaren om att vallen inte borde få bli vinterfoder.


Om man gör en analys på detta foder, kommer hygienanalysen att tala om ifall det är ohälsosamt för hästar med avseende på giftiga växter i fodret?
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

Det enda jag har hört är att om det är mycket hundkex i balen så möglar den lättare då det är svårt att få ur all luft i hundkexens stjälkar.
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

blir det giftiga i växterna förstört? Vid torkning? Vid ensilering?
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

Jag tror det blir förstört om dom torkar men vid ensilering har jag ingen aning. Min häst har ätit hösilage med lite hundkex i och han har inte mått dåligt, smörblommor har det däremot inte varit i hösilaget.
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

Det verkar ju inte vara någon vall att ta skörd på överhuvudtaget! Borde sås om före ev. skördar.
Köp hösilage i stället!
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

Är inte riktigt säker på om hästarna ratar hundkexen och smörblomorna. Det är säkert olika från häst till häst. Men precis som tigerfisken skrev så möglar det lättare. Hundkexen har kraftiga stjälkar som det ryms massor av luft i! Så jag skulle avråda från att ta hösilage från det vallen. Man kan ju också undra hur den vallen är i övrigt också. Skulle nog rekommendera att plöja upp och så om!
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

Quinn skrev:
Det verkar ju inte vara någon vall att ta skörd på överhuvudtaget! Borde sås om före ev. skördar.
Köp hösilage i stället!

Visst borde den det. Jag vill helst få så mycket fakta på fötterna så att jag kan övertyga dem om att det inte är någon vall att ta foder på.

Att köpa istället är lite svårt. Pålle går på lösdrift (hösilage ingår i priset) med 8 andra hästar, och det är bara en hästägare förutom jag som tycker att detta inte är bra.
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

Hundkex är dock veterligen inte giftigt i ovanjordiska delar. Roten innehåller ett ämne som skulle kunna vara olämpligt att äta. Inte giftigare än att hundkexrötter ingår i flera kinesiska matrecept utan att sidoeffekter noterats. HH
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

vi tar hö på vall med hundkex, smörblommor och maskrosor... och det har blivit helt ok hö som hästarna tycker om.
vet dock inget om hösliage vs smörblommor. (förra stallägaren tog dock hösilage på samma vall)
visst är det så att det inte är den ultimata hövallen, men vi har ingen som helst ekonomisk möjlighet att plöja upp och så om vår vall de närmsta åren. och vi har hittills fått en skörd som vi näringsmässigt och i mängd klarar våra hästar bra på.
visst -jag rekommenderar också att plöja och så om vallen, men förstår även om stallägaren inte har möjlighet till det.
det viktigaste är att ta ett analys och hygienprov tycker jag.
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

Jag har varit ute och sökt på hundkex eftersom jag har det på min nya mark vi köpt och ska ta ensilage där.

Hundkex är inte giftiga man kan tom med äta roten men den skall smaka beskt ,men däremot ska man inte förväxla den med Vildpresilja och ???? vad den andra växten hette som är snarlik Hundkex ...

Men vad jag förstått efter mycket sökande är att de inte är giftiga i sig ;)

Mia
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

HelenaHandberg skrev:
Hundkex är dock veterligen inte giftigt i ovanjordiska delar. Roten innehåller ett ämne som skulle kunna vara olämpligt att äta. Inte giftigare än att hundkexrötter ingår i flera kinesiska matrecept utan att sidoeffekter noterats. HH

Puh! :bow: Min islänning käkar hundkäx för det vilda när han kommer åt så jag blev ju lite nervös här ett tag. Tack för info! ;)
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

Såg just i dag att min häst också tog en tugga av hundkex som fanns i hagen. Blev lite orolig först men då är det ju ingen fara.Puuh:smirk:
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

susanne skrev:
Visst borde den det. Jag vill helst få så mycket fakta på fötterna så att jag kan övertyga dem om att det inte är någon vall att ta foder på.

Att köpa istället är lite svårt. Pålle går på lösdrift (hösilage ingår i priset) med 8 andra hästar, och det är bara en hästägare förutom jag som tycker att detta inte är bra.


säger likadant... vad är det för "vall" att ta foder från?? det låter som en vildvuxen äng snarare? skulle aldrig acceptera det utan köpa från nån annan med ordentligt odlad vall!
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

vi tar ju som sagt på en gammal vall med alla tänkbara sorters gräs och blommor... och om värdena blir acceptabla och hästarna tycker om hö´t känns det helt ok.
man måste ju se både till sina egna resurser och hästens behov.
våra hästar klarade sig bra på detta hö förra säsongen. som jag sagt tidigare är det inte den ultimata vallen, men för oss fungerar det bra. är inte analysresultaten det víktigaste? jag är absolut ingen expert på höbärgning, så förklara gärna om jag är helt ute och cyklar!
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

Jo analysvärdena är förstås det viktigaste. dock har jag svårt att tänka mig att ett sånt hö har likvärdiga värden med en odlad valls.
 
Sv: Hösilage med hundkex och smörblommor

troligen inte likvärdiga.(men det beror ju på när det är slaget också.)
det viktigaste är ju vilka värden just min häst behöver.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
2 922
Senast: Maria_81
·
Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 798
Senast: Skogstroll
·
B
Foder & Strö Hej, har lite höproblem, och undrar om någon klok person här kan råda mig. Jag har läst en hel massa om hösilage och hållbarhet, men...
Svar
11
· Visningar
2 200
F
Foder & Strö Min fråga är väldigt enkel; Att smörblommor inte är direkt nyttiga, det vet jag (giftiga för kanin i alla fall) men stämmer det att de...
Svar
2
· Visningar
1 256
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp