Hösilage med mkt protein

anna-nicole

Trådstartare
Skulle bli glad om nån kan kika på analysen på detta hösilage och säga om det kan funka till två lättfödda tinkrar. Det är småbalshösilage (50kg/bal) vilket inte är så lätt att få tag på där jag bor. Har hosthäst så hö funkar inte så bra.

Hösilage med 70% ts
Smrp 64 gr/kg
Mj 7.1gr/kg
Ca 4.2gr/kg
P 2.0gr/kg
K 16.6gr/kg

Nir 64gr/kg TS

Det är två d-ponnys (tinkrar) lättfödda som ska ha det. Den ena som har hosta är överviktig och ska gå ner lite i vikt. Det blir lätt träning, promenadridning, lite lufs i skogen några gånger i veckan för båda.Dom går ute ca 12timmar per dag. Vikt idag med måttband 475kg samt 530kg. Har räknat med att ge ca7-8kg foder per dag och häst vilket borde bli runt 10-11kg med detta silage eller? Kan inte byta ut nå silage mot halm då jag inte kan få tag på så fin halm så det funkar för hosthästen.

Är dålig på detta med analyser och håller på att läsa och försöka lära mig men det blir lätt snurrigt. Jag kan se att det blir ett ganska stort överskott på protein samt på kalciumet men är det farligt? Har sökt runt på nätet och där stod att proteinöverskott inte var farligt om det kom från grovfoder fast detta blir ju ett rejält överskott. Sockret (NIR) ligger lågt om jag jämför andra analyser jag kikat på....är inte det bra för mina hästar?
Så vad tror ni kan jag boka? Tack på förhand.
 
Sv: Hösilage med mkt protein

Lite mer info....

1.Valack ca 144cm i manken grovt byggd, 18 år med lite trivselvikt samt lite hängbuk. Ca 465-475kg.
2. Sto ca 149cm i manken grov även hon med liiite trivselvikt, 14år. Ca 520-530kg.

Har bara fått siffrorna/analysen per telefon och har nu ett par dagar på mig att bestämma mig om jag vill ha av det.
Han kan då lägga balarna på pall åt mig vilket underlättar avsevärt hanteringen när/om vi ska hämta. Det är en bit att åka så jag måste köpa ganska mkt på en gång i så fall. Sen är det ok pris tycker jag, får betala 2.40kr/kg.
 
Sv: Hösilage med mkt protein

Jag tycker det nog kan passa ganska bra, beroende på hur lättfödda dom är. Hur mycket MJ äter hästarna nu när dom är tjocka?

Lågt i socker, och skönt med mycket protein, då behöver du bara utfodra med grovfoder. Kanske lite mineralfoder för att fixa till
den lite höga Ca/P kvoten, den ska optimalt vara på 1,6, nu är den på runt 2,1.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage med mkt protein

Tack för svar.
Jag fick i höstas i halv panik köpa hösilage då valacken fick hosta av höet vi hade då. Var glad att ens få tag på nåt i småbal så jag köpte det utan
analys. Hostan försvann nästan direkt. Sen från årsskiftet nånting skaffade jag slowfeedingnät åt dom och köpte i samma veva oxå hö från en ny leverantör. Då fick dom hö+hösilage blandat.

Höbonde 1. Mj 7.7gr/kg foder o smrp 34gr/kg foder.
Höbonde 2.Mj 8.0gr/kg foder o smrp 26gr/kg foder.

Fösta höet hämtade vi två lass, första var ok men lass nummer två var dålig med mögel i en del balar så det fick jag kassera.
Hö nummer två har mycket energi samt sorgligt lite protein. Fintrådigt hö som hästarna inte gillar. Dom har hela tiden samtidigt fått en del hösilage samt en del hö. Kanske dumt av mig att prova hö igen men då jag har svårt att hitta hösilage så testade jag.

Dom har fått Ca 8-10kg hö om dan blandat med hösilage. Har även nu dom sista veckorna gett båda ca 0.2kg krafft muskel var. Valacken tycker jag är mer lättfödd än stoet.
Har du nå tips på hur jag gör med mineralerna så att balansen blir mer ok på det nya hösilaget? Mg och Kalium hur är dom värdena?
 
Sv: Hösilage med mkt protein

Gör om alla värden till g/kg TS så blir det enklare att jämföra och räkna!
 
Sv: Hösilage med mkt protein

Hade inte fått dom siffrorna så jag fick räkna lite , hmm hoppas att detta stämmer.

Hösilage med 70% ts

Smrp 64gr/kg / 92gr/kg TS
Mj 7.1gr/kg / 10.1gr/kg TS
Ca 4.2gr/kg / 6.0gr/kg TS
P 2.0gr/kg / 2.9gr/kg TS
Mg 1.7gr/kg / 2.4gr/kg TS
K 16.6gr/kg / 23.7gr/kg TS
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage med mkt protein

Fyller i dessa oxå.

Höbonde 1. TS 83%.
Mj 7.7gr/kg foder och smrp 34gr/kg foder
Mj 9.3gr/kg TS och smrp 41gr/kg TS.

Höbonde 2. TS 88%.
Mj 8.0gr/kg foder och smrp 26gr/kg foder.
Mj 9.1gr/kg TS och smrp 29gr/kg TS.
 
Sv: Hösilage med mkt protein

Om du har fodrat med muskel (som är proteintillskott) kanske du kan skippa det och hålla ungefär samma mängd smrp med detta nya foder? Det är ju trots allt bättre om proteinet kommer från grovfodret. För övrigt tycker jag att det är ganska bra värden... :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Står och väljer mellan tre olika hösilage. Har inte analysen framför mig, men i stora drag är det: 1, 9,9% socker /kg ts 29 smrp...
Svar
7
· Visningar
1 398
Senast: DarkInNight
·
Foder & Strö Har i samband med ägar byte av stallet fått ett problem. de har köpt in ett vinterlager silage utan analys, med tanken att det är från...
2
Svar
27
· Visningar
2 638
Senast: mackan
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp