Hösilage med torrsubstans 84!!!

C

cilvia

Skickade in en analys på hösilaget i stallet, förra ggr så skickade jag höt och det var ju inget roligt reslutat, tack än en gång Nina som hjälpte mig att räkna ut en vettig foderstat till mitt halvblodsföl.

Men igår kom resultatet på hösilaget och det hade samma torrsubstans som höt!!.
Visst är det torrt, men inte så torrt.
Näringsmässigt så skilde det inte så mycket från höt tyvärr, proteinet låg på 28, på höt 23.

Funderar på att köpa ett analyserat hösilage i småbal till fölet, räknade ut att han just nu åt kraftfoder för över 30 kr per dag!!, för att få i sig tillräckligt med proteiner.
 
Du skickade det väl inte över en helg? Det kan ju isf ha torkat lite..

Om du vill dubbelkolla ts-halten så kan du ta 100 g(exakt), och lägga in på svag svag värme i ugnen, och ta ut och väga efter nån timme, då och då, när du inte får nån direkt skillnad på vågen längre kan du räkna med att det mesta vattnet är borta. Viktskillnaden ger din vattenhalt, och vikten som är kvar är då alltså ts-halten.

Vad var det för energi på det hösilaget då? Om det var låg energi också, så kan ju kvoten vara bättre än höet. Vad är smrp/mj kvoten?

Men du gör nog rätt i att köpa nytt silage- redan analyserat- för så torrt ska inte hösilage vara. Ensileringsprocessen har ju liksom inte kommit igång då.. Max runt 70 % ts ska det ju vara..!

MVH Nina
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 280
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 413
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 110
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp