Hösilage mot hö

Mimsan

Trådstartare
Planerar byta hösilage mot hö - hur gör man bäst övergången? Hur stora proportioner använder man innan hästen är tillvand på hö? Något jag behöver vara uppmärksam på?
 
Sv: Hösilage mot hö

Normalt sett behöver du inte vänja in en häst från hösilage till hö. (Kanske om hästen är extremt känslig vid foderbyten, vet inte). Däremot det motsatta. Räkna alltid med MINST 1,2 kg hö per hundra kilo.
 
Sv: Hösilage mot hö

Va ? Allt foderbyte ska ju ske genom invänjning. Detta gäller även om man byter från ett parti hö till ett annat...så givetvis ska invänjning ske även vid byte från ensilage till hö.
 
Sv: Hösilage mot hö

en invänjning bör ske under ca 3 veckors tid. Så det är bara att blanda för att sedan öka mer och mer.
 
Sv: Hösilage mot hö

Adrenochrome skrev:
Va ? Allt foderbyte ska ju ske genom invänjning. Detta gäller även om man byter från ett parti hö till ett annat...så givetvis ska invänjning ske även vid byte från ensilage till hö.

Jo - jag förstår det, men eftersom jag inte haft häst mer än några månader och fortfarande håller på att lära mig ville jag bara försäkra mig om att jag gör rätt.
 
Sv: Hösilage mot hö

Adrenochrome skrev:
en invänjning bör ske under ca 3 veckors tid. Så det är bara att blanda för att sedan öka mer och mer.


Tack - då skall jag göra så!
 
Sv: Hösilage mot hö

Adrenochrome skrev:
Ja, fast jag svarade till Ylva86 som påstod man normalt inte behövde göra en invänjning.


Ha,ha! Nu kör det ihop sig!! Hur menar du att jag skall göra???
 
Sv: Hösilage mot hö

Hon menar att du ska blanda ut hösilaget med hö. Byt ut hösilaget mot hö helt enkelt en bit i taget. Ta bort ungefär 1 kilo höislage ur ena målet först å byt ut det mot 1 kilo hö. Å upprepa procesen efter 2-3 dagar brukar vi köra på.

Hösilage ger man ju normalt mer utav än hö så jag skulle ibland dra bort mer hösilage än vad jag lägger till hö. Blir lättast om du räknar ut hur mycket hö du ska ge å sedan jämfr med hur mycket hösilage du ger så ser du när å hur mycket mer jhösilage du ska dra bort när du lägger till hö.

Ett byte av grovfoder brukar man hålla på med i normalt 2-3 veckor. Minimumet ligger på 2 veckor, sådant kan min mamma å är jätte noga med det eftersom våran ena häst fick fång hos fodervärd å trots lång tid å hårda försök till att få henne bra fick hon desvärre avlivas.
 
Sv: Hösilage mot hö

Vad bra :)

Säg til om du vill ha någon mer hjälp så hjälper vi allihopa dig gärna :)
 
Sv: Hösilage mot hö

Påstod bara vad ett antal veterinärer sagt till mig när jag frågat.
 
Sv: Hösilage mot hö

Ylva86 skrev:
Normalt sett behöver du inte vänja in en häst från hösilage till hö. (Kanske om hästen är extremt känslig vid foderbyten, vet inte). Däremot det motsatta. Räkna alltid med MINST 1,2 kg hö per hundra kilo.

Samma åsikt här......
Tanken har aldrig slagit mig att vänja in mina hästar till torrhö, däremot alltid nog från hö till hösilage.
Vad är det i torrhöet som man skulle behöva vänja hästarna vid i 2-3 veckor, kan hästar verkligen få fång av vanligt torrhö (om de ätit hösilage före som är mycket kraftigare)? Är det mycket klöver i torrhöet då eller :confused: ??
 
Sv: Hösilage mot hö

Det handlar om att hästen måste bygga upp en ny bakterieflora i tarmen, detta tar ca tre veckor, det man är rädd för är sjukdomar orsakade av foderbyten typ kolik, magsår osv. I vissa fall om höet skulle vara väldigt kraftigt skulle man kanske kunna tänka sig en viss risk för fång, i en del fall har man ju sett utbrott av fång vid snabba foderbyten.
 
Sv: Hösilage mot hö

Adrenochrome skrev:
Va ? Allt foderbyte ska ju ske genom invänjning. Detta gäller även om man byter från ett parti hö till ett annat...så givetvis ska invänjning ske även vid byte från ensilage till hö.
Hur kinkigt detta är beror på hur stor skillnad det är mellan de olika grovfoderpartierna. Är mängden protein, lättsmälta resp svårsmälta kolhydrater ung samma så blir det ingen större skillnad för tarmfloran o därmed inte så viktigt med tillvänjning. Om man däremot byter från ett grovfoder med låga värden till ett med mkt höga finns det anledning att vara försiktig.
Har man dessutom en hårt tränad häst som utsätts för stress o stora kraftfodergivor blir det också känsligare.
PL
 
Sv: Hösilage mot hö

Fast det kan ju faktiskt skilja en del mellan sammansättningen av ämnen även om energin är densamma. Så att det behövs lite olika mikroorganismer för att bryta ner dem.

Men sammantaget är det ju så att det beror på hur känslig häst man har. En del klarar byten rakt av hur som helst och en del inte.
 
Sv: Hösilage mot hö

OK, läste lite slarvigt...men hursom så läser nog inte de flesta hästägare mer än energivärdet och proteinvärdet på analysen (plus mineraler). Inte de siffror som kan ge vinkar om svår- eller lättsmälta kolhydrater. Och där kan det ju göra skillnad för tarmfloran, andelen dem emellan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
585
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp