Hösilage, och botelism

M

memmalotta

Vad hade ni för analysvärden på erat fjolårshösilage? :laugh: Ska börja ge min hösilage nu, och vill gärna jämföra hur bra hösilaget är! Blir naturligtvis andra värden snart, men just NU kan jag ju gå på det jag har på papperet!

Och en till sak.. Botelism! Frågade veterinären, hon påpekade att om TS-halten var högre än 45% så var risken att hästen får botelism väääääligt liten! Veterinären själv har INTE vaccinerat sina hösilageätande hästar mot botelism. Hur har ni gjort?

Ni kan ju också få slänga in en kommentar hurvida ni tycker detta hö verkar vara. Bra/dåligt, varför? Jag är ju som sagt inte van vid att ge hösilage.

Mitt hösilage/kg foder:

TS: 67%
Smrpr: 47 g
6,8 MJ
Ca 4,4 g
Mg 1,4 g
Fosfor 1,6 g (här vill jag gärna veta vilken förkortning som används, hehe!)
Kalium: 16,6 g (vad är kalium? bra för vad?)

Tacksam för lite svar, och lite analysvärden att jämföra med! :laugh:
 
Sv: Hösilage, och botelism

Vad hade ni för analysvärden på erat fjolårshösilage? :laugh: Ska börja ge min hösilage nu, och vill gärna jämföra hur bra hösilaget är! Blir naturligtvis andra värden snart, men just NU kan jag ju gå på det jag har på papperet!

Och en till sak.. Botelism! Frågade veterinären, hon påpekade att om TS-halten var högre än 45% så var risken att hästen får botelism väääääligt liten! Veterinären själv har INTE vaccinerat sina hösilageätande hästar mot botelism. Hur har ni gjort?

Ni kan ju också få slänga in en kommentar hurvida ni tycker detta hö verkar vara. Bra/dåligt, varför? Jag är ju som sagt inte van vid att ge hösilage.

Mitt hösilage/kg foder:

TS: 67%
Smrpr: 47 g
6,8 MJ
Ca 4,4 g
Mg 1,4 g
Fosfor 1,6 g (här vill jag gärna veta vilken förkortning som används, hehe!)
Kalium: 16,6 g (vad är kalium? bra för vad?)

Tacksam för lite svar, och lite analysvärden att jämföra med! :laugh:



Hej! Jag tycker ditt hösilage verkar bra! (beroende på vad du har för häst såklart). Du har ju en jättebra kvot smrp/mj. Skulle vara överlycklig om jag hade en sån. Då kan man ju bara öka grovfodret utan att tänka på att tillsätta massa kraftfoder/protein :banana: Om du vill ha hjälp med att räkna foderstat så skicka mig ett PM. :laugh:

Jag tycker INTE att en veterinär ska råda en att inte vaccinera hästen mot botulism! OM den får det så finns det inget man kan göra. Jag tycker det är en billig livsförsäkring till din häst! :D
 
Sv: Hösilage, och botelism

Vad hade ni för analysvärden på erat fjolårshösilage? :laugh: Ska börja ge min hösilage nu, och vill gärna jämföra hur bra hösilaget är! Blir naturligtvis andra värden snart, men just NU kan jag ju gå på det jag har på papperet!

Och en till sak.. Botelism! Frågade veterinären, hon påpekade att om TS-halten var högre än 45% så var risken att hästen får botelism väääääligt liten! Veterinären själv har INTE vaccinerat sina hösilageätande hästar mot botelism. Hur har ni gjort?

Ni kan ju också få slänga in en kommentar hurvida ni tycker detta hö verkar vara. Bra/dåligt, varför? Jag är ju som sagt inte van vid att ge hösilage.

Mitt hösilage/kg foder:

TS: 67%
Smrpr: 47 g
6,8 MJ
Ca 4,4 g
Mg 1,4 g
Fosfor 1,6 g (här vill jag gärna veta vilken förkortning som används, hehe!)
Kalium: 16,6 g (vad är kalium? bra för vad?)

Tacksam för lite svar, och lite analysvärden att jämföra med! :laugh:

Vadå, menar du förkortningen till fosfor? ;) Det är i så fall P. Kemifreak, I know! Haha!
 
Sv: Hösilage, och botelism

tönt! jag fick reda på det igår, haha ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
1 969
Senast: mackan
·
Foder & Strö Någon som har nått att säga om den här analysen på hösilage? Ts 67 % smältbart råprotein 36 g/kg foder energi 6.3 mj/kg foder...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: Elisha
·
S
Foder & Strö Jag flyttar till ett nytt stall i helgen och deras hösilage har följande värden (per kg foder): 59% TS 45 g smb rp 5,7 MJ energi 4,2 g...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: Sirisiri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp