Hösilage och sockervärden

Ninna77

Trådstartare
En sockerfråga..
Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa olika värden egentligen? Någon som gjort detta och kan jämföra? Om man har en häst som haft fång vågar man ge detta (är tyvärr inköpt grovfoder för en hel säsong före fånganfallet) Kan man ge ex nedan hösilage ute i hagen och i boxen ett foder med lägre socker så att man ändå kan dela hö/hage på dagen? Dvs ca 6 kg av nedan och 6 kg av ett hö med lägre socker (ex 60g/kg ts så man slipper ha i egen hage?

Kan man jämna ut totalen av sockret på det viset eller är det i varje giva man måste hålla nere sockret? Vet att det finnsn många olika svar säkert och vi vet ej ännu vad som utlöste fång, provtagning är gjord,har aldrig reagerat innan på 15 år) någon som har erfarenheter av att blanda för att få ner totalen?

TS 78%

Smältbart råprotein 67g/kg ts
Oms.bar energi häst 9,0mj /kg ts
Kvot: 7,5 g/MJ
NDF 614
Total WSC: 140,4 g/kg ts :

(Fri glukos: 34,8 g/kg ts;
Fri fruktos: 47,5 g/kg ts;
Fruktaner: 45,0 g/kg ts;
Sukros: 13,1 g/kg ts
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att tyda dina värden, jag själv använder ett annat bolag och får värden presenterade på annat vis. Fanns det ingen information bifogad med analysen, om hur du skulle använda värdena?

Generellt brukar rekommendation vara att en känslig häst skall få ett foder som innehåller max 10 % socker. Om du kan blanda ut med annat foder beror främst på hur känslig din häst är. En del fånghästar visar direkt symptom och andra har större marginaler.

Min ponny tex hade fång för några år sedan men har nu gått ner i vikt, får regelbunden motion och en väluträknad foderstat. Hon klarar att tex få ett äpple som godis och gå på bete med betesreducerare. Men det är inte säkert att det hade fungerat för en annan ponny.

Det kan vara så att din häst tål en högre % halva dagen och att du kan ge ett foder med lägre % resten av dagen. Sen gissar jag att ett foder med hög fiberhalt är bra, vet inte om det finns ngn forskning på häst men på människa och diabetes så finns det studier som visar på det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
4 825
Senast: Gavi
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 529
Senast: Zevs
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 145
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp