Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Woossan

Trådstartare
Igår var jag och köpte hösilage för första gången. Har aldrig fodrat med det tidigare, men har läst en hel del om det här på Buke. Jag tog sju balar till att börja med. Hårdpressade fyrkantsbalar på ca 20 kilo. Bonden hade två olika skördar, en med analys och en utan...den med analys hade ts 65-67% med 60 g smältbart råprotein och 7,6 MJ/kg foder. Den skörden utan analys trodde han låg på samma ts men med lägre protein ca 40 g smältbart råprotein. Den med analys är lite för energi och proteinrik för mina islänningar men jag tog några av varje sort för att testa. Det var lite vitklöver i balarna.

Nu till frågan, han sa att det inte behövdes något ensileringmedel när hösilaget var så torrt kan det stämma? Idag när jag skulle ge hästarna lite av fodret så hittade jag en liten torr klump med mögel på...ingen skada på plasten, klumpen var inne i balen. Kan det bero på att det är så torrt? Måste man alltid kasta hela balen när man hittar lite mögel? Jag vill så gärna slippa det här med mögel och damm på grund av att min ena häst har en liten bronkit och hoppas på att slippa symtomen med hösilage(hostar lite nu och då). Hur vanligt är det att man hittar mögel i balarna? För min del så kan jag bara ge antingen den här sortens balar på 20 kg eller runda på 40 kg. I dagsläget känner jag till en som gör 40 kilosbalar med de är slut för i år, de tror jag att ts-halten är lite lägre på. Jag har bokat hö för resten av säsongen om jag vill men hade hoppats på att jag kunde gå över på hösilage nu när jag hittade de här 20-kilos balarna, hur ska jag göra?
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Vi har hösilage/ensilage i mitt stall och det kan finnas vita pricka i höet vissa säger att det är kalk och vissa säger att det är mögel jag slänger iaf alltid bort just det silaget och tar av det utan prickar...
Det finns även en häst i stallet som har bronkit ochdet går jättebra med ensilaget, han har inte haft nån hosta så länge hnah ar stått där vad jag vet (ca. 2 år )
Vet inte ens vad ensileringsmedle är?? när ska man ha på det isånnafall?
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Inte för att det är det du undrar över. Men varför så små balar? De kan ju inte räcka länge och måste bli otroligt dyrt?
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Tipsar om en bra sida om ensilage: www.ensilagenytt.se

Ang. mögel så kan det inte växa under anaeroba förhållande, dvs kräver syre för att kunna växa. Säker på att det inte var någon skada på plasten?
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Har för mig att man bara har ensileringsmedel när det handlar om ensilage.
Hösilage blir koncerverat av syrebristen som uppstår vid plastningen.
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Anledningen till att jag är lite konfunderad är för att jag var inne på en sida som heter www.vetfoder.se, en veterinär som skördar hösilage som skrev att han använde ett ensileringsmedel för att minska antalet mögelsporer bla.
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

När jag tänker efter så vet jag ju inte helt säkert om plasten var hel från början för balen var öppnad igår när jag var och hämtade den för att jag skulle få se hur fodret såg ut. Men i sådana fall måste bonden ha öppnat den där plasten var trasig och det har jag svårt att tro. Vem vill göra dålig reklam för sitt foder och öppna en bal som har tagit skada?

Klumpen med möglet i var som mörkt ludd, inget vitt.
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Man kan köra båda med och utan konserveringsmedel. Vårt hösilage är utan och det går bra det med.
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

När jag tänker efter så vet jag ju inte helt säkert om plasten var hel från början för balen var öppnad igår när jag var och hämtade den för att jag skulle få se hur fodret såg ut. Men i sådana fall måste bonden ha öppnat den där plasten var trasig och det har jag svårt att tro. Vem vill göra dålig reklam för sitt foder och öppna en bal som har tagit skada?

Klumpen med möglet i var som mörkt ludd, inget vitt.

Vad jag vet så kan det komma in luft i dem utan att man ser det som ett hål in plasten.
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Jo det är klart att det är möjligt. Men till er som har någon erfarenhet av små hösilagebalar: Hur vanligt är det att man hittar mögel i balarna? Och måste man i så fall kassera hela balen...eller räcker det med att kasta bort det som är runt om möglet? Jag är mycket noga med vad mina hästar äter och risken finns ju att jag kommer att dissikera varenda bal i jakten på mögel och kastar mer än vad som är nödvändigt pga att jag inte är så säker på hur ett bra hösilage ska se ut.
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Mig veterligen finns det bara en tillsats för torrare material; Kofacil Ultra. Och då har jag för mig att ts ska vara UNDEr 55 % för att det ska ha någon effekt.

I så små balar hade jag kasserat hela balen om jag hittat mögel. Accepterar inget mögel ens i våra stora balar, men jag har bara hittat i en bal (170 kg´s), balen åkte då ut (hela).

Ju torrare silage desto större risk för mögel.
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Vi har köpt från samma ställe de senaste två, tre åren. Vi ger ensilage mitt i vintern och köper då stora rundbalar. Det brukar vara ganska torrt minns inte torrsubstansen. Vi har inte börjat med det denna vintern än. Av de balar vi har öppnat från det stället har det bara varit en som var dålig. Vi fick då genast en ny, behövde inte ens visa den dåliga.
Nu såg jag att du frågade om just småbalar. Det har vi bara haft en period för länge sedan. Jag vet att jag funderade på om de är mer känsliga på ngt sätt om processen inte blr likadan inuti eftersom de är mindre. Detta är flera år sedan och bara från ett ställe så det behöver inte betyda att alla småbalar är sämre. Med fyra hästar och några får är det inte ngt realistiskt alternativ för oss det blir alldeles för dyrt och besvärligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Mig veterligen finns det bara en tillsats för torrare material; Kofacil Ultra. Och då har jag för mig att ts ska vara UNDEr 55 % för att det ska ha någon effekt.

Eftersom Kofasil Ultra kräver en pH-sänkning för att ge effekt bör det bli mindre effektivt i riktigt torra foder, men vad jag vet så brukar man få effekt även över 55% ts. Eftersom man vill åt mögel i första hand kan man dock även använda medel med propionsyra och eventuellt även mjölksyrabakterier ihop med natriumbensoat i torra foder. Det bästa är naturligtvis att inte ha ett foder med över 60 % ts...

David
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Det verkar som att de flesta är överens om att man inte ska ge hösilage som är torrare än 60 % ts. Så synd bara att inte alla som odlar hösilage förstår det. Den här bonden som jag köpte hösilaget av hade odlat småbal i minst 6 år och storbalar i 20 år. Då tror man att han kan någonting också. Han hade varit på föreläsningar i Uppsala...men det kan ju ha hänt en hel del sedan dess. Han var i alla fall väligt nöjd med sitt foder och eftersträvade runt 65 % ts, men så hade han inga egna djur heller.

Idag hittade jag rotklumpar som hästarna hade lämnat kvar efter frukostfodringen. Gav dem av hösilaget med mindre protein i, körde det i micron i går och fick det till ts 58, skulle vara helt ok att ge då med tanke på ts halten...men nu när jag hittar rotklumpar undrar jag om han har haft någon stubb alls vid skörd. Han sade att han hade haft 5 cm stubbhöjd, men det är kanske i minsta laget? Är det vanligt att man får med rotklumpar?
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Intressant, det var ju ett par år sedan jag var i produceringssvängen vad gäller vallfoder så det är kul att höra vad som "hänt" i modern tid. Då var det i alla fall inte aktuellt att använda Kofacil Ultra i något material över 55 %, jag var rätt nyfiken så jag ringde runt en del.
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Problemet med småbalar är att utan speciella maskiner så kan det vara svårt att pressa ihop balarna ordentligt (=får så lite luft kvar som möjligt).

Mvh

Tora
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Han sade att han hade haft 5 cm stubbhöjd, men det är kanske i minsta laget? Är det vanligt att man får med rotklumpar?

En av grundreglerna för ensilage är att man ska undvika att få med jord. Vi brukar ha en högre stubb eftersom det innebär en snabbare återhämtning och mindre risk att få med jord. Både för hö och ensilage så ger en högre stubb fördelar (men mindre skördad volym).
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

ursäkta frågan men varför skulle man inte ge ett hösilage som hade högre ts än 60% ? har själv ett som är på 72% och funkar alldeles utmärkt, är så torrt att om det är ett litet hål på plasten så är det bara förstört runt hålet och inte längre in. tar bort det angripna och om det sedan luktar bra fodrar jag som vanligt båda hästarna ( kallblod ) äter det och mår bra.:smirk:
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Dels är ett torrare material väldigt mögelkänsligt (jfm hö). Dessutom gör torrhalten att det är styvare, vilket kan ge mikroskopiska plastskador som i sin tur ger det mögelkänsliga grovfodret syre. Och så är hela balen m e m dålig. Just detta att plastskadorna är så små gör att det ofta känns som det blivit något fel vid plastningen, för möglet är så utbrett.

Många känner inte av detta med mögel när det är små angrepp, jag tycker det känns främst precis när man skär upp plasten. Efter bara 5-10 minuter lättar mögeldoften (som ibland bara är en lätt doft av svamp i de här fallen med mikroskopiska plastskador).

I år har vi torrt hösilage, tyvärr. Balstorleken och producenten - som är både seriös och duktig - gör att jag ändå väljer att beställa av just detta partiet. Men få jag (och hästarna) välja blir det 60 % ts. Max 65 %.
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Jo det är klart att det är möjligt. Men till er som har någon erfarenhet av små hösilagebalar: Hur vanligt är det att man hittar mögel i balarna? Och måste man i så fall kassera hela balen...eller räcker det med att kasta bort det som är runt om möglet? Jag är mycket noga med vad mina hästar äter och risken finns ju att jag kommer att dissikera varenda bal i jakten på mögel och kastar mer än vad som är nödvändigt pga att jag inte är så säker på hur ett bra hösilage ska se ut.
Man ska kassera hela balen om det är mögel i den. Det kan finnas annan typ av mögel i balen som man inte ser (alla typer av mögelsvampar syns inte). Är det mögel i en bal är det tecken på att konserveringen inte fungerat på den balen = kastas! Hästar ska ges foder av god hygienisk kvalitet står det i lagen, det är bara att följa den. Det är alldeles suveränt att du är noga med fodret som du ger till dina hästar. Och känner du att du inte vill ge hästarna ur en bal på grund av att du är osäker så släng balen. Better safe than sorry:bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 516
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp