Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Nu är det inte bara det här med TS som avgör risken för skador i plasten. Till att börja med gäller det att inte snåla med antalet lager plast. Det är också ett större problem med enstaka hårda och vassa stjälkar av ogräs som lätt kan göra hål i plasten. Vi slår tidigt i vallens utveckling innan växterna förvedats och då kan vi även få bra och kompakta balar trots högre TS-halt (runt 65%). Väntar man till "traditionell" slåttertid, som på farfars tid, så är stråna så styva att risken blir stor för punktering. Här i våra trakter (östergötland) så tar man numera normalt tre och ibland fyra skördar på samma vall vid ensilageskörd mot normalt två höskördar och då blir det inte så grovt.

Förvaring och hantering av balarna spelar självklart också roll. Grusplan för att undvika sorkskador och nät för att undvika fågelskador. Många gånger flyttas balarna för ofta och det ger typiska skador av balklämmor om det görs vid fel tidpunkt.

Annars är nog en vanlig orsak till dåliga balar att man får med jordpartiklar. Hög stubb och försiktig körning är lösningen på detta.
 
Sv: Hösilage över 65% ts = inget ensileringsmedel?

Självklart spelar alla dessa faktorer in. Men eftersom kunden oftast vill ha ett så torrt foder som möjligt vill jag påtala riskerna med detta. Det är inte alltid självklart så mycket bättre med torrt plastat foder som många tycks tro. Det ställer högre krav på producenten och hanteringen. Och det kan mycket väl öka i kostnad eftersom det - som du påpekar - behövs fler lager plast för att minimera risken för skador.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 400
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 513
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp