Hösilage - ok att lufta?

B

bellala

Hej,

har lite höproblem, och undrar om någon klok person här kan råda mig. Jag har läst en hel massa om hösilage och hållbarhet, men jag blir inte riktigt klok på det. Saken är den att jag inte har någon i stallet som vill dela hösilagebal med mig (de tycker det blir för jobbigt att räkna hur mycket var och en ska betala och de har flera hästar var, så de gör av med en bal själva i lagom takt).

Ett alternativ som jag diskuterat med stallägaren är då att lägga upp en storbal (tror det blir rundbal) på det STORA loftet ovanför stallet, sprätta upp den och sprida ut det ordentligt för att torka. Ingen annan utom jag använder loftet, så det är gott om plats. För att ge en idé om ytan så är ligger det nu 4 rundbalar halm och de täcker mindre än 10% av golvet. Högt i tak är det också (>5 m), och de 4 halmrundbalarna från förra året som alltså ligger där har hållt sig jättefint, så det verkar ju vara bra ställe för att lagra stråfoder.

Har förstått av vissa inlägg att en nackdel är att hösilaget kan bli lite mindre smakligt för hästen om man gör så. Hästen är dock väldigt matglad så jag tror inte att han "bryr" sig så mycket :). I vissa inlägg står det sedan att det blir förstört och att det alltid möglar, i andra att det går jättebra... :confused:

Jag skulle så gärna vilja veta av andra som har gjort såhär om det funkat bra eller dåligt. Och då hur tjockt ni lade hösilaget för att torka, och var, ute eller inne, stor yta, liten yta, betonggolv, trägolv, temperatur etc. Jag har inga ts-värden för det jag ska få, men ni får gärna skriva vilka värden ni hade.

Väldigt tacksam för svar...
 
Sv: Hösilage - ok att lufta?

Smaken handlar det inte om, utan det blir dåligt om du sprättar upp en hel bal och sprider ut det.
 
Sv: Hösilage - ok att lufta?

Personligen har jag dålig erfarenhet av att sprida ut hösilaget, det möglar snabbt ändå.
 
Sv: Hösilage - ok att lufta?

När du sprider ut ensilaget inomhus så får du inte tillräckligt snabb torkning för att förhindra mögel. Det är MYCKET vatten i ensilage.

Man kan jämföra med att torka hö. När man torkar hö på slag (på fältet) så utnyttjar man de stora mängder solenergi som krävs för att driva ut vattnet ur gräset. Om man istället torkar på skulltork så kör man in stora mängder energi med hjälp av fläktar (vår lilla tork är på 7,5 kW vilket är ungefär vad en liten villa gör av med för sin uppvärmning). Att sluttorka hö från 65-70% TS till 84% brukar ta runt 4-5 dagar i torken och den torkningen motsvarar ungefär det du vill göra med ensilaget. Skulle aldrig komma på tanken att bara sprida ut det. Tänk på att det under höst/vinter/vår är mycket fuktigare och nästan omöjligt att torka saker. Från augusti och framåt brukar luftfuktigheten ligga över 70% stora delar av tiden.

Nu har jag på flera sätt försökt säga: Gör det inte!
 
Sv: Hösilage - ok att lufta?

Tack för era svar! Det låter ju om en dålig idé. Och jag som tyckte det lät så bra och löste mina problem. Jag får helt enkelt försöka hitta hösilage i småbalar eller byta till hö. :(

Bara som ett sista desperat trevare: Är det ingen som fått det att funka?
 
Sv: Hösilage - ok att lufta?

Intressant, tack för tipset! Fast tyvärr så hjälper det inte just nu, för här nere i söder blir det inte minusgrader ofta...
 
Sv: Hösilage - ok att lufta?

Jag fodrar min häst med Horse Hage. 25-kilos hösilagebalar. Jättebra är det, behöver knappt slänga nåt heller, det går åt snabbt. Fick tips om det här:)!
 
Sv: Hösilage - ok att lufta?

Tack för tipset, det har jag också hört ska vara bra. Har dock hittat ett ställe ganska nära som säljer hösilage i småbalar, så det ska vi pröva nu. Det blir ändå nästan 3 ggr så dyrt som storbalarna, och horse hage från den leverantören jag hittade hade blivit nästan 4 ggr så dyrt som att dela storbal :eek: Men är detta småbalshösilage inte bra, så blir det Horse Hage-varianten ändå!
 
Sv: Hösilage - ok att lufta?

Jag vet flera som gör så att det sprider ut det för att låta det torka. De har inte haft någpt problem med sina hästar. Det är allt från hästar som tävlar (trav) till "mullehästar".
 
Sv: Hösilage - ok att lufta?

Om du strör ut hösilaget, "fluffar upp" det, så torkar det visserligen. Men, du kan inte lika lätt se möglet som bildas.
Metoden är inte att rekommendera.

Under hösten köper jag småbalar (20-30 kh) från Horse Grass, det fungerar bra. Fr o m november t o m april kan jag sedan fodra med 300-kilosbalar, det går åt innan det hinner bli dåligt.

Immer
 
Sv: Hösilage - ok att lufta?

Fr o m november t o m april kan jag sedan fodra med 300-kilosbalar, det går åt innan det hinner bli dåligt.

Immer
Hur många hästar har du då som delar på silaget? Funkar det oavsett om det blir en mild vinter (som förra året) eller en svinkall (som året före det)? Eller är det någon medelutomhustemp som ska underskridas för att det ska börja funka?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har hittills alltid fodrat med småbalshö men vi fick in mindre än vanligt i år och kommer troligen behöva komplettera med hösilage...
2
Svar
21
· Visningar
2 835
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 281
Foder & Strö Hur gör ni som fodrar med hösilage och inte har "tillräckligt många" hästar? Jag tänker framförallt på åtgången, en öppnad bal blir...
Svar
14
· Visningar
2 937
Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 338
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp