Hösilage som inte är plastat?

QueenLilith

Trådstartare
Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt då?
Jag har hört att man skall lufta hö, så det blir torrt, och att annars när man öppnar upp en bal med hösilage som har varit inplastat så måste man lufta det under tak, annars blir det dåligt.
Så hur funkar det om man tagit stora bal, men inte plastat in dom? men har dom liggandes under tak.
 
Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt då?
Jag har hört att man skall lufta hö, så det blir torrt, och att annars när man öppnar upp en bal med hösilage som har varit inplastat så måste man lufta det under tak, annars blir det dåligt.
Så hur funkar det om man tagit stora bal, men inte plastat in dom? men har dom liggandes under tak.
För att en ensileringsprocess ska vara möjlig krävs syrefri miljö. Du får inget ensilage/"hösilage" på en oplastad bal.

Hö = gräs konserverat genom torkning. En låg vattenhalt gör att bakterier, mögel mm inte kan växa .

Ensilage = gräs konserverat genom ensilering, en process med mjölksyrabakterier som kräver syrefri miljö. Detta hindrar mögel mm att växa till.

"Hösilage" är i värsta fall för blött för att konserveras genom torkning och för torrt för att få en ensileringsprocess.
 
För att en ensileringsprocess ska vara möjlig krävs syrefri miljö. Du får inget ensilage/"hösilage" på en oplastad bal.

Hö = gräs konserverat genom torkning. En låg vattenhalt gör att bakterier, mögel mm inte kan växa .

Ensilage = gräs konserverat genom ensilering, en process med mjölksyrabakterier som kräver syrefri miljö. Detta hindrar mögel mm att växa till.

"Hösilage" är i värsta fall för blött för att konserveras genom torkning och för torrt för att få en ensileringsprocess.
men om man tagit såna stora bal på hö då, hur är värden på dom? och hur påverkas det. Blir dom mögliga av att stå och inte vara inplastade?
 
Det beror ju på hur man förvarar dem.
dom har ställt dom i ridhus. Men som jag förstod det är det hö som i vanliga fall skulle varit plastat, men pga plasten är så dyr i år så är dom stora bal utan plast. Men jag blir fundersam på kvalite i sådant och vill veta :)
 
Jag skulle vara skeptisk till förvaring i ett ridhus. Underlaget vattnas ganska mycket om det ska hålla bra för ridning, och då har man inte den torra miljö man vill ha till förvaring av hö. Men om man tänker sig att förvara hö I ridhuset så kanske man också tänker att man inte rider där denna vinter, och inte behöver vattna?
dom har ställt dom i ridhus. Men som jag förstod det är det hö som i vanliga fall skulle varit plastat, men pga plasten är så dyr i år så är dom stora bal utan plast. Men jag blir fundersam på kvalite i sådant och vill veta :)
 
Jag skulle vara skeptisk till förvaring i ett ridhus. Underlaget vattnas ganska mycket om det ska hålla bra för ridning, och då har man inte den torra miljö man vill ha till förvaring av hö. Men om man tänker sig att förvara hö I ridhuset så kanske man också tänker att man inte rider där denna vinter, och inte behöver vattna?
Ja ingen aning. Förstår definitivt resonemanget bak men blev lite tveksam eftersom att det verkade som det skulle spara plast. Så vet inte om det skulle lämpa sig till häst mat alls. Så då undrade jag om höet är torkat nog eller om man tänkt som vanligt hösilage men "vi skipper plasten". Så min häst kommer inte äta det höet oavsett kom jag fram till :)
 
Ja ingen aning. Förstår definitivt resonemanget bak men blev lite tveksam eftersom att det verkade som det skulle spara plast. Så vet inte om det skulle lämpa sig till häst mat alls. Så då undrade jag om höet är torkat nog eller om man tänkt som vanligt hösilage men "vi skipper plasten". Så min häst kommer inte äta det höet oavsett kom jag fram till :)
Men så kan man inte göra, det är liksom omöjligt. Man kan välja att göra hö för att slippa plasten men man kan inte göra hösilage utan plast.
 
Ja ingen aning. Förstår definitivt resonemanget bak men blev lite tveksam eftersom att det verkade som det skulle spara plast. Så vet inte om det skulle lämpa sig till häst mat alls. Så då undrade jag om höet är torkat nog eller om man tänkt som vanligt hösilage men "vi skipper plasten". Så min häst kommer inte äta det höet oavsett kom jag fram till :)

Ska det vara oplastat hö måste det torka längre ute på fältet än hösilage och helst vändas annars kommer det börja mögla då balen kommer bli fuktig. Jag fick ta in en hösilagebal från fältet dagen efter det blivit plastat i somras för något djur hade haft sönder plasten ganska rejält. Mitt hösilage är torrt men jag blev tvungen att rulla ut allt på logen för att det inte skulle börja gå varmt. Fick ändå slänga en hel del. Blir liksom inte alls som hö.

Vet du hur många dagar det låg ute på vallen?
 
Jag betalade 30 kr mer per bal i plastkostnad detta året jämfört med förra året. För den summan hade jag inte gjort mig besväret att ta in torrhö med tanke på att det är så mkt svårare att förvara.
 
Antagligen har man gjort hö, istället för hösilage, för att spara plast.

Och då torkat det tillräckligt, endera på vallen vid tjänlig väderlek, eller att balarna varit inne hos någon med hötork.

Vad som antagligen sedan hänt på TS anläggning, är att någon form av "viskleken" mellan olika personer, har skapat en missuppfattning där höet som man köpt/gjort för att kunna spara på plasten, i folkmun har förvandlats till "hösilage utan plast".

För hösilage utan plast funkar inte, däremot så fungerar hö i storbalar utan plast utmärkt, som många påpekat i tråden.

Om höet står på lastpall eller annat lämpligt ventilerat golv, och t.ex. i ett förvaringsutrymme för hinder/tillbehör, så kan det likaväl stå "i ridhuset" som på en loge eller annat utrymme med lämpligt golv och lämpliga väggar.

Det går att förvara i en del av ridhuset också, om man ter hänsyn till underlaget för höet.
 
Ja ingen aning. Förstår definitivt resonemanget bak men blev lite tveksam eftersom att det verkade som det skulle spara plast. Så vet inte om det skulle lämpa sig till häst mat alls. Så då undrade jag om höet är torkat nog eller om man tänkt som vanligt hösilage men "vi skipper plasten". Så min häst kommer inte äta det höet oavsett kom jag fram till :)
Men vad har de producerat tidigare år? Hö eller (hö)silage? Producerar man storbalshö men inte har plats att förvara inne så kan man plasta in och därmed förvara ute.
Så frågan är varför har man plastat de tidigare åren?
 
Jag betalade 30 kr mer per bal i plastkostnad detta året jämfört med förra året. För den summan hade jag inte gjort mig besväret att ta in torrhö med tanke på att det är så mkt svårare att förvara.
Hårt pressade balar är inte svårt att förvara, om man har en loge som är tillräckligt stor. De håller faktiskt kvalitén rimligt väl för häst även som fjolårshö.

Ju lösare balarna är, desto större risk för att det vandrar in fukt i balarna.
 
Hårt pressade balar är inte svårt att förvara, om man har en loge som är tillräckligt stor. De håller faktiskt kvalitén rimligt väl för häst även som fjolårshö.

Ju lösare balarna är, desto större risk för att det vandrar in fukt i balarna.

Jo men jag menar att plastat kan man alltid förvara utomhus. Hö kräver ju tak, inte alla som har den platsen.
 
Jo men jag menar att plastat kan man alltid förvara utomhus. Hö kräver ju tak, inte alla som har den platsen.
Ja, visst kan man förvara plastat foder utomhus, oavsett om det är hö eller ensilage.

Fast ibland så blir plastat hö (inte hösilage) inte så bra, t.ex. om det fattas någon ynka procent i torrhet finns risk för mögelbildning.
 
Antagligen har man gjort hö, istället för hösilage, för att spara plast.

Och då torkat det tillräckligt, endera på vallen vid tjänlig väderlek, eller att balarna varit inne hos någon med hötork.

Vad som antagligen sedan hänt på TS anläggning, är att någon form av "viskleken" mellan olika personer, har skapat en missuppfattning där höet som man köpt/gjort för att kunna spara på plasten, i folkmun har förvandlats till "hösilage utan plast".

För hösilage utan plast funkar inte, däremot så fungerar hö i storbalar utan plast utmärkt, som många påpekat i tråden.

Om höet står på lastpall eller annat lämpligt ventilerat golv, och t.ex. i ett förvaringsutrymme för hinder/tillbehör, så kan det likaväl stå "i ridhuset" som på en loge eller annat utrymme med lämpligt golv och lämpliga väggar.

Det går att förvara i en del av ridhuset också, om man ter hänsyn till underlaget för höet.
Står inte på anläggningen så det stämmer inte. Men blev väldigt fundersam över kvalitén då det blev beskrivit som att man ville spara plasten pga kostnad och ingen analys är gjort eller annat heller. Så bestämde mig då för att den chansen vill jag inte ta med min häst om jag inte känner jag kan lita på kvalitén. Folk säger väldigt olika när jag googlade på ämnet även med träff på buke. Jag hade noll koll på hur det funkar med hö vs hösilage därav frågan. Men iom det är extremt viktigt att det är torkat ordentligt först isåfall så gör det att jag drar öronen åt mig. Annat hade varit om jag hade fått beskrivning av ägaren av höet med "vi tog hö i år och lät det torka länge innan vi balade det" istället för beskrivningen med "hösilage utan plast" typ. Det ger inte mig något förtroende då för att kvalitén faktiskt skulle vara bra då helt enkelt. Så jag känner jag fick svar på min och förstår bättre att det är alltid hö när man inte plaster in det och det är viktigt med att torka det ordentligt innan man gör till en bal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 717
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp