Hösilage som inte är plastat?

Antagligen har man gjort hö, istället för hösilage, för att spara plast.

Och då torkat det tillräckligt, endera på vallen vid tjänlig väderlek, eller att balarna varit inne hos någon med hötork.

Vad som antagligen sedan hänt på TS anläggning, är att någon form av "viskleken" mellan olika personer, har skapat en missuppfattning där höet som man köpt/gjort för att kunna spara på plasten, i folkmun har förvandlats till "hösilage utan plast".

För hösilage utan plast funkar inte, däremot så fungerar hö i storbalar utan plast utmärkt, som många påpekat i tråden.

Om höet står på lastpall eller annat lämpligt ventilerat golv, och t.ex. i ett förvaringsutrymme för hinder/tillbehör, så kan det likaväl stå "i ridhuset" som på en loge eller annat utrymme med lämpligt golv och lämpliga väggar.

Det går att förvara i en del av ridhuset också, om man ter hänsyn till underlaget för höet.
Och det stod inte på last pall men på en pressning rakt på underlaget och då staplat på varandra. Så känns som fukt etc kan bli ett problem. Men oavsett spelar det inte en roll för min del för min häst skall inte få den maten :)
 
För att en ensileringsprocess ska vara möjlig krävs syrefri miljö. Du får inget ensilage/"hösilage" på en oplastad bal.

Hö = gräs konserverat genom torkning. En låg vattenhalt gör att bakterier, mögel mm inte kan växa .

Ensilage = gräs konserverat genom ensilering, en process med mjölksyrabakterier som kräver syrefri miljö. Detta hindrar mögel mm att växa till.

"Hösilage" är i värsta fall för blött för att konserveras genom torkning och för torrt för att få en ensileringsprocess.

Kapar tråden lite. Hur funkar det med hösilage där man inte tillför ensileringsmedel?
 
Kapar tråden lite. Hur funkar det med hösilage där man inte tillför ensileringsmedel?
Hösilage är en såndär grej jag är lite allergisk mot, ofta är torrsubstansen för hög för en bra ensilering - eller så är det något man bara kallar det för att få sälja till hästfolk.
Så svaret är; det beror på ts-halten. Om ts-halten är för hög är nog risken att balen blir dålig större utan ensileringsmedel.

Optimal ts för ensilage är 30-60%.
Hö brukar ha en ts på 84%
 
Hösilage är en såndär grej jag är lite allergisk mot, ofta är torrsubstansen för hög för en bra ensilering - eller så är det något man bara kallar det för att få sälja till hästfolk.
Så svaret är; det beror på ts-halten. Om ts-halten är för hög är nog risken att balen blir dålig större utan ensileringsmedel.

Optimal ts för ensilage är 30-60%.
Hö brukar ha en ts på 84%

Så om hösilaget ligger på 75-80 % är det ingen fara?

Tror jag börjar förstå varför det är så många mögliga balar…
 
"vi tog hö i år och lät det torka länge innan vi balade det" istället för beskrivningen med "hösilage utan plast" typ. Det ger inte mig något förtroende då för att kvalitén faktiskt skulle vara bra då helt enkelt. Så jag känner jag fick svar på min och förstår bättre att det är alltid hö när man inte plaster in det och det är viktigt med att torka det ordentligt innan man gör till en bal.

Men om man säger att man tog hö i år så är det ju lite underförstått att det ligger och torkar längre ute på vallen och är ju inget som brukar nämnas direkt.

Kan ju oxå vara så att det bara var ett sätt att beskriva balarna. Många som inte vet att storbal på hö existerar och att dom då bara har nät runt sig.

Kan inte tänka mig att någon balar hösilage och sedan skiter i plasten och tror att det ska gå 🤔
 
Det är ju tyvärr också så att "hästfolk" inte vill ha en för låg ts halt då det finns en myt om att detta gör hästar lösa i magen.

I vårt stall pratas det också om hur jobbigt det är när hösilaget fryser. Minns när jag hade ts 50 uppe i norrland, inte frös det nåt fast det var -25 grader...
 
I vårt stall pratas det också om hur jobbigt det är när hösilaget fryser. Minns när jag hade ts 50 uppe i norrland, inte frös det nåt fast det var -25 grader...

Jag har iofs varit med om att det frusit på betydligt sydligare breddgrader. Men vi sågade isär och det tinade (hyffsat) i stallet och hästarna fick längre tuggtid när de pillade med bitarna ute.

Men som du nämner, med betydligt högre ts. Runt 70%
 
Jag tycker ämnet är jätteintressant, och en ytterligare aspekt är ju uttagshastigheten också. Dvs hur snabbt en bal går åt/man skalar av ett lager. Ju snabbare omsättning, desto mindre risk för problem.

Tillägg; vi räknade på det här på universitetet, hur stor plansilo kan man ha till x antal djur, för att det ska bli optimalt.
 
Det är ju tyvärr också så att "hästfolk" inte vill ha en för låg ts halt då det finns en myt om att detta gör hästar lösa i magen.
Jag vet att myten finns!

Vårt ideal ensilage till fåren ligger på 45-55 % ts, hackat med max knivar i pressen (8-10 cm).
Det är ensilage med mycket höga näringsvärden, men vi gör också näringsmässigt "klenare" ensilage.

Till hästarna gör vi storbal med hö som skördas när näringsvärdena blir rätt för våra hästar som basfoder.

Vi använder lagom givor med av näringstätt ensilage till dräktiga, digivande och växande unghästar istället för "hästkraftfoder" (värdena motsvarar nästan strålusern, inte riktigt lika mycket protein).

Hästarna älskar det, och ingen blir lös i magen...

Ibland har vi gett hela balar med ensilage med lagom näringsvärde, för att spara på storbalarna med hö, de brukar inte bli lösa i magen då heller...
 
Kapar tråden lite. Hur funkar det med hösilage där man inte tillför ensileringsmedel?
Man brukar endast använda ensileringsmedel i plansilo. I rundbalar brukar det inte behövas.

Men för torrt foder, alltså för när hö i TS-halt, är svårt att få bra, vanligare att sådant möglar.
 
Jag vet att myten finns!

Vårt ideal ensilage till fåren ligger på 45-55 % ts, hackat med max knivar i pressen (8-10 cm).
Det är ensilage med mycket höga näringsvärden, men vi gör också näringsmässigt "klenare" ensilage.

Till hästarna gör vi storbal med hö som skördas när näringsvärdena blir rätt för våra hästar som basfoder.

Vi använder lagom givor med av näringstätt ensilage till dräktiga, digivande och växande unghästar istället för "hästkraftfoder" (värdena motsvarar nästan strålusern, inte riktigt lika mycket protein).

Hästarna älskar det, och ingen blir lös i magen...

Ibland har vi gett hela balar med ensilage med lagom näringsvärde, för att spara på storbalarna med hö, de brukar inte bli lösa i magen då heller...

Vi fick ju en omgång "superensilage" förra året. Det vanliga hästfodret bonden tagit in var så dåliga värden att vi fick en del som han tagit till kofoder egentligen. Suveräna värden (ca 10Mj, 118 SMRP) och relativt blött (runt 60% TS). Dock var fiberinnehållet väldigt lågt, vilket gjorde att en del hästar reagerade med att bli dåliga i magen om de fick för mycket* av det "bra" fodret.

Vilket då skylldes på vattenhalten.

*Väldigt tydlig gräns nånstans runt 1/3-1/4 av grovfodergivan. Något individuellt, naturligtvis.
 
Men om man säger att man tog hö i år så är det ju lite underförstått att det ligger och torkar längre ute på vallen och är ju inget som brukar nämnas direkt.

Kan ju oxå vara så att det bara var ett sätt att beskriva balarna. Många som inte vet att storbal på hö existerar och att dom då bara har nät runt sig.

Kan inte tänka mig att någon balar hösilage och sedan skiter i plasten och tror att det ska gå 🤔
Ja ingen aning, men fick lite såna vibbar typ. Jag kan inte säga bi eller bä, eftersom jag då kände det inte blev aktuellt. Särskilt om jag själv skall stå för analysen då. Har varit med om skummare saker, så det skulle inte förvåna mig faktiskt :angel: men eftersom i andra buke tråden jag hittade så beskrev dom att man måste vara väldigt noggrann och se till höet är torkat över lång tid och massa sånt så kände jag bara att jag struntar i det istället.

Är blivit klokare på hö/hösilage och fick svar på min fråga :)
 
Vi fick ju en omgång "superensilage" förra året. Det vanliga hästfodret bonden tagit in var så dåliga värden att vi fick en del som han tagit till kofoder egentligen. Suveräna värden (ca 10Mj, 118 SMRP) och relativt blött (runt 60% TS). Dock var fiberinnehållet väldigt lågt, vilket gjorde att en del hästar reagerade med att bli dåliga i magen om de fick för mycket* av det "bra" fodret.

Vilket då skylldes på vattenhalten.

*Väldigt tydlig gräns nånstans runt 1/3-1/4 av grovfodergivan. Något individuellt, naturligtvis.
Mycket rödklöver kan ge lös mage, enligt mina oventenskapliga anekdotiska observationer från de egna hästarna.

Vi har haft en vall med rätt mycket rödklöver, den är numera omlagd till utan rödklöver eftersom tackorna kan reagera på fytoöstrogenerna.

Vår vallblandning för fåren innehåller kärringtand, vitklöver och lusern, förutom diverse grässorter.
I bästa fall når vi upp till 150-160 smb, och 10,5-11 Mj, med NDF under 500.

Fåren vill ha/behöver låg NDF, hästarna verkar ingen riktigt veta hur fiberinnehåll ska mätas vad jag vet.

Ättid, tuggtid verkar dock viktigt, så vårt storbalshö är grövre med oerhört mycket lägre värden.

De har också tillgång till en bal med havre- eller konrhalm i ligghallen.
 
Mycket rödklöver kan ge lös mage, enligt mina oventenskapliga anekdotiska observationer från de egna hästarna.

Vi har haft en vall med rätt mycket rödklöver, den är numera omlagd till utan rödklöver eftersom tackorna kan reagera på fytoöstrogenerna.

Vår vallblandning för fåren innehåller kärringtand, vitklöver och lusern, förutom diverse grässorter.
I bästa fall når vi upp till 150-160 smb, och 10,5-11 Mj, med NDF under 500.

Fåren vill ha/behöver låg NDF, hästarna verkar ingen riktigt veta hur fiberinnehåll ska mätas vad jag vet.

Ättid, tuggtid verkar dock viktigt, så vårt storbalshö är grövre med oerhört mycket lägre värden.

De har också tillgång till en bal med havre- eller konrhalm i ligghallen.

Varför kräver får så högt protein?
 
Varför kräver får så högt protein?
När tsckorna är högdräktiga, och de första sex beckorna av dihivningen, då behövs det enormt mycket protein och megajoule.
Även växande lamm, som börjat äta grovfoder (fr ca 55-60 dgr), behöver höga värden om de inte går ute på bra vårbete.
Tackor eller baggar dom är vuxna och ej dtäktiga kan äta betydligt klenare foder.
 
Varför kräver får så högt protein?
Utveckling av @skogaliten s svar. Får får inte vara för feta innan lamning (och kan inte heller konsumera så mycket mängd sista tiden), eftersom det ökar risken för komplikationer. Sedan är det normalt att de tappar ett hullpoäng (på en femgradig skala). Det gör att de liksom "ligger efter" när lammen föds.
 
  • Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 722
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
719
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp