Hösilage till analys i frysen?

C

Cim

Ska analysera hösilage och läste i nån tråd att man kunde ta provtussar och stoppa i frysen tills man fått tillräckligt många tussar (för att slippa öppna flera balar samtidigt).

Undrar bara om detta kan förändra värdena på något sätt, framför allt vattenhalten? :confused:

MVH Cim
 
Nej, vattnet fryser ju...så när det tinar är det ju samma vatteninnehåll som när du stoppade in det...
 
jo, det klart, om det inte ligger för länge kanske... Tänkte på hur påsarna med mat i frysen ser ut... Det blir ju iskristaller på insidan av påsen ibland så jag tänkte att det kunde påverka vattenhalten om det blir likadant i hösilagepåsen... Om vattnet kommer från silaget vill säga... Nåja, det ska ju inte ligga så länge att det blir frysbränt i alla fall! :crazy: :D

MVH Cim
 
Men frysbränna uppstår ju bara om förpackningarna är dåliga eller trasiga...alltså varorna torkar i frysen. För hög temperatur i frysen ger också frysbränna. -18 grader ska det vara i en frys, varken mer eller mindre. Se till att du tar ut så mycket luft du kan ur påsen när du ska frysa in...och att förpackningen är hel och lufttät.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 109
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 569
Senast: trollmamma
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 614
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp