Hösilage...

Black

Trådstartare
Hur länge kan man ha en hösilage bal öppnad?
Dom flesta i mitt stall kan använda balar som har stått öppna i flera veckor, kan man verkligen göra så?
Jag har aldrig använt hösilage så jag har därför ingen större kunskap om det men man har ju alltid blivit lärd att en bal ska förbrukas inom några dagar, stämmer det eller är det jag som är ute å cyklar?
:confused:
 
Vid låga plusgrader ca 5-7 dagar, om hösilaget är torrt kan det nog hålla lite längre än så.

Vid minus grader kan det dock hålla lite längre, är fodret blött har man annat att tampas med nämligen is i hösilaget.
 
Ja det är dagar som gäller, inte veckor. Du har alldeles rätt!

Fodret har ju varit i en syrefri miljö, så givetvis börjar det påverkas när syre strömmar till. Om det är många minusgrader ute håller det dock mkt längre. Men vid 5-10 grader skulle jag nog säga 3, max 4 dagar. Mer mot 4 dagar om det är ett torrare silage..
 
Jag hade aldrig vågat använda en bal som stått öppen i flera veckor :crazy:. Ca 5 dagar brukar de hålla sig.
 
Nej, inte jag heller...
Jag fattar inte varför dom gör det, om det är okunskap eller vad det nu kan vara.
Är det någon som vet vad som kan hända med hästarna när balen är så pass gammal?
:confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 609
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp