Sv: Hösilage

Det står 3,4 dagar på vår och höst... De säger inget om sommaren, men eftersom det är varmare på sommaren än på vår och höst så måste du väll förstå att det håller ännu kortare tid då..? Och inte tror jag att de garderar mot dålig kvalité. En bal som är dålig ska inte användas överhuvudtaget!
Visst, det håller kortare tid under den varma årstiden. Ganska självklart, eller hur? Har du inte förstått att jag förstått det?
Det finns förresten fler parametrar än dom SLU nämner.

3, 4 dagar är lite bättre än dom knappa 2 dagar du hävdade, eller hur?
Hursomhelst, hösilaget hos oss (av god kvalité) håller över en vecka höst och vinter och c:a 1 vecka under våren när det blivit varmt. Skicka gärna hit SLU! Jag har en bal kvar. :)

Bevisligen håller hösilaget dom tider jag uppgett, både här, hos grannar och hos uppfödarkompisar. Men vi kanske alla utfodrar med mögligt hösilage? :eek:
Att ditt hö möglar/brinner inom 2 dagar tycker jag du ska ta upp med din leverantör. Jag skulle aldrig acceptera så undermålig kvalité.

Om det är mögelfickor ska inte balen användas överhuvudtaget. Då är det oftast mögelsporer i hela balen.
Det behöver det inte alls vara och det är heller inte vad SLU säger! Orkar inte argumentera längre.

LIA
 
Sv: Hösilage

Om du läser mina tidigare inlägg så skrev jag att en bal på vår och höst håller ungefär 3 till 4 dagar... Precis som SLU uppger!

Som jag också har skrivit så har vi haft väldigt fint hösilage tidigare år. Det spelar ingen roll, det blir dåligt på några dagar i värmen ändå! Och nej, det syns varken mögel eller brinner inom två dagar. Det tar säkert den där veckan du skrev eller kanske längre... Mitt hösilage är redan uppätet eller slängt då. Det har gått väldigt långt innan det börjar synas mögel eller ske en värmeutveckling! Är man rädd om sin häst så slutar man ge av hösilaget innan det har gått så pass långt!
 
Sv: Hösilage

Om du läser mina tidigare inlägg så skrev jag att en bal på vår och höst håller ungefär 3 till 4 dagar...
Jag tycker fortfarande du ska ta upp det med din leverantör.

Vad menar du med dåligt?

LIA
 
Sv: Hösilage

Våran leverantör har rykte om sig att ha bra foder. Så nej, jag tänker inte klaga. Visserligen har det varit problem med fodret just i år men vi har fått byta det som varit dåligt. De körde det inte själva i år utan överlät det på några andra. Men tidigare år har de haft superfint hösilage. Och som sagt var så spelar det ingen roll hur fina de än är när de öppnas, de blir dåliga på bara nått eller några dygn när sommartemperatur råder.

Våran näsa kan inte uppfånga allt, men när det börjar bli dåligt så kan man i många fall känna det på lukten. Börjar det lukta etanol etc. så ska det så klart inte ges. Fast jag skulle i sommarvärme inte ge av en bal som varit öppen i tex. 4 dar även om det luktar bra. Allt kan man inte känna, speciellt bra luktsinne har ju inte vi människor. Och för mig finns det inte en schans att en hösilagebal är bra efter 4 dygn i 25 gradig värme..
 
Sv: Hösilage

Och för mig finns det inte en schans att en hösilagebal är bra efter 4 dygn i 25 gradig värme..
Vet inte om vi talat om högsommarvärme tidigare? 25 grader under 4 dygn måste ju hänföras dit.
Vad jag hävdar är att en bal håller sig frisk under 1 vecka vår/höst resp över 1 vecka under vintern. Under förutsättningarna ...

Jag konstaterar att våra med fleras gör det.
Jag konstaterar att dina, enligt din utsago, inte gör det.
Slutsatserna får du dra själv.

LIA
 
Sv: Hösilage

Du skrev själv i ditt första inlägg-

Som jag skrivit ofta här så håller silaget längre än vad som brukar påstås. Den senaste balen vi öppnade höll i en vecka. Då slutade hästarna helt (dom hade minskat succesivt) att äta silaget varför resterna av silaget kasserades.
Tilläggas kan att vi då hade lite av sommarvärme här.

Rätt hanterat och rätt skördat håller silage betydligt längre än 2 dagar även på sommaren."

Utifrån detta plus att trådskaparen frågade om hållbarhet på hösilage den här tiden, har jag utgått från att vi diskuterar sommartemperaturer här. Men jag står fortfarande fast vid att en bal på höst/vår håller omkring 3-4 dagar. Vilket också SLU uppger.
 
Sv: Hösilage

Dags att lägga ner nu. Du läser ju inte ens innantill?

1 Lite av sommarvärme är inte lika med 25 grader dygnet runt!
2 Hästarna slutade äta hösilage eftersom dom gick över helt till betandet.
3 Balen hade varit öppen 1 vecka och var fortfarande OK.
Du upprepar min information och det tackar jag för.

Här upprepar jag från mitt förra inlägg:
Jag konstaterar att våra med fleras gör det.
Jag konstaterar att dina, enligt din utsago, inte gör det.
Slutsatserna får du dra själv.


Du undviker hela tiden det faktum att det bevisligen finns balar som håller bättre än det du påstår. Varför?

LIA
 
Sv: Hösilage

Jag har små balar på 35-40 kg till två hästar. Dom går åt på drygt två dygn. Längre än så vill jag inte ha en bal öppen om du inte har stora ytor innomhus där du kan rulla ut balen och torka den på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hösilage

LIA skrev:
Säg därför aldrig att silage bara håller i 2-3 dagar! Det är osanning!

Hursomhelst, hösilaget hos oss (av god kvalité) håller över en vecka höst och vinter och c:a 1 vecka under våren när det blivit varmt.

LIA

Samma här :D
 
Sv: Hösilage

Vad menar du med sommarvärme då? Om du vill veta det så vill jag absolut inte använda en bal i en vecka när det är 15 grader heller! Påstår du att SLU är helt ute och cyklar!?

"Du undviker hela tiden det faktum att det bevisligen finns balar som håller bättre än det du påstår. Varför?"
Enkelt svar - Jag har haft hoss stallägare som precis som du påstår att en bal håller den tiden du uppger. Balarna var fina vid öppnandet, men definitivt inte fina en vecka senare! Och observera, de brann inte och fanns inte ofta synligt mögel, men de luktade inte gott. Plus att min häst som är väldigt känslig för mögel blev dålig. Jag är medveten om att det finns många som påstår att en bal håller det tidsintervall du uppger, vilket är oerhört synd. Och visst, du tror att de håller den tiden, men en hygienisk undersökning skulle nog visa något annat.
 
Sv: Hösilage

Men snälla du! Läs innantill!
Diskussioner är till för att man ska utbyta erfarenheter, åsikter och kunskaper. För att detta ska fungera, är en av förutsättningarna att man läser det opponenten skriver och att man förstår detta! Om du har problem med det, kan du väl upplysa om det så man slipper detta evinnerliga korrigerande!


Vad menar du med sommarvärme då?
Jag skrev: Tilläggas kan att vi då hade lite av sommarvärme här.Tror du att jag menar 25 grader dygnet runt?

Om du vill veta det så vill jag absolut inte använda en bal i en vecka när det är 15 grader heller!
Det är ditt problem. Jag skulle inte heller göra det om jag haft ditt dåliga foder.

Påstår du att SLU är helt ute och cyklar!?
Inte alls. Jag har inte läst deras utredningar etc och innan dess kan jag inte ha sådana åsikter. Har du läst dom?


Jag har haft hoss stallägare som precis som du påstår att en bal håller den tiden du uppger. Balarna var fina vid öppnandet, men definitivt inte fina en vecka senare!
Och därför finns det inga balar som håller en vecka??? Och att alla hundratals balar vi m fl öppnat och haft "den tiden" inte alls har varit friska, trots att jag säger det???


Och observera, de brann inte och fanns inte ofta synligt mögel, men de luktade inte gott. Plus att min häst som är väldigt känslig för mögel blev dålig.
Jag har skrivit det tidigare och gör det igen... Snacka med din leverantör om du fått dåligt silage!


Jag är medveten om att det finns många som påstår att en bal håller det tidsintervall du uppger, vilket är oerhört synd. Och visst, du tror att de håller den tiden, men en hygienisk undersökning skulle nog visa något annat.
Det är inte alls synd. Det är fakta! Är det inte dags att du inser det?
Varför skulle en "hygienisk" undersökning göra det?

Lägg av nu. Inse att du inte kan jämställa andras balar med dom dåliga du får. Och sluta påstå att silagebalar bara är användbara 2-3 dagar.

LIA
 
Sv: Hösilage

:eek: Det är ju ett under att våra hästar (och mina övriga silageätande djur) lever ännu :angel: :D :cool:
 
Sv: Hösilage

_86a_ skrev:
Vad menar du med sommarvärme då? Om du vill veta det så vill jag absolut inte använda en bal i en vecka när det är 15 grader heller! Påstår du att SLU är helt ute och cyklar!?

Hållbarheten grundas som vissa skrev, på kvaliteten.
Ts-halt, bakterier, hur hanteringen skett, hur det förvaras, temperaturer, antal lager plast med mera.

Vi har fodrat i många år med hösilage och vid vissa fall haft problem.
Ett gärde är som sagt inte plant, strängar blir lite olika tjocka, vid skuggig sida högre fukthalt..och det avgör hållbarheten bl.a.

Vi tar bakterieprov på allt hösilage och märker att ju torrare det är..destå högre halter..som är likamed kortare hållbarhet.
Hela konserveringsprocessen försämras vid väldigt höga ts-halter.

Vi håller ögonen på fodret ute i hagarna och kasserar vid misstanke.
Vintertid vid stark kyla så håller balen i en vecka..
Vid töväder, regn eller fukt så kortas tiden av.
Framåt våren när det är stor skillnad på dag och nattemperatur så får man akta sig..
Vi fodrar aldrig mitt i sommaren med hösilage utan använder hö.

Tycker att du gör helt rätt att vara försiktig med denna sorts foder då kvaliteten kan vara mycket ojämn på ett parti..trots att det är taget på samma plats..
Så 3-4 dagar är ju igentligen ett krav man bör ha som inköpare..men betänk att tiden kan kortas av om det blir fel.


AM
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage

Vad du menar med "lite av sommarvärme" kan bara du svara på, men som jag skrev innan så skulle jag aldrig använda en bal som varit öppnad i en vecka i 15 graders värme, inte ens om den såg fin ut... Människan kan inte uppfånga allt, våra sinnen är ganska så begränsade.
 
Sv: Hösilage

Hur länge en bal kan stå öppen beror på hur den hygieniska kvaliteten på ensilaget är vid öppning av balen, omgivande temperatur och luftfuktighet samt ensilagets ts-halt. Man skall under höst och vår inte räkna med att en bal håller sig längre än tre till fyra dagar. Vid minusgrader håller sig de flesta balar betydligt längre än tre dagar, en vecka eller längre är inte ovanligt. Om det finns jäst i ensilaget vid öppning skall man räkna med kortare hållbarhet. En öppnad bal som börjar bli varm skall man se upp med, eftersom varmgången i sig är ett tecken på att förskämningsprocessen har satt igång.

Avslutar med detta citat från SLU. Våran diskussion leder ändå ingen vart.
 
Sv: Hösilage

Bra inlägg. Ja, en tre, fyra dagar tycker jag också att man ska ha som krav att en bal håller på vår och höst. Håller även med om att på sommaren är det lämpligare att fodra med hö om extra grovfoder krävs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 379
Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 548
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 406
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp