A

Aniie

Hejsan, nu är det såhär att jag funderar på att ge min häst hösilage istället för hö. men hur länge kan en bal vara öppen utan att bli dålig? kan man köpa 450kg balar åt en häst ? :O
för om jag inte fått de helt om bakfoten så kan man inte ha balarna öppna så länge....

tacksam för svar snarast
 
Sv: Hösilage

Jag kan inte rekommendera att köpa en bal på 450kg till en häst. Det kommer att bli dåligt mycket snabbt. När vi har 12 hästar på stall så använder vi en bal på 400kg på 4 dagar. Nu när vi bara har 5 hästar på stall under sommaren så har vi småbalar på ca 175kg. Ju varmare det är ute desto kortare tid håller ensilaget. Och ju torrare ensilage desto längre hållbarhet. Det är min erfarenhet av ensilage/hösilage.
 
Sv: Hösilage

Har du bara en häst är det nog bättre att du fortsätter med hö... Eftersom ensilagebalar blir dåliga rätt så snabbt...
 
Sv: Hösilage

det finns små hösilage balar från 40 kilo att köpa :)min vännina ger det.
av bonden direkt betalar hon 2 kr/ kg. ;)
 
Sv: Hösilage

Vi köper 35-kg balar till en häst, för 2 kr kg.
 
Sv: Hösilage

ca 10 dagar bör det hålla om den har en hög torrsubstans. Du kan förlänga hållbarheten något om du tar bort all plast men lämnar plasten på bottnet kvar.

Som det tidigare nämdes finns det också små balar på 40kg, opraktiska men idealt till bara en häst.
 
Sv: Hösilage

Jag köper hösilage balar som väger mellan 25 och 30 kg. Det är perfekt på sommaren!
 
Sv: Hösilage

Jag kan säga att vårt ensilage som har en torrsubtans på 75 % håller nu på sommaren ca 4 dagar sen börjar balen att bli varm. På vintern håller den drygt en vecka. Man kan också skaka upp hela balen då håller den längre.
 
Sv: Hösilage

*kl*
Rekommenderar att du köper småbalar istället.
Däremot är jag osäker på kilopriset på dem.
 
Sv: Hösilage

Det är i princip hopplöst med hösilage på sommaren. Balarna håller oftast knappt 2 dygn när det är varmt! =( Men på vintern går det ju alldeles utmärkt att köpa småbalar när man bara har en häst. På vår och höst håller balarna en 3-4 dagar och på vinterna kan de hålla sig fina i upp emot veckan när det är riktigt kallt.

Kommer inte ihåg exakt vad vi betalade för våra balar. De vägde väldigt olika så jag har för mig att de kostade mellan 1,80 och 2,60 kr/kg.
 
Sv: Hösilage

Undrar om du har ovanligt dåligt silage eller vi ovanligt bra?

Som jag skrivit ofta här så håller silaget längre än vad som brukar påstås. Den senaste balen vi öppnade höll i en vecka. Då slutade hästarna helt (dom hade minskat succesivt) att äta silaget varför resterna av silaget kasserades.
Tilläggas kan att vi då hade lite av sommarvärme här.

Rätt hanterat och rätt skördat håller silage betydligt längre än 2 dagar även på sommaren.

LIA
 
Sv: Hösilage

Enligt SLU ska en bal användas i högst 3 dar. Det kanske dock inte säger så mycket egentligen för det beror ju så mycket på olika omständighter hur länge de håller.

Jag har använt hösilage i flera år då min häst har bronkit och mår dåligt av att äta hö. Har använt både första o andra skörd och haft väldigt varierande torrsubstans. Jag tycker att de flesta balar under sommaren börjar lukta lite dåligt efter två dar, dock brukar det dröja betydligt längre innan någonting syns. Och när det börjar synas mögel, svamp etc. så brukar det ha gått ganska långt. Eftersom jag har en såpass känslig häst så vill jag absolut inte använda något som börjar bli dåligt.

Kan också lägga till att min häst en vinter stod i ett stall där en bal gick åt på 10 dar. Han gick på det från november till april. Han blev jättedålig! =( 10 dagar är alldeles för länge även på vintern. Visst kan en bal om man har tur vara bra upp emot veckan på vintern men inte längre. Och fram på vårkanten blev det helt ohållbart!

Många tänker att det inte är så stor skillnad mellan hö och hösilage. Men det är det. Hösilaget är ju konserverat. Och inte skulle du väll vilja äta t.ex. inlagd sill som stått öppnad i sommarvärme i en vecka?
 
Sv: Hösilage

Och inte skulle du väll vilja äta t.ex. inlagd sill som stått öppnad i sommarvärme i en vecka?
Vad har det med något att göra? Jag äter inte surströmming som stått öppnad i 1 minut heller om du undrar. :confused:

På det du beskriver drar jag slutsatsen att det är din häst som är överkänslig och inte fodret som hinner bli för dåligt. Ev är fodret dåligt skördat/hanterat. Att det börjar lukta dåligt redan efter 2 dagar tyder på det.

I vilket fall kan ingen kategoriskt säga att silage är OK 2 veckor efter öppnandet, lika lite som någon kategoriskt kan säga att det är dåligt efter 2 dagar! Det beror som sagt på omständigheter och förutsättningar.

LIA
 
Sv: Hösilage

Har hittat bal på 20 kg, hur ger man mer eller mindre hösilage jämfört med hö?
Kan man ha balarna liggandes ute året runt eller bör de ligga inne?
Har bara två hästar, så jag kan heller inte ha några stora balar, har heller ingenstans att lägga dem inomhus.. tror att det blir liiiiite tungt att få upp dem på skullen :crazy:
 
Sv: Hösilage

Både sill och hösilage är konserverat. Därför drog jag den parallellen... Kunde lika gärna ha sagt vilka konserver som helst.

Vi har haft problem med fodret i år ja. Men tidigare år har vi haft jättefint foder. Det spelar ingen roll hur fin en bal är när man öppnar den, i sommarvärmen håller den sig i alla fall inte fräsch speciellt länge. Du har rätt i att man inte kategoriskt kan säga att den håller sig ett visst antal dagar, men speciellt många dagar längre än två håller de sig definitivt inte, snarare kortare i sånna fall.

Min häst är känslig, men mår alldelses prima om inte balarna är öppna för länge (och är fina från början).

Tror heller inte SLU skulle säga 3 dagar utan orsak..
 
Sv: Hösilage

Du ger mer av hösilaget. Hösilaget innehåller mer vatten än höt gör. Ett minimum är 1,2 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt. Fast om du stödutfodrar på betet så behövs det ju inte lika mycket.
 
Sv: Hösilage

Om SLU säger 3 dagar, har dom säkert orsak till det. T ex att gardera mot dålig kvalité?

I det här fallet har jag mina och grannars och kompisars samlade erfarenhet att gå på. Att silaget bara skulle hålla 2-3 dagar oavsett är skitsnack. Ursäkta franskan.
Vi har nu i flera år utfodrat med "hösilage" och varje bal har räckt c:a 8 dagar under hela fodringssäsongen. Ingen har blivit dålig under tiden. Enstaka har haft mögelfickor som tagits bort, men det är ju inte det vi diskuterar här.

Vi lindar av balen varför ev angrepp borde märkas i överdelens centrum först. Så har alltså inte varit fallet utan fodret har luktat fräscht osv hela tiden.

Säg därför aldrig att silage bara håller i 2-3 dagar! Det är osanning!

LIA
 
Sv: Hösilage

mina hästar har ätit ca. en hösilage bal (ca. 280 kg) i veckan hela vintern. har inte haft något mögel, värme eller annat skumt. har hållt sig fint utan problem.

därimot så blev det "problem" när värmen kom. då höll den inte mer än 3-4 dagar. sen tyckte jag det va "otjänligt" (började utveckla värme innuti) mina hästar fodras i lösdriften.
 
Sv: Hösilage

Du säger: Om SLU säger 3 dagar, har dom säkert orsak till det. T ex att gardera mot dålig kvalité?
Från SLU: Hur länge en bal kan stå öppen beror på hur den hygieniska kvaliteten på ensilaget är vid öppning av balen, omgivande temperatur och luftfuktighet samt ensilagets ts-halt. Man skall under höst och vår inte räkna med att en bal håller sig längre än tre till fyra dagar. Vid minusgrader håller sig de flesta balar betydligt längre än tre dagar, en vecka eller längre är inte ovanligt. Om det finns jäst i ensilaget vid öppning skall man räkna med kortare hållbarhet. En öppnad bal som börjar bli varm skall man se upp med, eftersom varmgången i sig är ett tecken på att förskämningsprocessen har satt igång.

Ett riktmärke kan sägas vara ungefär 10 hästar för att en storbal skall gå åt på tre till fyra dagar, men det beror givetvis på hur många kg ts det är i balen. Räkna ut hur mycket ensilage varje häst äter per dag, och lägg sedan ihop vad alla hästarna tillsammans äter på tre dagar. Då ser Du lätt om Ni klarar att göra slut på en storbal under tre dagar, eller om balar av mindre format är ett bättre alternativ. Kanske kan storbal vara användbart under vintern, och småbal under höst och vår?

Det står 3,4 dagar på vår och höst... De säger inget om sommaren, men eftersom det är varmare på sommaren än på vår och höst så måste du väll förstå att det håller ännu kortare tid då..? Och inte tror jag att de garderar mot dålig kvalité. En bal som är dålig ska inte användas överhuvudtaget!
 
Sv: Hösilage

Hoppsan blev ingen citatmarkering. Men man ser ju vad som är hämtat från SLU!

En annan sak jag reagerar på är att du skriver: "Enstaka har haft mögelfickor som tagits bort, men det är ju inte det vi diskuterar här."

Om det är mögelfickor ska inte balen användas överhuvudtaget. Då är det oftast mögelsporer i hela balen.

Citat från SLU: "Väl avgränsat mögel som växer på ytan av en bal kan tas bort med god marginal, och om resten av ensilaget luktar bra och ser bra ut kan det utfodras. Om en bal är genomväxt med mögel eller har mögel lite här och där på olika djup skall balen inte utfodras alls eftersom sådan mögeltillväxt är ett säkert tecken på att konserveringen inte skett lufttätt."
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355
Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 512
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp