hösilageanalysen har kommit! Hur gör jag nu?

C

chira

Har nu försökt förstå hur man ska beräkna en så bra foderstat som möjligt men jag förstår ingenting! Jag är helt hopplös när det gäller foder och har ingen aning om hur man egentligen gör. Använde mig av Hippocampus foderstatsberäkning men det gjorde mig inte mer klok :grin:

Iallafall. Värdens ser ut såhär:
Tes: 60 %
MJ: 8,4 mg
Smältbart protein: 94 gr

Mineralvärderna hade inte kommit med på analysen av någon anledning :crazy: Men de skulle fixa så vi skulle få dem också.

Hästen är ett fullblod på 7 år. Hon är under igångsättning och har precis börjat bli någorlunda fin i hullet även om muskler fortfarande fattas. Hon rids inte speciellt hårt utan det är mest skritt med lite inslag av trav. Ca 1 timme/5-6 dagar i veckan.
Hon äter 14 kg hö, 5 dl lucern och några nävar betfor för smakens skull just nu. Men jag vill ju inte ge något i onödan och jag vill att hon ska få i sig det hon behöver. Jag tycker inte att hon är speciellt svårfödd och har gått upp väldigt mycket från att ha varit super smal för några månader sedan på den här foderstaten.

Det jag egentligen undrar över är vad för kraftfoder är det som ska ges? Pratade med kraftsfoderrådgivning förut och de tyckte då att grov 125 skulle vara bra (det var innan jag fått någon analys). Men om jag förstått det rätt så är det ett högt proteinvärde i höt och enligt hippocampus fick hon nästan det dubbla proteinintaget mot vad hon skulle ha:eek: och då bara räknat på hö. Det kan vara jag som missat nått eller gjort fel, som sagt så är jag hopplös när det gäller sånt här.

Såhär ser hästen ut just nu. Så jag vill fortfarande ha upp henne lite mer i vikt men framförallt så tycker jag att det är musklerna som fattas.

dsc03080_61430385.jpg


Ja är det någon som vill förklara lite hur jag ska tänka och kanske har några ideér på bra foder för henne så skulle det vara kanon :) Alla tankar är väldigt uppskattade!

Om det är något mer ni behöver veta för att kunna göra någon typ av bedömmning alls så är det bara att fråga så ska jag svara så gott jag kan :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hösilageanalysen har kommit! Hur gör jag nu?

Tillägg: hon väger nu 132 kg enligt viktmåttband och är 156 cm hög om det har någon betydelse :)
 
Sv: hösilageanalysen har kommit! Hur gör jag nu?

Iallafall. Värdens ser ut såhär:
Tes: 60 %
MJ: 8,4 mg
Smältbart protein: 94 gr

Är det värden per kilo foder eller kilo TS? Det ser ut som värden per kilo TS. Du ska använda värdena per kg foder när du räknar. Så kolla på analysen (per kg foder blir det, om de angivna är per kg TS: 5 MJ och 56,4 gr SRP).

Du har oavsett en HÖG kvot i silaget. Du behöver inte proteinkomplettera alls.


Hon äter 14 kg hö, 5 dl lucern och några nävar betfor för smakens skull just nu. Men jag vill ju inte ge något i onödan och jag vill att hon ska få i sig det hon behöver. Jag tycker inte att hon är speciellt svårfödd och har gått upp väldigt mycket från att ha varit super smal för några månader sedan på den här foderstaten.

Det jag egentligen undrar över är vad för kraftfoder är det som ska ges? Pratade med kraftsfoderrådgivning förut och de tyckte då att grov 125 skulle vara bra (det var innan jag fått någon analys). Men om jag förstått det rätt så är det ett högt proteinvärde i höt och enligt hippocampus fick hon nästan det dubbla proteinintaget mot vad hon skulle ha:eek: och då bara räknat på hö. Det kan vara jag som missat nått eller gjort fel, som sagt så är jag hopplös när det gäller sånt här.

Du är på helt rätt spår. Du behöver inte ge varken lucern eller groov. Utan behöver hon mer MJ än hon får av hösilaget, så ge ett foder med högt MJ och lågt protein. Både Mustang och Krafft har sådana foder, och de flesta andra fodertillverkare med. Personligen gillar jag Mustang Musli Active om man har en häst som 'tål' att äta havre. OLJA är jättebra med, ger bara MJ och inget protein och sänker totalkvoten.

Får ju inte ge råd här om individuella foderstater tyvärr (PMa istället då), men generellt har du alltså ett foder med en rakethög kvot, och du behöver och ska inte addera mer protein än nödvändigt. Så inte groov/lucern/andra proteinstarka fodermedel. Om hon hämtat sig bra på den foderstat du gett skulle jag inte ge något kraftfoder och se vad som händer. Det lilla hon fått i sig av lucernet gör knappast till eller från. Utan ge fritt stråfoder och se. Behöver du ge kraftfoder så se tips ovan.

Men som sagt, är värdena per kg foder eller per kg TS?
 
Sv: hösilageanalysen har kommit! Hur gör jag nu?

Värdena är per TS.

Ja det var en rejäl felskrivning :p 432 kg ska det självklart vara!
 
Sv: hösilageanalysen har kommit! Hur gör jag nu?

Har hon gått upp på det hon får så skulle jag rek som jag sagt tidigare. Fritt silage, ta bort lucern och ge betfor om du vill, gärna kompletterat med olja. Och så se om hon fortsätter gå upp. Så får du ju såklart kolla över mineralerna sen med, och ge selentillskott om du inte ger mineral.

Men med ett högkvotshö ser jag ingen anledning lägga på kraftfoder förrän men ser att fri tillgång inte räcker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 841
Senast: shia
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 916
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 001
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 858
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp