Höspill trots kupa och nät

Frokennordberg

Trådstartare
Vi har ett stort höspill i lösdriften trots att hösilaget står i balkupa med nät över. Inte nog med att det är synd på allt onödigt hö, det blir ju såklart också en massa extra jobb med att kratta undan och mocka nedtrampat och nedsulat hö.
Nätet är småmaskigt, samma storlek som när de inte hade fri tillgång utan fodrades i lådor med nät över.

Är det någon som har bra tips på hur man kan komma tillrätta med detta? Kan större/mindre maskor göra skillnad? Andra tankar?
 
Vi har ett stort höspill i lösdriften trots att hösilaget står i balkupa med nät över. Inte nog med att det är synd på allt onödigt hö, det blir ju såklart också en massa extra jobb med att kratta undan och mocka nedtrampat och nedsulat hö.
Nätet är småmaskigt, samma storlek som när de inte hade fri tillgång utan fodrades i lådor med nät över.

Är det någon som har bra tips på hur man kan komma tillrätta med detta? Kan större/mindre maskor göra skillnad? Andra tankar?
Vad har du för nät nu? Jag har ett storbalsnät från Laxen, 3 cm-maskor, i hemmabyggd foderhäck. Det lilla spill som blir hamnar ju i foderhäcken, men det är verkligen inte mkt. Inget alls på marken. :love: Och med ingenting menar jag att självklart får jag kratta rent, men det är några enstaka strån.
 
Vad har du för nät nu? Jag har ett storbalsnät från Laxen, 3 cm-maskor, i hemmabyggd foderhäck. Det lilla spill som blir hamnar ju i foderhäcken, men det är verkligen inte mkt. Inget alls på marken. :love: Och med ingenting menar jag att självklart får jag kratta rent, men det är några enstaka strån.

Det låter underbart med så lite! Vi kanske har ovanligt oborstade ätare, haha.

Osäker på exakt märke, men storbalsnät och ungefär samma maskstorlek, vi fäster dessutom nätet i pallen som balen står på så att de inte ska kunna lyfta undan nätet.
 
Vi har ett stort höspill i lösdriften trots att hösilaget står i balkupa med nät över. Inte nog med att det är synd på allt onödigt hö, det blir ju såklart också en massa extra jobb med att kratta undan och mocka nedtrampat och nedsulat hö.
Nätet är småmaskigt, samma storlek som när de inte hade fri tillgång utan fodrades i lådor med nät över.

Är det någon som har bra tips på hur man kan komma tillrätta med detta? Kan större/mindre maskor göra skillnad? Andra tankar?
Skumt att du får så mycket spill, jag har nät med 3,5 cm maskor från Caisas och har verkligen 0 i spill. Mitt står iofs i en höhäck med tak men det torde ändå ha samma effekt som din kupa.
 
Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på hur hästarna äter... min upplevelse är att vissa har inget spill och vissa har mycket oavsett om man har samma grund/upplägg vid mat.

Mina har en foderhäck med tak + nät för storbal med ca 3-3,5cm i maskstorlek. Mina äter som galningar och utan bordsskick. Dvs de buffar omkring, drar ut, sorterar och lägger mer på utsidan än vad som är önskat. Men jag känner att jag inte kan göra på så många andra sätt tyvärr :crazy: jag har en som äter som en vettig häst och två som är hopplösa!
 

Liknande trådar

Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 342
Ekonomi & Juridik Har ny häst som blivit riktigt tjock och inte klarar fri tillgång på grovfoder som jag haft tidigare. Måste göra något nu, risken för...
Svar
0
· Visningar
776
Senast: acj
·
Foder & Strö Kan inte lunchfodra längre, kommer helt enkelt inte loss från jobbet. Lättfödd häst dessutom. Hästen kan inte stå på helt fri tillgång...
Svar
8
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp