Höst och regntäcke då det ej regnar?

finapina

Trådstartare
Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten( fodrat när det blir kallare), oavsett regn eller ej.Men nu har jag börjat fundera vad som är vettigast egentligen! Hästen behöver regntäcke vid ihållande regn eller regn+blåst, blir annars spänd i ryggen, så det är ok. MEN hjälper ett ofodrat regntäcke då det är runt 0 att alls hålla värme?Tänker då att det inte är regn och/ eller blåst. Eller trycker det bara ner pälsen? Hjälper ett ofodrat täcke mot blåst alls? Ponny med medel-lurvig päls, klipps ej. Gissar att jag får många varierande svar.😉
 
Får hästen ont/blir spänd utan täcke? De som lurvar på sig bra brukar sällan behöva.

Jag täckar min ena med fleece/50g-fodrat om det är regn under ca 7 grader på hösten. Han fäller i osynk med klimatet häruppe så har inte bra nog päls för att hålla sig torr närmast huden på hösten. Beroende på temperatur kan det hända att han har upp till 300 gram innan pälsen kommit ikapp. Runt midvinter har han rejäl päls och behöver sällan täckas resten av året, om det är väldigt stormigt kan han få för att jag är blödig, och ihållande kallt regn på sommaren vill han ibland ha ofodrat till.

Men bra vinterpäls är väldigt vattentät, det rinner bara av och dom är torra längst in.

Låt din häst styra :). Täcka i hagen, håll fram täcket och fråga om han vill ha. Går han iväg har du ditt svar.
 
Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten( fodrat när det blir kallare), oavsett regn eller ej.Men nu har jag börjat fundera vad som är vettigast egentligen! Hästen behöver regntäcke vid ihållande regn eller regn+blåst, blir annars spänd i ryggen, så det är ok. MEN hjälper ett ofodrat regntäcke då det är runt 0 att alls hålla värme?Tänker då att det inte är regn och/ eller blåst. Eller trycker det bara ner pälsen? Hjälper ett ofodrat täcke mot blåst alls? Ponny med medel-lurvig päls, klipps ej. Gissar att jag får många varierande svar.😉
Ofodrade täcken blir det lätt kondens under. Jag föredrar i så fall de som har 50 g foder just så där blir en luft spalt mellan päls och täcke. Viktigast är att känna på sin häst dagligen under täcket om de är svala/kalla eller varma.
 
Jag tycker den svåraste tiden är nu, de har inte riktigt satt pälsfullt ut och skyddar inte riktigt så bra ännu , men regnet börjar vara kallt.
Mina hästar har i regel aldrig täcke, behöver inte täcke, men nu på hösten är absolut tiden med största behovet.

Gillar de med lite foder, 50g.
 
Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten( fodrat när det blir kallare), oavsett regn eller ej.Men nu har jag börjat fundera vad som är vettigast egentligen! Hästen behöver regntäcke vid ihållande regn eller regn+blåst, blir annars spänd i ryggen, så det är ok. MEN hjälper ett ofodrat regntäcke då det är runt 0 att alls hålla värme?Tänker då att det inte är regn och/ eller blåst. Eller trycker det bara ner pälsen? Hjälper ett ofodrat täcke mot blåst alls? Ponny med medel-lurvig päls, klipps ej. Gissar att jag får många varierande svar.😉
Hade hellre lagt ett 50 gr täcke än ett 0 gr vid regn. Självklart hjälper ett ofodrat täcke mot blåst. Är du främst ute efter ngt som skyddar ryggen kanske Rambo Autumn series skulle vara ngt?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 324
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 058
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 042
Senast: inverterad
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
3 996
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp