Höst visar obehag vid beröring på magen

Twihard

Trådstartare
Vill börja med att säga att jag ska kontakta veterinär efter helgerna och nyår, men söker lite tips och råd under tiden!😊

Jag har ett snart 14 årigt sto. Hon är genomsnäll och aldrig arg eller så. Däremot har hon den senaste tiden visat obehag vid beröring under magen. Det började med irritation vid sadelgjordsspänning. Hon vart tydligt irriterad och kunde nafsa. Hon har aldrig tidigare gjort det med denna sadel och gjord, men tänkte att det kanske berodde på att medryttaren rider med hoppsadel och annan gjord.

Hon avvaktade med den, men ingen skillnad. I början vart min häst inte irriterad varje gång, utan av och till. Hon är en värmekänslig häst så jag tänkte om det berodde på pälsen. Brukar klippa henne så gjorde det (halvklippning). Det har varit lugnt ett tag.

Men nu visar hon jättemycket obehag bara jag borstar eller lägger an handen under magen. :( Det kvittar om det är där hon har päls eller inte. Från under frambenen bak till juvret, men det får jag klia - hon älskar det. Däremot blir hon arg vid beröring av ljumskarna. Hon visar inget obehag på rygg/sidan av kroppen osv och inget när man rider.

Vad tror ni det kan bero på? Ägt henne i 10 år och hon har aldrig reagerat såhär. :/
 
Magsår kanske?

Tycker denna video är rätt så bra för att se om du känner igen beteendet hos din häst:

Tack ska kolla upp det❤ Hon promenadrids mest då hon har en hovsjukdom så hon rids väldigt lätt (tänke jag nämner det ifall det kan vara relevant)
 
Jag har läst att många hästar är irriterade pga pälsen iår. Vet inte alls om det stämmer, ngt med temperatur och pälssättningen..
Min är också liksom mer kittlig än hon brukar vara, speciellt kring ljumskarna.
 
Jag har läst att många hästar är irriterade pga pälsen iår. Vet inte alls om det stämmer, ngt med temperatur och pälssättningen..
Min är också liksom mer kittlig än hon brukar vara, speciellt kring ljumskarna.

Ja lite så beter hon sig😬
 
@Twihard Är det här stoet som är dräktigt? För även min genomsnälla har blivit väldigt rädd om och nästan "öm" om magen sedan den blev stor.
 
@Twihard Folk borde inte få ha mer än en häst, det blir så förvirrande :laugh: en kvalificerad gissning är isåfall att det inte beror på att hon är dräktig :D

Hahaha tack! Precis :D Jag undrar om det har med päls att göra? Hon är ju värmekänslig och så. Hoppas inte magsår men har svårt att se det för hon har inte varit i någon ny stressad miljö, inget problem med avföring eller liknande. Men kan inget om magsår så ska såklart kolla upp det ändå. :)
 
Hahaha tack! Precis :D Jag undrar om det har med päls att göra? Hon är ju värmekänslig och så. Hoppas inte magsår men har svårt att se det för hon har inte varit i någon ny stressad miljö, inget problem med avföring eller liknande. Men kan inget om magsår så ska såklart kolla upp det ändå. :)
Det är vanligt med magsår hos häst tyvärr. De flesta visar inte särskilt stora eller ens några symptom som är lätta att tyda.
Det behöver inte uppkomma av stress, medicinering etc utan kan uppstå iaf.
Men det kan ju vara en massaandra skäl till varför din häst reagerar på det sättet. Så en tripp till veterinären är nog lämplig.
Lycka till!
 
Det är vanligt med magsår hos häst tyvärr. De flesta visar inte särskilt stora eller ens några symptom som är lätta att tyda.
Det behöver inte uppkomma av stress, medicinering etc utan kan uppstå iaf.
Men det kan ju vara en massaandra skäl till varför din häst reagerar på det sättet. Så en tripp till veterinären är nog lämplig.
Lycka till!

Läste på en lista att detta är symptomen på magsår: Dålig aptit, Nedstämdhet
Humörsvängningar, Nedsatt prestation
Negativ inställning till träning, Svårt att hålla hull, Dålig hårrem, Vikttapp, Ligger ner mer än vanligt, Låggradig kolik, Lös avföring...

Min häst har inga av dessa symptom. Däremot har hon i alla år ätit mycket salt = dricker mycket = kissar en del.
 
Idag var veterinär ute och hon var lika oviss som jag. Hon höll på länge och undersökte, kände rektalt och lyssnade. När min häst är bremsad står hon som ett ljus och är jättelugn (slipper sällan bedöva henne). Vet sa att vi ska ge metacam 2 dagar för att testa och se om det gör skillnad, för KANSKE hon kunde känna liiiite svullnad framför juvret men så lite att hon kan inbilla sig. Inne vid äggstockarna kunde hon KANSKE känna något men det kan vara inbillning så beroende på hur hon reagerar ska vi eventuellt åka och ultraljud samt/och göra gastroskopi för att se. Hon tror att det som är kan vara invärtes då min häst knappt reagerar om man står på höger sida om henne. Men det hon kanske kände inuti var på höger och vänster kändes bra. Jättelustigt. O_o
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 454
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Djurvän
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 567
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp