Höstbokbingo :D

Ceta

Trådstartare
Nu är det dags för höstens bokbingo :banana:

För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker man inte hittat annars.

När du läst en bok som passar in i en ruta så gör du ett kryss i din bingobricka. Kryssat kryss gäller. En bok per kryss och ett kryss per bok.

Man väljer själv om man satsar på lite strö-kryss, bingo, eller full bricka. Denna brickan sträcker sig till 15 januari (så all helgläsning kan gillas :D) Är något oklart, eller ni vill ha tips på böcker i de olika rutorna så skriv! Större delen av boken ska vara läst i oktober (eller senare) för att få kryssas.

Har lagt till lite rutor med lite extra tolkningsmöjlighet denna gången. Hoppas ni gillar det. Tack för tips till rutorna @Silver Girl @malumbub och @Anna !

Höstbingo.JPG
 
Kul! Kommer nog inte satsa på full bricka denna gång. Läser vad jag känner för och hoppas det passar någonstans.
 
Nu är det dags för höstens bokbingo :banana:

För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker man inte hittat annars.

När du läst en bok som passar in i en ruta så gör du ett kryss i din bingobricka. Kryssat kryss gäller. En bok per kryss och ett kryss per bok.

Man väljer själv om man satsar på lite strö-kryss, bingo, eller full bricka. Denna brickan sträcker sig till 15 januari (så all helgläsning kan gillas :D) Är något oklart, eller ni vill ha tips på böcker i de olika rutorna så skriv! Större delen av boken ska vara läst i oktober (eller senare) för att få kryssas.

Har lagt till lite rutor med lite extra tolkningsmöjlighet denna gången. Hoppas ni gillar det. Tack för tips till rutorna @Silver Girl @malumbub och @Anna !

Visa bifogad fil 58049

KUL!!!!!
 
Weeee vad skoj!

Jag förstår inte riktigt den som ska sträcka sig över tio år utan större tidshopp dock. Hur stort hopp är okej? Funkar det med flashbacks några år tillbaka i tiden liksom? Jag vill helst inte behöva ge mig på Proust igen 😅
 
Weeee vad skoj!

Jag förstår inte riktigt den som ska sträcka sig över tio år utan större tidshopp dock. Hur stort hopp är okej? Funkar det med flashbacks några år tillbaka i tiden liksom? Jag vill helst inte behöva ge mig på Proust igen 😅
Tänker att tidshopp är ok, men att det ska vara med samma person :) Vi får väl se om det är möjligt :angel: Men böcker som hoppas fram och tillbaka mellan olika personer i olika tidsåldrar är ju så himla vanligt :p
 
Tänker att tidshopp är ok, men att det ska vara med samma person :) Vi får väl se om det är möjligt :angel: Men böcker som hoppas fram och tillbaka mellan olika personer i olika tidsåldrar är ju så himla vanligt :p
Det är definitivt möjligt med mer än 10 år för en person (jag lyssnade för några dagar sedan klart på Where the Crawdads Sing, vilket stämmer in på det ;) )
 
Det är definitivt möjligt med mer än 10 år för en person (jag lyssnade för några dagar sedan klart på Where the Crawdads Sing, vilket stämmer in på det ;) )
Åh, den har jag ju med läst! Så bra för övrigt :)

men känns som att autocorrect slagit till? :angel:
 
Sätter första krysset! ”Så jävla kallt” av Lova Lakso (och krysset blir förstås ”där det är kallt”-rutan). En coming-of-age-bok om några som åker söderut från Piteå (tror jag) för att rädda huvudpersonens hund. Bra skriven, kändes väldigt äkta. Passar nog ännu bättre om man är 16-17 år och läser den. Jag grät otroligt mycket de sista sidorna.
 
Tänker att tidshopp är ok, men att det ska vara med samma person :) Vi får väl se om det är möjligt :angel: Men böcker som hoppas fram och tillbaka mellan olika personer i olika tidsåldrar är ju så himla vanligt :p

Ja sant! 😊

Where the crawdads sing är ju ett jättebra tips där för den som inte läst @__sofia__ ⭐
 
Tjoho vad kul! Jag kommer med mitt första kryss redan nu, eftersom jag läste ut Näktergalen av Kristin Hannah tidigare idag. Den passar in på flera rutor, men jag kryssar den som En som utspelar sig över minst 10 år. Boken handlar om två systrar under andra världskriget, och hoppar även fram till en av karaktärernas liv under 1995 emellanåt, så den borde ju funka tycker jag! En otroligt bra bok var det för övrigt, en sådan där som riktigt stannar med en och som jag önskar att jag fortfarande hade framför mig. Rekommenderas varmt!

Höstbingo 2020.JPG
 
Höstbingo.JPG


Jag går ut med två kryss -

1. Truly Devious av Maureen Johnson är en sorts spänningsroman i internatskolemiljö. Måste nog fortsätta med serien för att veta riktigt vad jag tycker, men den var ganska underhållande. Inläsaren var inget vidare dock, hon lät som iPhone-Siri av och till.

2. The Ruins av Mat Osman (basist i Suede, om det finns några andra övervintrade indiekids här :D) handlar om två tvillingbröder och bygger mycket på att de är just tvillingar. Även andra familjerelationer är viktiga för handlingen.
 
Mitt första kryss blir "där en familjerelation spelar en stor roll" med Allt jag fått lära mig av Tara Westover.

En självbiografi där huvudpersonen växt upp i en radikal mormonsk familj. Syskonen hemskolas, men det blir inte mycket med det egentligen. De som inte har en egen nyfikenhet lär sig nästan bara att läsa och skriva. Fadern styr familjen med järnhand. Han är klart psykiskt sjuk med vanföreställningar som han överför och tvingar de andra att foga sig efter. T ex är läkare och modern medicin mot den sanna läran. Skador och sjukdomar behandlas av moderns hemmagjorda örtmediciner. Pappan förbereder också samhällets kollaps genom att samla stora förråd av mat, bensin, vapen m m. Det är tydligt i boken att detta inte är åsikter som de flesta mormoner delar, men vissa gammaldags åsikter är självklara, även för mer sekulära mormoner, som att kvinnans roll är att vara maka och mor.
Då Tara skrivit denna bok tog hon sig uppenbarligen därifrån, men det var inte helt lätt.

Boken var bra, kan rekommenderas. Visar tydligt hur illa det kan bli när barn isoleras från samhället. Obehandlade skador, ingen allmänbildning, utlämnade till en sjuk och dominerande fader. Men också att det går att ta sig ur det hela, även om det kräver uppoffringar, och lite hjälp utifrån.

Utspelar sig också över mer än 10 år.
 
Jag är klar med mina första tre kryss.

"Two Witches and a Whiskey" av Annette Marie för krysset med ett nummer i titeln, och "Demon Magic and a Martini" av Annette Marie för krysset med en bok som utspelar sig under Halloween. Båda två är trevliga paranormal/urban fantasy böcker där jag kommer fortsätta läsa resten av hennes böcker.

"A Curse So Dark and Lonely" av Brigid Kemmerer för krysset där någon dör (huvudpersonens mamma, i cancer). En YA fantasybok som är en typ av Beauty and the Beast retelling. Jag tyckte denna också var bra, och kommer läsa 2:an också.

IMG_20201006_144816_476.jpg
 
Jag ska försöka vara lite mer aktiv under bingots gång. Har fått många tips själv av er andra i tidigare bingon och då kanske även mina lästa böcker kan vara tips till någon. Tycker inte själv om att bli spoilad om innehåll så håller mig till att beskriva vilken typ av böcker det är.
Hittills har jag fått två kryss..

Mons Kallentoft & Anna Karolina - Albino kryssad som en där en familjerelation spelar en stor roll. Gillar man deckare och har missat Herkulesserien kan jag verkligen rekommendera den. Har streckläst dem och hoppas på en fortsättning.

Victoria Aveyard - Röd drottning kryssad som en med en färg i titeln. Den här boken påminner mig om böckerna i Marie Lu:s Legend-serie (Legend, Prodigy, Champion) som i sin tur påminner om Hunger Games & Divergent serierna.
 

Bifogade filer

  • bokbingo.png
    bokbingo.png
    202,3 KB · Visningar: 51

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
11 789
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 584
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp