Höstbokbingo :D

Höstens första kryss!

Jag kan inte sluta med böckerna om häxkarlen. Funkar numera fint att lyssna på dem på finska. Tycker det är märkligt att de inte finns på svenska (fler än de första två), men har varit med om det med andra böcker också.

USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-2115848031.jpeg

Bok av prisvinnande författare:
Halveksunnan aika (Czas pogardy = Time of contempt) av Andrzej Sapkowski

Sapkowski blev inskriven i European Science Fiction Society Hall of Fame som författare 1996 och har vunnit bl a David Gemmell Legend Award 2009 och hederpriset "European Grand Master" av European Science Fiction Society 2010 samt fått World Fantasy Award, Life Achievement (för Sagan om häxkarlen) 2016.
 
Kryssar "en bok jag fått eller fått låna" med Barn 312 av Hans-Ulrich Horster. Läste den första gången när jag var ca 10-12 år och fick låna den hemma hos farmor och farfar. När farfar gått bort och farmor skulle flytta till lägenhet fick jag boken av henne.

Utspelar sig i Österrike i början av 50-talet. Urusla läser en veckotidning och ser en efterlysning där man söker information om en 10-årig flicka som kallas "barn 312". Hon känner igen uppgifterna och barnet på bilden. Det är dottern hon tappade bort när hon flydde Ungern i slutet av andra världskriget, och som hon trodde var död. Nu är hon gift och har en son. Maken är mycket konservativ och kommer inte reagera väl på att hon har ett utomäktenskapligt barn som hon aldrig berättat om. Samtidigt gör flera andra kvinnor anspråk på att vara flickans mor. Och även en man som är flickans far och Ursulas tidigare fästman, som var rapporterad stupad. Det leder till flera komplikationer.
Boken var inte så bra som jag mindes den, men ens uppfattning ändras ju med åldern. Men den var helt ok, och ganska lättläst.
 
Kände för något lättläst, så jag är redan klar med nästa kryss. Det blir "med nummer/tal i titeln" med Under nio nätter av Denise Rudberg. Senaste i hennes deckarserie som utspelar sig i den rika delen av Stockholm. Lite mer förutsägbar än de tidigare, men trevligt tidsfördriv.
 
Jag är klar med ett kryss till, det med en prisvinnande författare. Jag läste "Ljuset vi inte ser" av Anthony Doerr - en bok som utspelar sig runt andra världskriget med en fransk flicka och en tysk pojke som huvudpersoner. Jag tyckte den var bra, men kanske inte så jättebra som det verkar som om många andra har tyckt. Boken vann bland annat Pulitzer Prize for Fiction 2015, och en massa andra saker.
 
Höstbingo.JPG


Tre kryss till -

Jag skulle inte rekommendera Ta mig tillbaka av B A Paris. En ganska klassisk spänningsroman antar jag, men jag tycker inte att den var speciellt bra.

Frukt på omslaget - Apple and Rain av Sarah Crossan var en fantastiskt fin ungdomsbok (antar jag, men den passar nog alla åldrar över 12) om en ung tjej som vuxit upp med sin ganska strikta mormor efter att hennes mamma stack när dottern var två eller däromkring, för att söka lyckan på Broadway. Nu, 11 år senare, har hon bestämt sig för att komma tillbaka till England.

En huvudperson som inte passar in (åtminstone inte till en början) är titelkaraktären i Malin Skogberg Nords helt fantastiska grafiska roman Nikki. Utspelar sig i Göteborg vilket jag alltid gillar, extra mycket för att min gamla gymnasieskola är med :)
 
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-951468002.jpeg

En bok där någon dör:
Operaatio Finljandija - Ville Kaarnakari
Boken utspelar sig på våren 1944. En roman med en krigsskildring om hemliga uppdrag, oväntade samarbeten och gripande beskrivningar. Riktigt välskriven och författaren har både skött sin efterforskning och använt sig av minnesanteckningar från en av de inblandade.
 
Har satt mitt andra kryss: Metro 2034 - Dmitrij Gluchovskij. Den går in på ”Med nummer/tal i titeln”. En rysk bok som utspelar sig i tunnelbanesystemet under Moskva. Jag tyckte inte den var så bra, ganska styltigt skriven och karaktärer som jag inte förstod varför de gjorde som de gjorde. Men det är kanske en kulturkrock/språkkrock. Har inte läst något av en rysk författare tidigare så är ändå nöjd att jag gick lite utanför min komfortzon.
 
Har satt mitt andra kryss: Metro 2034 - Dmitrij Gluchovskij. Den går in på ”Med nummer/tal i titeln”. En rysk bok som utspelar sig i tunnelbanesystemet under Moskva. Jag tyckte inte den var så bra, ganska styltigt skriven och karaktärer som jag inte förstod varför de gjorde som de gjorde. Men det är kanske en kulturkrock/språkkrock. Har inte läst något av en rysk författare tidigare så är ändå nöjd att jag gick lite utanför min komfortzon.
Vilket språk läste du den på? Jag har läst den både på svenska och engelska och tyckte den engelska översättningen var rätt dålig och svårläst, den var mycket bättre på svenska.
 
Vilket språk läste du den på? Jag har läst den både på svenska och engelska och tyckte den engelska översättningen var rätt dålig och svårläst, den var mycket bättre på svenska.

Svenska. Men man är ju olika; det som känns svårläst för en kan ju kännas lätt för en annan :)
 
Sätter mitt tredje kryss - där en familjerelation spelar stor roll. Saeculum - Ursula Poznanski. Utspelar sig på ett lajv (kul!), har kanske eller kanske inte övernaturliga inslag. Thriller/skräck. Vill inte berätta mer om någon skulle vilja läsa den, men jag fullständigt slukade den! Jättebra personporträtt, överraskande handling, massa twister. Jag gillade verkligen huvudpersonen också.
 
Sätter mitt tredje kryss - där en familjerelation spelar stor roll. Saeculum - Ursula Poznanski. Utspelar sig på ett lajv (kul!), har kanske eller kanske inte övernaturliga inslag. Thriller/skräck. Vill inte berätta mer om någon skulle vilja läsa den, men jag fullständigt slukade den! Jättebra personporträtt, överraskande handling, massa twister. Jag gillade verkligen huvudpersonen också.
Oooo! Tack för tipset!
 
Höstbingo.JPG


Några fler kryss från mig:

Dystopi - Annihilation (eller Avgrund, på svenska) av Jeff VanderMeer var cirkelbok i en av mina grupper denna månaden och vi sågs igår för diskussion. Inte en bok jag hade valt själv, men det är nyttigt att vidga sina vyer, särskilt för mig som kämpar med dystopier, sci-fi och sådant. Men denna var väldigt intressant, även om det väldigt tydligt är just första delen i en trilogi och mest en upptakt till att förstå allt. Jag fortsätter antagligen med serien, någon gång, och tänkte se filmen på Netflix i veckan, även om jag förstår att den är ganska olik boken.

Gammal favorit - Ju mer jag ser dig av Louise Boije af Gennäs, som jag läst massor av gånger när jag var yngre. Den höll hyfsat, i alla fall, även om den inte var lika fantastisk som jag minns den. Fint om vänskap, musik och trettioårskriser.

Utspelar sig under minst tio år blev Boken om Beck, Sjöwall och Wahlöö och tiden som for av Johan Erlandsson. Härligt nördig.

Med Y i författarnamnet fick bli tredje delen i serien om Kommissarie Ganache i Quebec, Den grymmaste månaden av Louise Penny.

Och feministisk författare (och huvudperson, även om hon är lite svajig) - Dagarna, dagarna, dagarna av Tone Schunnesson!
 
Jag är klar med mitt femte kryss nu, för en bok där en olycka är en viktig händelse - "Käre Edward" av Ann Napolitano. Boken handlar om en 12-årig pojke som är den enda överlevande från en flygkrasch där de 191 andra passagerarna/anställda dog - inklusive pojkens familj. Boken skiftar fram och tillbaka mellan händelserna på flygplanet och pojkens liv efteråt under de närmaste åren. Den var bra men i mina ögon inte fantastisk - dock kan det bero på att det är en "tyngre" bok som inbjuder till mer tankar än jag uppskattar (jag föredrar snarare lättare, underhållande böcker som avkoppling, mitt huvud får tillräckligt mycket att tänka på till vardags från arbetet ;) )
 
Jag ska försöka läsa lite under hösten och hänga med i denna tården. En bok jag precis läst ut är Klockmakarens dotter av Kate Morton. Tyvärr blir mitt första kryss på en bok jag inte skulle rekommendera. Det är en tjock bok, många olika tidsperspektiv och historier som alla kretsar kring huset Birchwood Manor under olika tidsperioder, det är ett gods.

Denna boken blev alldeles för rörig enligt min mening, för många tidsperioder, konstiga hopp mellan tidsperioder där det är svårt att förstå att det helt plötsligt rör sig om en annan tidsperiod än kapitlet innan. Sen var det alldeles för många karaktärer för min smak, jag kunde helt enkelt inte hålla isär dem till slut vilket gjorde att jag tappade fokus på historien för att jag försökte förstå hela tiden vem och vilken tidsperiod det handlade om helt plötsligt. Hoppas min nästa bok är en bättre bok.
 
Några fler kryss till min samling.

Tystnadskontraktet kryssades som en med feministisk författare eller huvudperson. Passade nog egentligen in på båda. Handlar om hur #metoo rörelsen fick ordentlig fart. Skriven av de journalister som avslöjade Harvey Wernstein. Ämnet är viktigt men tyckte att boken var supertrisst. Kom igång lite mer efter halva.

Harry Potter and the Deathly Hallows kryssades som en som utspelar sig över minst 10 år. Kanske tvistade den här lite väl långt eftersom det bara är sista kapitlet som är 19 år framåt i tiden men iallafall. Behöver väl ingen närmare presentation.

Dragon Reborn (3e eller 4e boken i Wheel of Time). kryssades som en med rött omslag. Det här är en ruggigt bra fantasyserie! Har läst den förut och kan rekommendera den utan tvekan. Finns även översatt till svenska.

Glassvärdet kryssades som en huvudperson som inte passar in. Vill inte avslöja för mycket men man kan säga att huvudpersonen är en kategori för sig. Del två efter Röd drottning som jag skrev om sist. Kategori Hungergames - Divergent ish.

Endgame - Kallelsen kryssades som en där författaren har "Y" i sitt namn, James Frey. Ungdomar som tränats hela livet för att tävla mot varandra i "Spelet" för att rädda sin klan från att gå under. Också bra fantasy!
 

Bifogade filer

  • bokbingo.png
    bokbingo.png
    233,4 KB · Visningar: 5
Sätter mitt fjärde kryss - bok jag velat läsa länge.
Stanos Volta av Anna Jakobsson Lund
Nu vet jag inte hur man definierar ”länge” men jag har iaf väntat på denna sedan jag läste Czentes Omega som är del ett i serien.
Jag tyckte nästan denna del var bättre, även om jag fick fundera lite på handlingen från första i början, har Inte läst den på ett tag.
Utspelar sig på en skola för brottslingar i utkanten av galaxen, har flera olika huvudpersoner i en studiegrupp som man får följa. Kan inte definiera mer än så för då spoilar Jag kanske första boken.
En fantastisk bok som tar upp rasism, klass, kön, vänskap och mänskliga (och andra arter) rättigheter. Trots att det utspelar sig i yttre rymden är den väldigt trovärdig, alla arter är kristallklara, alla huvudpersoner komplexa och känns som riktiga personer.
Tror det är en ungdomsbok men betydligt mer välskriven än annan YAF/fantasy. Helt klart en av de bästa författarna inom fantastik!
 
Kass på att uppdatera, som vanligt, så får bli ett samlingsinlägg för min del :D

0952EBDB-49BD-4674-9C05-0153834F6A2D.jpeg

1 - Legend, förts delen i en ungdoms trilogi som utspelar sig i en dystopisk framtid. Har även lyssnat på andra delen i serien, men väntar lite på att lyssna på avslutningen.
2 - Ett oväntat arv. Hade passar utmärkt på ”read on location” för min del om vi haft med den rutan :angel: Klart bättre än förväntat när jag läst baksidan. Men störande att vissa saker som stod med i informationen om boken hände typ i sista kapitlet. Störande med att vissa feelgood-böcker bara ska vara provlem, provlem, bråk och osämja till sista sidan när allt plötsligt ordnar sig? Inget litterärt mästerverk, men som sagt, mycket lokalkännedom för min del och även hästar i, så kommer nog fortsätta med serien ett tag till. Ovanligt få häst-grejer som kändes orimliga, men den del annat var inte helt realistiskt
som att hon ett år efter föräldrarnas död inte varit hos juristen och fått veta att hon inte alls äger föräldrarnas gård som hon bara antagit. Borde skett tidigare kan man tycka!
3. Saker ingen ser. Superfin ungdomsbok med så mycket känslor och relationer att det sprutar ur öronen. Stort plus att det är bra representation bland huvudpersonernas både sexualitet, könsidentitet och ursprung.
4. Det tunna svärdet. En underbar barnbok som handlar om döden. Helt ljuvlig! :love:
5. Inställd resa till Sabarmati (det är vinter under större delen av handlingen). Majgull Axelssons nyaste. Var väldigt bra!
6. Med hjärtat som insats. Feministisk romance är det Simona gör bäst av alla. Börjar tröttna lite ändå, då jag läst eller lyssnat på alla hennes böcker. Gillar hur hon vrider på könsroller och är så uppenbart feministisk och antirasistisk i sitt skrivande dock!
 
Kass på att uppdatera, som vanligt, så får bli ett samlingsinlägg för min del :D

Visa bifogad fil 59117
1 - Legend, förts delen i en ungdoms trilogi som utspelar sig i en dystopisk framtid. Har även lyssnat på andra delen i serien, men väntar lite på att lyssna på avslutningen.
2 - Ett oväntat arv. Hade passar utmärkt på ”read on location” för min del om vi haft med den rutan :angel: Klart bättre än förväntat när jag läst baksidan. Men störande att vissa saker som stod med i informationen om boken hände typ i sista kapitlet. Störande med att vissa feelgood-böcker bara ska vara provlem, provlem, bråk och osämja till sista sidan när allt plötsligt ordnar sig? Inget litterärt mästerverk, men som sagt, mycket lokalkännedom för min del och även hästar i, så kommer nog fortsätta med serien ett tag till. Ovanligt få häst-grejer som kändes orimliga, men den del annat var inte helt realistiskt
som att hon ett år efter föräldrarnas död inte varit hos juristen och fått veta att hon inte alls äger föräldrarnas gård som hon bara antagit. Borde skett tidigare kan man tycka!
3. Saker ingen ser. Superfin ungdomsbok med så mycket känslor och relationer att det sprutar ur öronen. Stort plus att det är bra representation bland huvudpersonernas både sexualitet, könsidentitet och ursprung.
4. Det tunna svärdet. En underbar barnbok som handlar om döden. Helt ljuvlig! :love:
5. Inställd resa till Sabarmati (det är vinter under större delen av handlingen). Majgull Axelssons nyaste. Var väldigt bra!
6. Med hjärtat som insats. Feministisk romance är det Simona gör bäst av alla. Börjar tröttna lite ändå, då jag läst eller lyssnat på alla hennes böcker. Gillar hur hon vrider på könsroller och är så uppenbart feministisk och antirasistisk i sitt skrivande dock!

Legend-serien är så himla bra. :love: Tror jag kryssade den som någon med en sjukdom eller nåt sånt i förra eller förrförra bingot.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 083
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 562
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp