Höstbokbingo :D

Jag är klar med mitt sjätte kryss nu, för en bok som utspelar sig på 70 eller 80-talet - "The Mountains Sing" av Nguyễn Phan Quế Mai. Boken handlar om en flicka som växer upp i Hanoi på 70-talet under Vietnamkriget, och om hennes familj med varannat kapitel som tillbakablick till hennes mormors liv på 40 och 50-talet med Frankrikes och Japans ockupationer, svält, landreformer etc.

Mycket bra och intressant bok, som jag rekommenderar alla som vill lära sig mer om omvärlden. Var dock beredd på att behöva googla ;) Jag googlade en hel del både kartor, foton på naturen, foton och beskrivningar av saker som nämndes, recept på mat etc. Författaren kommer själv från Vietnam, och hennes egen familj och släktingar påverkades på olika sätt av händelserna i landet under 1900-talet.

IMG_20201029_100352_566.jpg
 
Höstbingo.JPG

2 kryss har det blivit så långt.

Med en huvudperson som inte passar in
Britt-Marie var här av Fredrik Backman. Det är den första boken av Backman jag läser och måste säga att jag inte var överdrivet imponerad. Har hört att hans böcker ska vara SÅ bra men tyckte den här kändes lite ljummen. Lättläst och inte tråkig men jag tycker inte att den var speciellt rolig och det känns som att det är skrivet mest som humor.

Hade också passat på "en huvudperson du inte gillar" då jag verkligen hatade Britt-Marie hela boken igenom. I början trodde jag att hon hade någon sorts autism men ju längre in i boken jag kom så tyckte jag det kom fram mer och mer att hon liksom inte alltid varit sån utan mer har "blivit" den hon är så då är hon ju mest bara en dryg kärring utan sociala färdigheter.

Passar på/utspelas under halloween
The haunting of Hill House. Jag hade faktiskt aldrig läst den här trots att jag set flertalet filmer och serier baserade på boken. En klassisk "spökhus-berättelse" där en sorts professor bjuder in några gäster med olika "psykiska förmågor" för att undersöka paranormala händelser i ett hus.

Tyvärr tyckte jag inte den här var speciellt bra heller. Dialogen känns bitvis märklig och det känns som att den utspelar sig på 1800-talet trots att det är relativt nutida. Man får inte heller speciellt mycket bakgrundsinformation om varken karaktärer eller huset så jag kände aldrig att jag blev engagerad. Dessutom är den inte bara o-läskig utan den blir inte ens lite spännande vid något tillfälle. Passande att jag läst den på kvällarna då den verkligen var ett riktigt sömnpiller.
 
Två nya kryss här.
Christina Wahldén - Nämn inte de döda som en som utspelar sig i Oceanien. En kriminalare som utspelar sig i Australien. Jag tyckte att den var bra sista 75 sidorna. Första ca 200 sidorna var sega.

Pascal Engman - Änkorna som en bok jag fått låna av min mamma. Älskar denna kriminalarserie! Denna gång med terrortema.
 

Bifogade filer

  • bokbingo.png
    bokbingo.png
    265,4 KB · Visningar: 6
Daniel Kahneman, Tänka snabbt och långsamt. En bok jag länge tänkt läsa.

Författaren fick Ekonomipriset för ca 10 år sedan för psykologisk forskning om hur människors beslutsfattande fungerar. Det är inte som den rationella, nyttomaximerande varelsen som figurerar i de flesta ekonomiska modeller. Vi är allmänt kassa på att värdera och beakta tillgänglig information på ett genomtänkt och analytiskt sätt.
Intressant med många olika beskrivningar av hur vi logiskt lurar oss själva och på vilka olika sätt som hjärnan tar genvägar. En av de vanligaste är att helt enkelt välja att besvara en enklare fråga än den som egentligen ställdes.
 
Frode Granhus, Malströmmen. Där en familjerelation spelar en stor roll.

Norsk deckare. Mestadels bra, men jag blev inte sams med den delen som är mellan det står klart vem som är boven och fram till slutet. Plus för bra inläsning och roligt att lyssna på norska.
Familjerelationerna går en bit bakåt i tid och handlar bl.a. om goda resp. dåliga uppväxtförhållanden, kan inte säga mer utan att spoila.
 
Jag kommer få problem då jag lånar 99% av alla böcker jag läser. Vårt bibliotek har stängt minst till 19 november och jag har tre böcker fängslade där som jag skulle ha hämtat idag. Läser mycket e-böcker men det är inte så mycket som finns som det. Hoppas de kommer på något coronasmart sätt så man kan hämta och lämna tillbaka sina böcker.
 
Jag kommer få problem då jag lånar 99% av alla böcker jag läser. Vårt bibliotek har stängt minst till 19 november och jag har tre böcker fängslade där som jag skulle ha hämtat idag. Läser mycket e-böcker men det är inte så mycket som finns som det. Hoppas de kommer på något coronasmart sätt så man kan hämta och lämna tillbaka sina böcker.
Här har de öppet mitt på dagen när det är lite folk. Efter 16 är det telefonjour, dvs. man ringer när man är på plats så kommer de ut med böckerna i en påse. Vilka böcker man vill ha beställs i förväg. De som bara brukar gå och plocka i hyllorna och inte har specifika titlar att fråga efter kan beskriva vilken typ av böcker de vill ha och få något personalen väljer ut. Fungerar jättebra.
 
Jag kommer få problem då jag lånar 99% av alla böcker jag läser. Vårt bibliotek har stängt minst till 19 november och jag har tre böcker fängslade där som jag skulle ha hämtat idag. Läser mycket e-böcker men det är inte så mycket som finns som det. Hoppas de kommer på något coronasmart sätt så man kan hämta och lämna tillbaka sina böcker.
Vi har alltid ett liknande brevinkast vid sidan av biblioteket där man kan lämna in sina böcker som ska lämnas tillbaka (vilket jag tycker är väldigt smidigt, eftersom man då alltid kan lämna tillbaka biblioteksböckerna även om biblioteket inte är öppet). Nu sedan i våras har det också varit liknande det @MiaMia skrev, att man kan ringa i förväg och be dem packa de böcker man vill ha i kassar, så ställer de ut kassen när man ber dem om det. En dag i veckan har det även varit en person som kör ut böcker till de som bett om det, dvs de behöver inte ens ta sig till biblioteket.
 
Jag hoppar in i tråden en månad sent. Kul grej! Skrev av bingobrickan och tog mig friheten att kryssa av de böcker jag läst under oktober.

"Jag ser allt du gör" av Annika Norlin. En bok i stil med hennes sångtexter: vardagspoesi med djup och humor. Rekommenderas!

"Jag for ner till bror" av Karin Smirnoff. Hyllad bok som är en bladvändare men kanske inte riktigt levde upp till mina förväntningar. Originellt skriftspråk men vältrar sig lite väl i groteska detaljer (eller så är det jag som är känslig).

"The Philosophy book" av en räcka författare. En lättillgänglig snabkurs i filosofihistoria. Trevlig blädderbok där jag läser ett kapitel här och ett där.

"Buddenbrooks" av Thomas Mann. Ska jag vara ärlig så är jag inte klar ännu men kryssade av den ändå. Ett släktdrama som sträcker sig över flera generationer. Förvånansvärt lättläst för en Nobelprisvinnare från 1901.

20201030_201447.jpg
 
@__sofia__ @MiaMia Bra lösningar! Låter som att det finns en chans då. Jippi!
Jag kan ju dock tillägga att mitt kommunala bibliotek (också i Östergötland) också stängt från och med idag, och att de ska komma med mer info på måndag. Förhoppningsvis hittar de på någon lösning som gör att de inte behöver vara öppna men ändå gör att man kan låna böcker.
 
Stadsbiblioteket här stängde idag. De har en lådvagn utanför som man kan lägga återlämningar i. För att låna böcker reserverar man dem på hemsidan och sen ringer dem för att bestämma hur/när man får dem utlämnade.
 
Visa bifogad fil 59283
2 kryss har det blivit så långt.

Med en huvudperson som inte passar in
Britt-Marie var här av Fredrik Backman. Det är den första boken av Backman jag läser och måste säga att jag inte var överdrivet imponerad. Har hört att hans böcker ska vara SÅ bra men tyckte den här kändes lite ljummen. Lättläst och inte tråkig men jag tycker inte att den var speciellt rolig och det känns som att det är skrivet mest som humor.

Hade också passat på "en huvudperson du inte gillar" då jag verkligen hatade Britt-Marie hela boken igenom. I början trodde jag att hon hade någon sorts autism men ju längre in i boken jag kom så tyckte jag det kom fram mer och mer att hon liksom inte alltid varit sån utan mer har "blivit" den hon är så då är hon ju mest bara en dryg kärring utan sociala färdigheter.

Passar på/utspelas under halloween
The haunting of Hill House. Jag hade faktiskt aldrig läst den här trots att jag set flertalet filmer och serier baserade på boken. En klassisk "spökhus-berättelse" där en sorts professor bjuder in några gäster med olika "psykiska förmågor" för att undersöka paranormala händelser i ett hus.

Tyvärr tyckte jag inte den här var speciellt bra heller. Dialogen känns bitvis märklig och det känns som att den utspelar sig på 1800-talet trots att det är relativt nutida. Man får inte heller speciellt mycket bakgrundsinformation om varken karaktärer eller huset så jag kände aldrig att jag blev engagerad. Dessutom är den inte bara o-läskig utan den blir inte ens lite spännande vid något tillfälle. Passande att jag läst den på kvällarna då den verkligen var ett riktigt sömnpiller.
Vill du ge Backman en chans till så rekommenderar jag Björnstad-böckerna, eller Mormor hälsar och säger förlåt.

Jag tycker mycket om hans sätt att skriva men Britt-Marie är inte en favorit för mig heller!
 
Vill du ge Backman en chans till så rekommenderar jag Björnstad-böckerna, eller Mormor hälsar och säger förlåt.

Jag tycker mycket om hans sätt att skriva men Britt-Marie är inte en favorit för mig heller!
Jag håller med. Björnstad är i en klass för sig själv och jag tycker inte ens att de är jämförbara med böckerna om Ove och Britt-Marie.
 
Jag har lyssnat på The Little Shop of Happily Ever After av Jenny Colgan och kryssar den som "En där författaren har ett y i namnet". Den skulle passa in på flera rutor, men det fick bli den här.

Tyvärr är jag ganska besviken, tyckte inte alls att den var charmig och rolig på samma sätt som böckerna om Polly och hennes bageri. Den här var alldeles för full av skotska stereotyper och osannolika händelser som det kändes som att författaren slängt in bara för att romantisera bilden av Skottland ytterligare. Det i kombination med att uppläsaren inte alls var särskilt bra på att prata med skotsk dialekt gjorde att det mest bara blev plumpt och pinsamt emellanåt. Men är man inte, som jag, boende i Skottland tillsammans med en skotsk person kanske man är lite mindre kritisk förstås :D
 

Bifogade filer

  • Höstbingo 2020 31 Oct.JPG
    Höstbingo 2020 31 Oct.JPG
    59,8 KB · Visningar: 4
Vill du ge Backman en chans till så rekommenderar jag Björnstad-böckerna, eller Mormor hälsar och säger förlåt.

Jag tycker mycket om hans sätt att skriva men Britt-Marie är inte en favorit för mig heller!
Jag håller med. Björnstad är i en klass för sig själv och jag tycker inte ens att de är jämförbara med böckerna om Ove och Britt-Marie.
Björnstad har jag i bokhyllan så den blir nog av så småningom :)
 
Visa bifogad fil 59283
2 kryss har det blivit så långt.

Med en huvudperson som inte passar in
Britt-Marie var här av Fredrik Backman. Det är den första boken av Backman jag läser och måste säga att jag inte var överdrivet imponerad. Har hört att hans böcker ska vara SÅ bra men tyckte den här kändes lite ljummen. Lättläst och inte tråkig men jag tycker inte att den var speciellt rolig och det känns som att det är skrivet mest som humor.

Hade också passat på "en huvudperson du inte gillar" då jag verkligen hatade Britt-Marie hela boken igenom. I början trodde jag att hon hade någon sorts autism men ju längre in i boken jag kom så tyckte jag det kom fram mer och mer att hon liksom inte alltid varit sån utan mer har "blivit" den hon är så då är hon ju mest bara en dryg kärring utan sociala färdigheter.

Passar på/utspelas under halloween
The haunting of Hill House. Jag hade faktiskt aldrig läst den här trots att jag set flertalet filmer och serier baserade på boken. En klassisk "spökhus-berättelse" där en sorts professor bjuder in några gäster med olika "psykiska förmågor" för att undersöka paranormala händelser i ett hus.

Tyvärr tyckte jag inte den här var speciellt bra heller. Dialogen känns bitvis märklig och det känns som att den utspelar sig på 1800-talet trots att det är relativt nutida. Man får inte heller speciellt mycket bakgrundsinformation om varken karaktärer eller huset så jag kände aldrig att jag blev engagerad. Dessutom är den inte bara o-läskig utan den blir inte ens lite spännande vid något tillfälle. Passande att jag läst den på kvällarna då den verkligen var ett riktigt sömnpiller.

Jag läste nyss Vi har alltid bott på slottet av Shirley Jackson och tänkte lite samma sak om den som du gör om Hill House. Den var inte speciellt läskig trots att den förekom ett mycket styltat förord om hur hon var den största skräckförfattaren genom tiderna.
Så jag satte inte krysset ”passar på halloween” som jag tänkt utan ”Där en person dör”
 
Jag läste nyss Vi har alltid bott på slottet av Shirley Jackson och tänkte lite samma sak om den som du gör om Hill House. Den var inte speciellt läskig trots att den förekom ett mycket styltat förord om hur hon var den största skräckförfattaren genom tiderna.
Så jag satte inte krysset ”passar på halloween” som jag tänkt utan ”Där en person dör”

Mitt kryss för ”passar på halloween” blir därför Besynnerliga berättelser av Ransom Riggs. Lite småkusliga men fina sagor från hans värld om besynnerliga barn. Blev sugen på att läsa om böckerna nu.
 
Kryssar "som passar på eller utspelar sig under Halloween" med The Stranger Diaries av Elly Griffiths. Tyckte den skulle passa då det är en skräck/triller, men visade sig att den faktiskt även utspelar sig under Halloween.
Den var bra, men blev aldrig riktigt otäck trots att alla de rätta ingredienserna var med.

Clare är en engelsklärare som skriver på en bok om en författare som bodde på skolan där hon jobbar. En vän och kollega mördas och mördaren lämnar en lapp med ett citat från den författaren. Clare ser också att någon skrivit en kommentar i hennes privata dagbok. Senare mördas ytterligare en kollega och Clare hittar honom. Det blir mer och mer tydligt att det är någon i hennes närhet som begår brotten.
Det jag gillade mest är att historien berättas i omgångar ur tre perspektiv, Clares, hennes femtonåriga dotters och polisen som leder utredningen. Det gör boken lite annorlunda på ett bra sätt.
 
Sätter mitt sjunde kryss (utspelar sig under minst tio år), Hästpojkarna av Johan Ehn. Vi får följa två akrobater under 20- och 30-talet i Europa, parallellt med en av dem och hans hemtjänstperson på 2010-talet.
En riktigt bra bok som tar upp allt från nazism, homosexualitet och funktionsnedsättning till cirkus och hästar. Tankeväckande och med en twist, vill inte avslöja mer om någon vill läsa, men jag slukade den. Intelligent och väl researchad. Ett plus för mig som hästmänniska är att hästarna och ridningen beskrivs korrekt, avskyr när det står saker som ”han ryckte lugnande i tömmen” och sånt.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
11 789
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 584
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp