Höstbokbingo :D

Sätter kryss 11 med Blå av Maja Lunde. Givetvis blir det rutan med ”en färg i titeln”.
Läste Binas historia för något år sedan och den var ganska bra. Den här handlar om global uppvärmning och den vattenbrist som blir resultatet. Vi får följa Signe och David, i olika länder med många års mellanrum. Det flätas ihop ganska snyggt i slutet men jag hade nog velat ha ett mer... slutigt slut för David :D Man får inte veta hur det går för honom.
Annars tyckte jag att den var sådär ”ganska bra” som Binas historia var. Den var inte dålig alls, men den grep liksom inte tag i mig av nån anledning, trots att den berör väldigt allvarliga teman.
 
Går väldigt trögt för mig nu. Börjat på två olika böcker som inte varit så bra, så då har jag ingen lust att läsa och sedan tar det några dagar och ett försök till innan jag bestämmer mig för att ge upp. Så nu håller jag tummarna för att bok nummer tre är bättre.
Kommer nog inte klara rutan för bok jag inte skulle rekommendera, för det är sällan jag läser ut sådana böcker.
 
Jag är klar med två böcker till.

"The Book of Lost Friends" av Lisa Wingate, för krysset med en bok där en familjerelation spelar en stor roll. Boken följer två karaktärer, dels Hannie på 1870-talet och dels Benny på 1980-talet. Hannie föds som slav i Louisiana och när hon är barn separeras hon från resten av sin familj, efter att de säljs en och en till olika personer. Hannie å sin sida blir, efter olika händelser, kvar på stället där hon ursprungligen föddes som arrendator tillsammans med andra frigivna slavar, efter att inbördeskriget tagit slut och alla slavar frigivits. Vi får följa Hannie ett årtionde efter att familjen separeras, då en hel del saker händer - däribland att Hannie letar efter sin familj. Benny, hundra år senare, kommer som nyexaminerad lärare till en liten skola som inte precis har de rikaste eleverna och där eleverna inte precis är särskilt intresserade av att lära sig saker. Detta är på samma ställe som Hannie föds och växer upp på, och många som bor på orten har anor antingen från slavarna som levde där eller från husbondsfamiljen. Mycket bra bok, som jag rekommenderar att läsa!

"On the Horizon" av Lois Lowry, för krysset med en bok som var ett oväntat val. Det är första poesiboken någonsin jag läser (därav oväntat val ;) ) så jag har inte så mycket att jämföra med, men jag tyckte ändå den var okej. Den handlar om attacken vid Pearl Harbor och atombomben i Hiroshima. Poesi är väl dock inte min favoritgrej egentligen, och det är väl inte riktigt något jag planerar att läsa mer av.
 
Går väldigt trögt för mig nu. Börjat på två olika böcker som inte varit så bra, så då har jag ingen lust att läsa och sedan tar det några dagar och ett försök till innan jag bestämmer mig för att ge upp. Så nu håller jag tummarna för att bok nummer tre är bättre.
Kommer nog inte klara rutan för bok jag inte skulle rekommendera, för det är sällan jag läser ut sådana böcker.
Håller med dig om den rutan. Den var svår! Jag har nog aldrig läst en bok jag inte kan rekommendera till någon. Min man föreslog att jag skulle läsa en bok som jag inte kan rekommendera till honom så det kanske är vad det får bli. :p
 
"On the Horizon" av Lois Lowry, för krysset med en bok som var ett oväntat val. Det är första poesiboken någonsin jag läser (därav oväntat val ;) ) så jag har inte så mycket att jämföra med, men jag tyckte ändå den var okej. Den handlar om attacken vid Pearl Harbor och atombomben i Hiroshima. Poesi är väl dock inte min favoritgrej egentligen, och det är väl inte riktigt något jag planerar att läsa mer av.

Jag inser nu att jag gjort fel på förra bingot på den här rutan, jag trodde att det skulle vara ett oväntat val i handlingen på boken :o
 
Ber om boktips! Jag har aldrig läst en reseskildring i hela mitt liv, men är så res-sugen att det hade varit roligt att drömma sig bort lite. Inte guidebok, utan mer nån slags reportage (Kanske, jag vet inte, jag är som sagt extremt dåligt bevandrad i genren). Egentligen bryr jag mig inte om vart resan går :)
Hade tänkt kolla om bibblan kan beställa ”Till häst genom Västerbotten” :D till mig men vill ha fler tips.
 
Fick äntligen tag på en bra bok! Så nu kryssar jag "som du länge tänkt läsa" med Kristin Lavransdotter - Brudkronan av Sigrid Undset.
 
Ber om boktips! Jag har aldrig läst en reseskildring i hela mitt liv, men är så res-sugen att det hade varit roligt att drömma sig bort lite. Inte guidebok, utan mer nån slags reportage (Kanske, jag vet inte, jag är som sagt extremt dåligt bevandrad i genren). Egentligen bryr jag mig inte om vart resan går :)
Hade tänkt kolla om bibblan kan beställa ”Till häst genom Västerbotten” :D till mig men vill ha fler tips.
Det är definitivt inte en genre jag har särskilt bra koll på, men några tips:
  • Bill Bryson har väl skrivit en del? "A Walk in the Woods", "In a Sunburned Country", "Notes from a Small Island"... Jag har inte läst någon av dem, men de två första finns på min att-läsa-lista.
  • En annan som finns med på min egen att-läsa-lista är Patrick Leigh Fermor, och "A Time for Gift" - en lite äldre reseskildring från hans resor på 1930-talet.
  • "Little Princes" av Conor Grennan kanske? Den tyckte jag var bra :)
  • Andra som jag inte läst men själv är intresserad av är t.ex. "Beyond the Sky and Earth" av Jamie Zeppa, "On the Trail of Genghis Khan" av Tim Cope och "Blood River" av Tim Butcher.
 
Ber om boktips! Jag har aldrig läst en reseskildring i hela mitt liv, men är så res-sugen att det hade varit roligt att drömma sig bort lite. Inte guidebok, utan mer nån slags reportage (Kanske, jag vet inte, jag är som sagt extremt dåligt bevandrad i genren). Egentligen bryr jag mig inte om vart resan går :)
Hade tänkt kolla om bibblan kan beställa ”Till häst genom Västerbotten” :D till mig men vill ha fler tips.
Kom på två böcker till som jag själv är intresserad av :angel:
  • "Clanlands" av Sam Heughan & Graham McTavish
  • "Nala's World"/"Nalas värld" av Dean Nicholson
 
Sätter kryss nr 12 i rutan ”En jag inte skulle rekommendera”. Signal - Stephen King. Den var inte dålig, men det finns många King-böcker jag skulle rekommendera utöver denna. Det jag gillar med King är att hans böcker ofta börja med en helt normal tillvaro och så smyger sig skräcken sakta på. Här började det med splatter och fortsatte med ännu mer splatter. Skulle nog bli en bra actionfilm. Men inte riktigt det jag vill ha.
 
Det är definitivt inte en genre jag har särskilt bra koll på, men några tips:
  • Bill Bryson har väl skrivit en del? "A Walk in the Woods", "In a Sunburned Country", "Notes from a Small Island"... Jag har inte läst någon av dem, men de två första finns på min att-läsa-lista.
  • En annan som finns med på min egen att-läsa-lista är Patrick Leigh Fermor, och "A Time for Gift" - en lite äldre reseskildring från hans resor på 1930-talet.
  • "Little Princes" av Conor Grennan kanske? Den tyckte jag var bra :)
  • Andra som jag inte läst men själv är intresserad av är t.ex. "Beyond the Sky and Earth" av Jamie Zeppa, "On the Trail of Genghis Khan" av Tim Cope och "Blood River" av Tim Butcher.

Hittade ”Anteckningar från en liten ö” som e-bok på bibblan och den var definitivt underhållande, speciellt när man bott där som utlänning och själv förundrats över engelsmän. Läste några kapitel. Men skulle nog velat läsa den på engelska istället, det är nog en del som går förlorat i översättningen.

Tack för tipsen! Ska kolla vidare. Den om Nala har jag funderat på faktiskt :)
 
Kryssar Förlåtelsen av Hanne-Vibeke Holst som "En där en familjerelation spelar stor roll". En väldigt välskriven bok med intressanta karaktärer och en plot twist som hette duga. Rekommenderas varmt! Boken är i mångt och mycket en släktsaga där man får följa fyra olika generationer under 30-talet och framåt. I början störde jag mig på kasten tillbaka till 30/40/50-talet, men efter ett tag var de delarna mina favoritdelar! Det här var det första jag läste av Holst men jag kommer definitivt att leta upp mer.
Höstbingo 2020 Nov 24.JPG
 
Kryssar "med rött omslag" med Sista jouren av Karin Wahlberg.
20201125_140850.jpg

Första delen i en deckarserie, några år gammal nu vilket mest märks på att alla inte har mobiltelefon med sig hela tiden. Lite nedslående bild av att jobba i sjukvården, det märks att författaren skrev den när hon inte riktigt trivdes med att vara läkare (har jag läst i en intervju har jag för mig). Men som deckare är den bra.
 
Jag kryssar toalettrutan med The Thursday Murder Club av Richard Osman, av den enkla anledningen att den var så bra och intressant att jag verkligen bar omkring på den överallt. Den funkade alltså att hålla i handen vid matlagning, tandborstning, kissning, läggdags... och så vidare. Annars har den ingen särskild toalettkoppling, jag läser nästan jämt inklusive på toaletten så det mesta hade kunnat funka här :D

Höstbingo.JPG
 
Sätter kryss 13 ”Som utspelar sig på 70 eller 80-talet” med Daisy Jones and The Six av Taylor Jenkins Reid. En fiktiv (fast jag kunde inte låta bli att tänka på Fleetwood Mac hela tiden) bandbiografi som består av medlemmarna i bandet och folk runtomkring som berättar om vad som hände. Kul för mig som läst en miljon biografier :D Välskriven och rolig och med ett tydligt driv. Rekommenderas för alla musiknördar därute!
 
Walter Tevis, Damgambit, ett oväntat val

Som 8-åring kommer Beth till ett barnhem när hennes mamma dör. Där blir hon intresserad av schack när hon ser vaktmästaren spela och visar sig vara synnerligen begåvad. Som alla de andra barnen får hon de gröna pillren som gör dem lugna och vänjer sig vid den sköna känsla man kan få av dem. När hon adopteras och lämnar barnhemmet påbörjar hon en raketkarriär i en mansdominerad värld.

(Hittade boken pga. en serie på Netflix - något som för mig är att anse som en oväntad inspirationskälla.)
 
Jag går mot strömmen och kryssar först och läser sen :angel:

Så, jag kryssade Buddenbrooks av Thomas Mann gör ett tag sen (prisvinnande författare). Nu har jag läst ut den och kan rekommendera den vidare! Välskrivet släktdrama. Kanske något jäktat slut men boken är 600 sidor lång och någonstans så måste man ju sätta punkt.

Har nu kryssat "bok med rött omslag" då jag fick hem ett gammalt exemplar av Mobergs "Utvandrarna".
20201127_203701.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
11 762
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 583
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp