Höstbokbingo :D

Sätter kryss nr 14 - Fruktkrysset!!! Äntligen! Ciderträdgården av Veronica Henry har alldeles bestämt äpplen på framsidan!
En mysig feelgood med lite julkänsla. Lämnar kanske inga bestående känslor men perfekt som lite ”holiday reading”. Jag tycker att författaren skriver lite djupare och mindre tramsigt än vissa andra författare i genren (har läst en av hennes böcker i bingot redan och den här var helt enkelt mer av samma).

2D4350D9-B242-4019-A4A7-BD9AEF8C9218.png
 
bokbingo.png

Lars Kepler - Spegelmannen som en där en olycka är en viktig händelse. Avslöjar ingenting men tyckte kanske inte att det var den bästa i Joona Linna-serien. Kändes lite som en "mellanbok".

Veronica Henry - Ciderträdgården som en med frukt på framsidan. Har precis samma åsikt om boken som Brassneck här ovan.
 
Jag kryssar boken Winesplaining av Anders Melldén som en med rött omslag - hoppas att det räknas även om det inte är helrött? Jag har i alla fall bläddrat lite till och från i boken sen jag fick den i födelsedagspresent för ett par månader sedan (så om den inte godkänns som röd bok får jag väl flytta den till "en jag fått eller fått låna" :D) och nu är jag klar. Den var ungefär vad jag ville ha, en bok som skrapar lite på ytan till vinvärlden och ger en lite grundkunskaper liksom. Tycker också väldigt mycket om omslaget samt namnet! :up:

winesplaining-vart-att-veta-om-vin.jpg


Höstbingo 2020 Nov 29.JPG
 
bokbingo.png

Hur man nu kan bli glad över att hitta en bok man inte kan rekommendera... Men jag har gjort det, jippi! :o

Jessica Schiefauer - Bärarna som en jag inte skulle rekommendera. Jag är iofs ingen som gillar romaner överlag och jag har sett att andra tycker att den är riktigt bra. Jag tyckte att den var supertråkig, färglös och bara en stor tumme ner. Hade tänkt kryssa den som en dystopi men kunde inte missa chansen för denna kategori. Trodde aldrig jag skulle hitta en som jag inte skulle rekommendera.
 
Visa bifogad fil 60801
Hur man nu kan bli glad över att hitta en bok man inte kan rekommendera... Men jag har gjort det, jippi! :o

Jessica Schiefauer - Bärarna som en jag inte skulle rekommendera. Jag är iofs ingen som gillar romaner överlag och jag har sett att andra tycker att den är riktigt bra. Jag tyckte att den var supertråkig, färglös och bara en stor tumme ner. Hade tänkt kryssa den som en dystopi men kunde inte missa chansen för denna kategori. Trodde aldrig jag skulle hitta en som jag inte skulle rekommendera.

Åh vad trist! Jag har läst alla hennes böcker och såg fram emot denna. Hoppas att vi har olika smak :)
 
Nassim Nicholas Taleb, Den svarta svanen, färg i titeln

Handlar om det där riktigt oväntade, och hur dåliga vi är på att hantera det i vårt tänkande. Betonar skillnaden jämfört med vanlig osäkerhet som hanteras i statistik och där variationerna jämnar ut sig med tillräckligt många observationer. Den svarta svanen är det okända okända, det du inte ens kunde inse att du behövde tänka på, till skillnad från det kända okända, de osäkerheter som du vet finns och därmed har en beredskap för.

Hur många vita svanar du än ser så kan du aldrig VETA att inte nästa kommer att vara svart. Dock beter vi oss i regel som om det var så. Någon gång dyker den svarta upp och då blir konsekvenserna omvälvande. Vi hade inte kunnat förutse vad som skulle hända. Däremot är det klokt att bära med sig vetskapen att de extremt udda händelserna trots allt existerar.

Boken är ganska detaljerad och omfattande i sina resonemang, det är tidvis abstrakt logik också. Jag tenderar att zooma lite ut och in i fokus generellt, men har gjort det mer än vanligt med denna bok och får säga att delar är extensivt lästa.
 
Sätter kryss 15 och 16

Legenden om Glue Man - Helena Dahlgren - Ett oväntat val. En del i StarStables-böckerna. Lyssnade på den, vilket jag aldrig brukar göra, och så är det ju inte riktigt min åldersgrupp den är skriven för. Men jag ville bekanta mig lite med fenomenet StarStable och så har en kompis till mig gjort ljudläggning och musik, så ville såklart lyssna! Ljud och musik var det enda som var bra tyckte jag :p Jag har ändå läst väldigt mycket hästböcker för unga genom åren och det här var nog en av de sämre när det gällde språk. Uppläsaren var inte bra heller, men jag lyssnar väldigt lite på ljudböcker på svenska så det kanske är en vanesak.

24 goda gärningar - Jenny Fagerlund - Med rött omslag. Iochmed den här tråden så har jag läst några feelgood-böcker (en genre jag inte haft med att göra sedan Marian Keys gav ut Vattenmelonen typ), och himmel vilken skillnad i kvalitet det kan vara mellan böcker som ser ganska lika ut vid första anblicken! Det här var en mellanbok, den grep inte riktigt tag även om den var ganska mysig och julig. Men karaktärerna i tex Veronica Henrys böcker har jag liksom gått och tänkt på efteråt, vilket jag inte kommer göra med den här boken.

36505F10-5A1C-41A1-AB25-87C5532711C8.png
 
Jag är klar med två kryss till :up:

"Red Rising" av Pierce Brown, en dystopi. Lite liknande i stil som Hunger Games. Den var bra, om man är sådan som jag som gillar YA dystopier ;)

"Folk med ångest" av Fredrik Backman, för en bok med frukt på omslaget. Den andra boken av Backman jag läser (jag har läst Ove innan), och jag tyckte även att den här var riktigt bra.

IMG_20201205_103817696.jpg
 
Bodil Jönsson, Tio tankar om arbete, nummer/tal i titeln
Behöver inte så mycket presentation. Tänkvärt, välformulerat och insiktsfullt - precis som man kan vänta sig av henne. Tänk om samhällsutvecklingen bara kunde följa hennes tankar också...
 
Kryssar "utspelar sig när det är kallt" med Hon som tittade in av Karin Wahlberg. Första halvan av boken utspelar sig vintertid.
Andra delen av en deckarserie, ganska bra men inte toppen. En man väljer att ta sitt liv efter svår mobbing på arbetsplatsen. Hans fru planerar hämnd på de som mobbade honom.
 
Kryssar bok nr 17 - rutan ”där huvudpersonen inte passar in”: Konsten att fejka arabiska av Lina Liman

En biografi om en kvinna som fick diagnosen autism sent i livet. Stundtals väldigt intressant för mig som har autistiska drag - ibland är det skönt när någon annan har samma egenheter som en själv och kan sätta ord på dem. Ibland undrar jag om jag inte egentligen har en ”starkare” autism än vad som egentligen står i mina papper (där tyngdpunkten ligger på ADD).

Hursomhelst rekommenderar jag den om man vill veta mer om hur autism kan ta sig uttryck och hur vården i vissa fall står helt handfallna.
 
bokbingo.png
Legenden om Sally Jones - Jakob Wegelius
som funkar på toaletten. Det är ju egentligen en barnbok men som research till vårt skolbibliotek fick det blir ett kryss. Den är rätt snabbläst så man nog kan läsa den på ett toalettbesök :D
Satankäftarna - Mons Kallentoft som en med en huvudperson du inte gillar. Jag har så svårt för huvudpersonen Malin. Men böckerna är bra! Tycker det kanske lite extra då de utspelar sig i mina hemtrakter.
Springfloden - Cilla & Rolf Börjlind som en där någon dör. Och oj vilken död också. Riktigt obehagligt. Helt okej deckare. Tyckte att den var lite svår att komma in i men blev bättre.

Jag har planerade böcker för resten av rutorna och är lite ledig kring jul så det finns hopp om full bricka. :love:
 
Kryssar Utspelar sig i Oceanien med Djupsinne - hur bläckfisken började tänka av Peter Godfrey-Smith. Liten fuling kanske eftersom det är sakprosa, men författaren är australiensare och mycket utgår från hans dykningar i närheten av Sydney.

Den handlar om bläckfisken som forskare alltmer ser som ytterst sofistikerad, vilket är spännande då medvetande är något som evolutionärt skulle ha utvecklats två gånger på jorden. Detta eftersom bläckfiskar och ryggradsdjur separerades för så längesen. Överlag en tilltalande bok som ledde till mycket googling och tittande på bläckfiskfilmer. Tillexempel obegripligt att bläckfisken skulle vara färgblind samtidigt som den har ett av djurvärldens mest utvecklade kamouflage och förmåga till färgskiftningar.

Om man, som jag, gillar populärvetenskapliga böcker inom biologi kan jag verkligen rekommendera.

53327C36-D822-4AF5-9DDD-B76976FC99FC.jpeg
 
Jag är klar med en bok till, "Hjärtlinjer" av Brit Bennet för krysset med en bok som utspelar sig under 10 år. Den handlar om två tvillingsystrar i USA under 1900-talet - deras liv skiljs helt åt då den ena lever kvar som ljushyad afroamerikan i samhället de växte upp i medan den andra flyttar iväg och låtsas vara vit. Några årtionden senare träffas dock deras döttrar. Bra bok, men jag tyckte kanske inte den var sådär superbra som många andra verkar ha tyckt.
 
bokbingo.png
Handmaid's tale av Margaret Atwood
som en dystopi. Behöver den ens förklaras? Jag har sett serien innan och tycker faktiskt att serien är bättre än boken. Tycker att boken blir lite tradig emellanåt.

Nio liv av Emelie Schepp som en av en prisvinnande författare. ÄLSKAR denna serie. Enda problemet är att böckerna räcker ett par timmar och att de kommer alldeles för sällan. :D Jag tror att en del i det hela är att de utspelar sig i min stad och att motorcykelklubben som besöks ligger två stenkast från där jag bor.
 
Höstbingo.JPG

Några nya kryss från mig:

Funny Girl av Nick Hornby utspelar sig på både 60- och 70-talet (och längre fram, också), så den får funka här. Jag tyckte om den, men den var inte lika fantastisk som hans andra böcker.

Sjöjungfrun sjöng sin sång är första boken i Val McDermids serie om profileraren Tony Hill och polisen Carol Jordan som jag tänkt läsa i evigheter och jag blev inte besviken. Den är tjugofem år gammal men man märker inte det (nå, någon enstaka gång kanske) och det är imponerande att skriva tidlösa deckare tycker jag.

Smoke and mirrors är andra boken i serien om Stephens & Mephisto av Elly Griffiths. Hon är en av mina favoriter och nu har hon tre serier igång, det är inte illa! Denna serie utspelar sig i Brighton på femtiotalet och cirkulerar mycket kring varietéscenen - Mephisto är trollkonstnär och skådespelare, Stephens är polis och de känner varann sedan kriget då de ingick i ett specialförband tillsammans. Spännande och fascinerande. Jag lånade den på biblioteket, vilket får gillas i detta fallet tycker jag :D
 
87D54813-AFC3-44FE-B1F7-63661B4292B2.jpeg

Har varit otroligt dålig på att uppdatera under detta bingot, men här är alla nya kryss, från nr 7-15. Har läst/lyssnat det mesta utan fokus på bingot, så allt har inte passat in :p
Lägger sällan böcker på minnet, så kommer inte kommentera alla :rofl:

Knutbyfklickan var intressant men otroligt seg och dåligt skriven. Den utspelar sig mestadels efter Fossmo-dådet.

Ciderträdgården tycker jag var mysig. Bra feelgood som inte bygger på att man ska ha ångest hela boken.

Stormfågel tycker jag var intressant. Dokumentär roman precis som deras andra böcker, blev dock rätt besviken då jag hade uppfattat att en specifik episod av kriget skulle berättas om (vilken jag är nyfiken på) och den berördes inte alls. Men det är ju inte bokens fel att jag missförstått!
 
Jag har också varit dålig på att uppdatera, men här kommer tre nya kryss från mig!

En med en huvudperson som inte passar in: The Likeness av Tana French. Kanske en lite oväntad ruta att kryssa just den här boken på eftersom den handlar om någon som försöker just passa in, men jag tänker såhär: Den huvudsakliga handlingen är att en polis går undercover och försöker smälta in bland ett väldigt tight kompisgäng. Hon gör naturligtvis sitt bästa för att passa in men lyckas inte helt och det här leder till väldigt intressanta sista 100 sidor av boken.

En som utspelar sig när/där det är kallt: Christmas at Little Beach Street Bakery av Jenny Colgan. En typiskt mysig bok att läsa såhär års, och det pratas mycket om hur kallt det är både utanför och inuti fyren som huvudpersonen bor i ;)

En där en olycka spelar stor roll: A Harvest of Thorns av Corban Addison. Jag gillar verkligen hans böcker, de behandlar ofta viktiga ämnen och det märks att de är skrivna av en person som har examen i både juridik och engineering. Just den här boken syftar till att belysa de ofta förkastliga förhållanden under vilka våra kläder tillverkas, och hela boken börjar med en brand på en klädesfabrik i Bangladesh (författaren säger att idén till boken kom sig av branden i Walmarts fabrik i Dhaka 2012). En väldigt intressant bok som känns viktig, fick mig att tänka efter och verkligen känna för karaktärerna. Sättet som författaren tar sig an historien, vinkeln han väljer, känns ganska unikt och den har många plot twists som gjorde att jag var nyfiken och undrande hela boken igenom. Lite för amerikansk och cheesy var den emellanåt, men överlag kan jag verkligen rekommendera den!

Höstbingo 2020 Dec 28.JPG
 
Jag säger BINGO! :bump:
bokbingo.png
Den åttonde dödssynden av Rebecka Edgren Aldén
som en med ett nummer/tal i titeln. Borde skrivit direkt när jag läste den. Jag har så dåligt minne. Minns att jag tyckte att den var skum och hade ett sjukt dåligt slut.

Skuggans lag av Simon Häggström som ett oväntat val. Jag är egentligen inte så förtjust i "fakta"-böcker men har läst Simons första roman och tyckte jättemycket om den. Tänkte att jag väl kunde ge denna en chans. Som ni kanske förstår av valet på valfri bok som är denna boks uppföljare så gillade jag denna. Simon är polis och arbetar i prostitutionsgruppen i Stockholm. Han beskriver sin och andras vardag ur många olika synvinklar.

Nattstad av Simon Häggström som valfri bok. Samma tema som Skuggans lag men med ytterligare dimensioner av prostitution både i Sverige och utomlands.

Brev från en kanin av Ann-Madeleine Gelotte som omläsning av en gammal favorit. Det här var min absoluta favoritkapitelbok när jag var yngre. Jag hittade den när jag rensade i våra kartonger i förrådet häromdagen och kunde inte motstå att läsa den.

Rörelsen: Den andra platsen av John Ajvide Lindqvist som en som utspelar sig på 70- eller 80-talet. En bok som inte alls passade mig i smaken. Jag sökte på 80-talet bland bibliotekets e-böcker och det här var ändå den som verkade bäst. Huvudpersonen är trollkarl, första halvan av boken byggs den biten upp men sen bara byter boken spår helt och blir helskum.

Jag går iallafall långt utanför mina vanliga bokzon när det kommer till bokbingot. :D
 
Hoppar in i tråden så här på sluttampen för att jag har läst en så himla bra bok som jag verkligen vill rekommendera till alla! Tur nog fanns en passande ruta också. :)

Kryssar rutan författare med ett Y i namnet. Jojo Moyes Bergens stjärnor

1777474928.jpg

Otroligt spännande, gripande historia om ridande bibliotekarier som red i Östra Kentucky och levererade böcker till familjer som bodde avlägset i bergen. Det är baserat på ett verkligt bibliotek med ridande bibliotekarier som var ett statligt projekt mellan 1935 till 1943 där löner och omkostnader betalades av staten.

Det är verkligen en fascinerande historia även i boken och boken har allt spänning,kärlek,vänskap, skildringen av hur en småstad kan lyncha den som är annorlunda och inte uppför sig som en kvinna borde på den här tiden. Historien börjar med att överklassflickan Alice från England gifter sig med en amerikan och flyttar med sin make till USA. Det visar sig att maken fortfarande bor ihop med sin pappa och att pappans avlidna fru dyrkas på ett sätt som är osunt på många sätt i huset. Det blir inget lyckligt äktenskap på flera sätt och hon tar chansen att bli ridande bibliotekarie när de efterlyser detta. Hennes och de andra ridande bibliotekariernas äventyr och de öden och familjer de möter i bergen får man följa.

Det märks att boken är väl researchad, Jojo Moyes åkte själv till denna delen av USA och gjorde research och red själv de rundorna som bibliotekarierna red och intervjuade folk inför bokens skrivande. Ja finns väl inte så mycket mer att säga än att läs den, tror inte du kommer att ångra dig.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 974
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp