Höstbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt första kryss blir den så kallade Bukeromanen Du och jag och vi av Pia Hagmar. Fyra ganska olika kvinnor delar stall men har egentligen inte mer än hästintresset gemensamt. Intressant beskrivna karaktärer där man efterhand får veta alltmer vilket ändrar ens syn på personerna.
Det inbjuder också till att fundera över vad man egentligen vet, och inte vet, om de man träffar ofta men inte är nära vän med.

Jag väljer att kryssa "med växter eller djur på omslaget".
20191003_185619.jpg
 
@Ceta självklart hänger jag på igen! Köpte alldeles för många böcker på bokmässan som jag behöver ta mig igenom. Så kul att du gjort ytterligare ett bingo!
 
Mitt första kryss blir boken A Walk in Wildflower Park av Bella Osborne. Brittisk feelgood där dom faktiskt bara dricker kaffe. I princip. Tror antal tekoppar i boken kan räknas på ena handens fingrar. Jag läser ju mycket i den genren, och te brukar vara mycket mer frekvent förekommande vilket för att det här krysset känns klockrent.

Boken är inga överraskningar, girl meets boy, blir kär, problem uppstår, allt slutar lyckligt.

20191003_204010.jpg
 
Screenshot_20191003-212243_BookBeat.jpg


Mitt första kryss blir denna på "serie med minst tre delar".

"Fastän slavbarn och född utan högerhand undgick Sabina att nyfödd kastas ut i kloaken. Istället köptes hon till Plinius förnäma hus, där hon nu lär de andra slavarnas barn att läsa. Men olyckan kommer till patricierhuset, och Sabina måste säljas till en officersfamilj i det fjärran, barbariska Germanien. Hennes liv förändras brutalt, och först nu drabbar henne kriget men också kärleken…
SABINA (1985) är den tredje delen i en svit om fyra romaner: Hedningarnas förgård, Kvarnen och korset, Sabina och Sabina och Alexander."
 
Fråga om "En som synts på TV"

Menas det en filmatisering eller att själva boken pratas om/visas i något annat? :)
 
Mitt första kryss blir på rutan ”Skriven under pseudonym”, vilken jag precis såg att jag stavat fel! Ni får ursäkta det :o

Kryssar med sista boken om syskonen Baudelaire, The end av Lemony Snicket (som är en pseudonym). Hade funkat bra på rutan för del av en serie med minst tre delar, då detta var 13e och sista i serien!
 

Bifogade filer

  • 2590411B-12EF-427B-865B-12E9BD7333B4.jpeg
    2590411B-12EF-427B-865B-12E9BD7333B4.jpeg
    140,1 KB · Visningar: 8
Det gick ju inte så bra för mig att få bingo på sommarvarianten, men jag är så himla nöjd med att jag läser att det inte är så viktigt. :)

Första krysset i höstbokbingot hamnar på rutan för 20-, 30- eller 40-talet, då jag har läst Manhattan Beach av Jennifer Egan.

F0516E90-E697-4159-9626-E6EE3ED38EEB.jpeg


Den utspelar sig i New York på 30-, och 40-talet och handlar om Anna som drömmer om att bli dykare. Historien har tre berättarperspektiv, rör sig bland gangsters, New Yorks hamnkvarter och livet som sjöman. Den skildrar både rasism och sexism på ett trovärdigt sätt och känns mycket bra researchad.

Men jag vet inte om det är jag som inte fattar eller författaren som lämnar väldigt många lösa trådar. I vilket fall kände jag mig djupt otillfredsställd när jag slog ihop boken. Bitvis är Manhattan Beach helt fantastiskt skriven, men den är över 500 sidor lång med massor av detaljer. Det är med andra ord en ganska stor investering, bara för att få känna sig lite dum. :cautious:
 
Jag har läst "Bukeromanen 2": Pia Hagmar, Kunde varit vi.
Som väntat en mycket bra bok på alla sätt.

Tyvärr ingen ruta som passar riktigt bra till den. Får bli "en med växt eller djur", med hänvisning till en landskapssiluett på omslaget där det syns ett träd på en kulle, för att alls få in den som ett kryss.
(Märkligt val f.ö. att där är snö när boken utspelar sig runt midsommar, och landskapstypen stämmer inte med hur jag uppfattar platserna de är på heller?)
 
Har faktiskt redan hunnit med bok nummer två. Var så soligt och fint att jag (väl påklädd) satt ute och läste över en timme.

Kryssar "med minst ett bröllop" med Åtta steg bakom av Denise Rudberg. En 17-årig flicka försvinner från sin storasysters bröllop 1988 och trots stora insatser blir det ouppklarat. 30 år senare återupptas undersökningarna efter påtryckningar i samband med att en dokumentär om fallet sänds.

En trevlig och lättläst dussindeckare av det slag jag kopplar av med.
 
Kryssar En som nämner Ikea med Icecream at Carringtons av Alexandra Brown. Tredje delen i en serie. Den första var ok, ganska typisk feelgood. Tvåan var sämre och den här var skräp. Måste verkligen engagera mig lite bättre i mina bokval framöver...

20191007_210806.jpg
 
Två kryss från mig! Punkindustriell hårdrockare med attityd har jag haft hemma från bibblan ett par gånger, men aldrig hunnit läsa i tid. Sedan fick jag en bok av författaren som recex för ett litet tag sedan och insåg först efter att den är uppföljare till denna! Så var ju tvungen att läsa denna nu ;) Plöjde på en kväll och en morgon, gillade massor.

En dag, Jennifer hade jag inte hört talas om när jag valde den på Storytel. Nu pratas det en hel del om den efter Bokmässan, men den var ny för mig :)

höstbokbingo.JPG
 
Jag börjar med en bok där huvudpersonen är feminist, Alicias val. Den lyfter en hel del orättvisor i hur män och kvinnor i offentligheten behandlas, bland annat, även om det inte är huvudpoängen i boken så finns det som en tydlig tråd.
 
Jag avslutade just min andra bingo-bok; Kvinna 22 av Melanie Gideon.

Det är en tjock pocketbok, 430 sidor. Jag tycker nog den kunde varit kortare, den blev lite tragglig och om det inte vore för krysset vet jag inte om jag läst hela, faktiskt. Men - på slutet lyfte den och jag känner mig glad att jag ändå läste ut den.

Jag sätter krysset i rutan Med växter eller djur på omslaget.
 

Bifogade filer

  • 20191009_141210.jpg
    20191009_141210.jpg
    95,2 KB · Visningar: 6
Andra krysset, "som utspelar sig före 1900", blev Överenskommelser av Simona Ahrnstedt. Har haft den liggande hemma jättelänge men inte känt mig sugen på den. Nu undrar jag varför, för den var riktigt bra! Passar även in på huvudperson som feminist (med 1800-talsmått mätt är hon rätt tuff) och det finns också bröllop med i boken, flera stycken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
9 045
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 937
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 704
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp