Höstbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tre nya kryss från mig!

Feministisk författare eller huvudperson: Becoming av Michelle Obama. Den var otroligt bra, intressant och inspirerande. Den kändes väldigt öppen och ärlig och pratade om både IVF-behandlingar och parterapi som jag inte hade en susning om att hon och Barack gått igenom tillsammans. Inte heller visste jag hur negativt inställd hon var till hans politiska karriär i början. Sist men inte minst insåg att oavsett hur mycket jag tycker om och respekterar honom som politiker så verkar han skitjobbig att leva tillsammans med, den där Barack! :laugh:

Utspelar sig på 20- 30- eller 40-talet: The Thread av Victoria Hislop. Får man bonuspoäng om den utspelar sig under alla tre decennium? :D Boken var bra på precis samma sätt som alla Hislops böcker är, men den blev tyvärr lite seg och långsam fram emot slutet.

Bok som nämner Ikea: Kanske måla dörren blå av Anna Bokedal. Den hade jag också kunnat kryssa som "okänd bok", för den är verkligen högst okänd! Jag fick nys om den genom att författaren själv skrev om den i Facebook-gruppen Svenskar i Skottland. Boken består av en samling texter hon skrev om hur det var att flytta till Skottland som svensk. Det var rätt intressant att läsa om någon annans upplevelse, men också tidvis frustrerande eftersom det var mycket jag inte höll med om och bitar där jag tycker att hon var onödigt negativ och överdrev saker och ting. Det var säkert med glimten i ögat många gånger, men jag är lite känslig för sådant har jag upptäckt. Såhär i efterhand måste jag nog tyvärr säga att det bästa med boken var titeln, den är fin tycker jag!
 

Bifogade filer

  • Höstbokbingo 5th Nov.JPG
    Höstbokbingo 5th Nov.JPG
    64,6 KB · Visningar: 1
Jaha, istället för att sova som inte gick 😞 har jag iaf läst ut en till bok. Jag kryssar rutan Där författaren eller en viktig karaktär delar ett av dina namn med Du glädjerika sköna av Sara H Olsson.

Först tyckte jag inte om boken. Jag kunde inte identifiera mig med någon av de två huvudkaraktärerna och tyckte de var vulgära och hårda och boken "platt". Men, fortsatte läsa ändå då jag hade svårt att hitta nån bok till denna rutan.
Och den blev bättre och bättre... jag är nog lite sugen på att läsa fler av författaren faktiskt, kanske...
 

Bifogade filer

  • 20191106_011424.jpg
    20191106_011424.jpg
    93,6 KB · Visningar: 4
Jag har läst/lyssnat, men inte kryssat, så nu har jag lite att ta igen...

  1. Där sport är en viktig del i handlingen:
  2. Där författaren (eller en viktigt karaktär) delar ett av dina namn:
  3. En som vunnit ett pris:
  4. En som du tänkt läsa länge:
  5. En som utgivits postumt:
  6. Skriven under pseudonym:
  7. En bok med max 300 sidor (eller 5h ljudbok): Begegnung in der kleinen Sommerküche am Meer av Jenny Colgan. Ytterligare en Feel good-roman om ön Muir. Rektorn Lorna träffar läkaren Saif som flytt från Damaskus. Sorg, glädje, vardag och kärlek i en lagom blandning.
  8. En där de dricker kaffe:
  9. En med minst ett bröllop i: Hochzeit in der kleinen Sommerküche am Meer av Jenny Colgan. Floras bror gifter sig äntligen med sin kärlek, men glädjen förbyts snart till sorg. Väldigt sorglig faktiskt. :cry: JAg är lite känslig när det gäller vissa temata.
  10. En som "vidgar dina vyer": Magic Cleaning av Marie Kondo. Behövs nog inte kommenteras. har köpt sopsäckar.
  11. Med oväntat slut:
  12. En som utspelar sig pa 20-, 30- eller 40-talet:
  13. Valfri bok:
  14. Med ett ortsnamn i titeln:
  15. Med bilder i:
  16. Med växter eller djur pa omslaget:
  17. En bok som nämner IKEA: Die unglaubliche Reise des Fakirs, der in einem Ikea-Schrank feststeckte av Romain Puértolas. Den var kul och kort, men inte riktigt min stil (jag tog mig t ex aldrig genom 100-åringen).
  18. Utspelar sig i Sydamerika:
  19. Fran en serie med minst tre delar: Sabina av Vibeke Olsson. "Fastän slavbarn och född utan högerhand undgick Sabina att nyfödd kastas ut i kloaken. Istället köptes hon till Plinius förnäma hus, där hon nu lär de andra slavarnas barn att läsa. Men olyckan kommer till patricierhuset, och Sabina måste säljas till en officersfamilj i det fjärran, barbariska Germanien. Hennes liv förändras brutalt, och först nu drabbar henne kriget men också kärleken…SABINA (1985) är den tredje delen i en svit om fyra romaner: Hedningarnas förgård, Kvarnen och korset, Sabina och Sabina och Alexander."
  20. Som inte börjar i början av berättelsen:
  21. Som utspelar sig före 1900: Die Ärztin. Das Licht der Welt av Helene Sommerfeld. 13-åriga Ricarda lämnar det enkla föräldrahemmet för att gå i skola i Berlin. Hon lever hos en av de första kvinnliga läkarna i Berling och drömmer om att själv bli läkare. (Bok med bingo-pontential: även skriven under pseudonym, del av en serie och med feministisk huvudperson)...
  22. Okänd bok som du aldrig hört talas om: Nachtblumen av Carina Bartsch. Tog bara en på måfå på Bookbeat och den var jättebra. En kärlekshistoria mellan två ungdomar i en socialprojekt, kryddad med lite psykologi... KAn absolut tänka mig att läsa mer av Carina Bartsch.
  23. En overklig bok:
  24. En som synts pa tv:
  25. Feministisk författare eller huvudperson:

höstbokbingo.JPG.png
 
Nu är det dags för ännu en runda av bokbingot :D Tanken är att detta kan öka läslusten, inspirera och utmana oss att läsa annat än vi kanske annars gör :)

Reglerna är enkla. Vi håller på till sista januari.

Alla bestämmer själva om de siktar på många kryss, flest "bingo" eller full bricka. Du kryssar i din bricka när du läst ut en bok som du tycker passar in i någon ruta. Ett kryss per läst bok. Man får inte flytta ett kryss till en annan ruta för "att den passar bättre där" när man väl har kryssat.

Berätta vad du läst, och hur du tycker den passar in. Visa gärna bild på boken och/eller din bricka under tiden du kryssar :) Och fråga gärna om du undrar vad jag menar med rutor ifall de känns otydliga! Visa bifogad fil 37462

Let the games begin :bump: (and may the odds be ever in you favour)
Jag ger upp och kommer igen till nästa. Glömt vilka böcker jag läste innan och nu tog det ganska lång tid att läsa Jonathan Strange och Mr Norrel på 1000 sidor.
 
Jag ger upp och kommer igen till nästa. Glömt vilka böcker jag läste innan och nu tog det ganska lång tid att läsa Jonathan Strange och Mr Norrel på 1000 sidor.
Men va synd :( det är ju nästan tre hela månader kvar! Man måste inte sikta på full bricka :)
 
Jag sätter mitt andra kryss på en bok som vunnit ett pris med The Testaments av Margaret Atwood.
Jag var inte överväldigad, allt som gjorde Handmaid's Tale så bra saknades här, Testaments kändes mer som något ihopknåpat för att tillfredsställa fansen nu när Handmaid fått en ny hype. Lite besviken. Eventuellt hade jag lite för höga förväntningar, så kanske kommer jag läsa om den någon gång och se om den tar sig med tiden.
 
Jag sätter mitt andra kryss på en bok som vunnit ett pris med The Testaments av Margaret Atwood.
Jag var inte överväldigad, allt som gjorde Handmaid's Tale så bra saknades här, Testaments kändes mer som något ihopknåpat för att tillfredsställa fansen nu när Handmaid fått en ny hype. Lite besviken. Eventuellt hade jag lite för höga förväntningar, så kanske kommer jag läsa om den någon gång och se om den tar sig med tiden.
Synd jag låg lite i startgroparna för att köpa den, men funderade på att vänta till pocket.
 
höstbokbingo 2019.JPG


Spin the Dawn som såg rolig ut i affären men som inte var så väldigt rolig.

Blackfish City, bokklubbsbok som inte passade mig i smaken. Men någon annan kanske vill läsa om en futuristisk stad i Nordsjön efter katastrofen.

Strange o Norrel, väldigt bra faktiskt, lyckades också verkligen intensifiera boken sista tredjedelen istället för att tappa den som många gör.
 
Synd jag låg lite i startgroparna för att köpa den, men funderade på att vänta till pocket.
Ja, jag hade ju läst Handmaid ganska nära inpå innan Testaments, kanske blir man mindre besviken om man inte har Handmaid i så färskt minne. Framförallt tyckte jag Testaments saknade den där skarpa samhällskritiken som gjorde Handmaid så lysande trots all mörker och dysterhet. Medan Testaments kändes mest som en saga för de som är intresserade av att veta mer om hur Gilead fungerar osv, och jag var mer intresserad av en välmåttad känga mot patriarkatet, vilket den väl också sparkar mot men allt den säger har ju redan sagts i Handmaid, den hade inget nytt att komma med på det planet.
Men som sagt, jag hade nog helt fel förväntningar på boken, det är möjligt att man uppskattar den mer med andra förväntningar. Så nu när jag desillusionerat dig kanske du kommer tycka den är jättebra :D
 
Ja, jag hade ju läst Handmaid ganska nära inpå innan Testaments, kanske blir man mindre besviken om man inte har Handmaid i så färskt minne. Framförallt tyckte jag Testaments saknade den där skarpa samhällskritiken som gjorde Handmaid så lysande trots all mörker och dysterhet. Medan Testaments kändes mest som en saga för de som är intresserade av att veta mer om hur Gilead fungerar osv, och jag var mer intresserad av en välmåttad känga mot patriarkatet, vilket den väl också sparkar mot men allt den säger har ju redan sagts i Handmaid, den hade inget nytt att komma med på det planet.
Men som sagt, jag hade nog helt fel förväntningar på boken, det är möjligt att man uppskattar den mer med andra förväntningar. Så nu när jag desillusionerat dig kanske du kommer tycka den är jättebra :D
Jag läste iofs Handmaids tale för uhm, 20? år sedan + ngn gång till, så den kanske inte är i färskt minne, antagligen totalt bortglömd, tänkte läsa om men det var sådan kö. Fast jag är verkligen inget fan av TV-serie svans känsla om det är den som är. Väntar på pocketen helt enkelt.
 
Två nya kryss:

Från en serie med minst 3 delar - Frälsaren i Burlington av David Baldacci. Boken är 5e delen i en fristående berättelse om FBI-agenten Amos Decker. Baldacci är en av mina favoritförfattare och han gjorde mig inte besviken den här gången heller.

En som utgivits postumt - Factfulness av Hans Rosling. Tror inte boken behöver någon presentation. Välskriven, lättläst och ett måste för alla att läsa!

höstbokbingo6.JPG
 
Jag är klar med tre böcker till.

Först Cate Lawley's "Adventure of a Vegan Vamp" för en bok som nämner IKEA. Till skillnad från flera av er andra har jag gjort en mer fuskversion för att hitta en bok som nämnde IKEA - jag körde sökfunktionen på min Kindle på de böcker jag hade som jag inte hade läst än ;) Egentligen hade jag tänkt ha den till -300 sidorskrysset, en Goodreads-vän som jag har liknande boksmak som hade läst Lawley's bok, och den var gratis på Amazon (första boken i en serie ;) ), men när Kindlen sa att den nämnde IKEA fick det bli det krysset istället :p Den var faktiskt riktigt trevlig (om man gillar paranormal cozy mystery i stil med Kristen Painter's JayneFrost serie :p ), och jag kan definitivt tänka mig att läsa fler böcker i serien.

Sedan Avery Flynn's "Parental Guidance" för en bok på under 300 sidor. En contemporary romance med sporttema, som jag dock inte blev särskilt imponerad av.

Och sedan sista krysset, Mariana Zapata's "The Wall of Winnipeg and Me" för en bok om sport. Även denna en contemporary romance med sporttema, men till skillnad från den andra så tyckte jag att den här var riktigt bra och jag ska definitivt leta efter fler böcker av henne :up: (jag har läst en annan innan också, som även den var bra) .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 056
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
395
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 011
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 862
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp