Höstbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste just ut min fjärde kryss-bok. Jag har läst Oskuld av Kicki Sehlstedt och jag rekommenderar den verkligen. Den är hemsk och obehaglig, men väldigt tänkvärd.

Jag väljer att kryssa rutan En som nämner IKEA.
 

Bifogade filer

  • 20191017_100047.jpg
    20191017_100047.jpg
    95,3 KB · Visningar: 2
Skönt att ni förlänger bingot med en månad :D

Kryssar Demian av Herman Hesse som "skriven under psydonym". Den publicerades från början under namnet Emil Sinclair (huvudpersonen i boken), hoppas att det gills. Intressant bok! En sån som man kan gå och fundera på i efterhand.

Sen kryssar jag Jane Eyre av Charlotte Brontë som "feministisk författare eller huvudperson". Cool huvudperson med tanke på att boken är såpass gammal. Definitivt läsvärd även om jag inte riktigt gillade slutet.

Höstbokbingo 2019.JPG
 
Höstens första kryss hade även passat i Pseudonym-rutan, som utspelar sig under 20-40-talet och som getts ut postumt (den gavs ut några månader efter författarens död), men eftersom jag började läsa den pga titeln så kryssar jag Ensam i Berlin av Hans Fallada i "Med ett ortsnamn i titeln"
(Nästa gång får du ha ett kryss "bok som kan kryssas i fler än 3 rutor :p ;) )

Boken utspelar sig i Berlin under andra världskriget och skildrar det tyska motståndet inifrån och hur livet såg ut för gemene man där vem som helst kunde bli stämplad som förrädare utan urskillnad. Mycket bra bok som berör.

Kryss två hamnar i rutan "Som inte börjar i början av berättelsen" Infiltratören - Den smutsigaste härvan inom Svensk polis av Lasse Wierup. Boken handlar om Max som arbetade som infiltratör åt den svenska polisen. Han gillrade fällor åt mc-gäng, rånare och knarkhandlare på uppdrag av en kommissarien vid Stockholmspolisen. För er som känner till Peter Rätz så hade de samma hanterare inom Stockholmspolisen. Jag var väldigt fascinerad av Fallet Tomas Quick och den här boken är lite grann på samma tema men här fabricerar Stockholmspolisen brott, undanhåller bevis och annan väsentlig information under rättegångar för att få brottslingar dömda. Jag tycker boken var väldigt intressant läsning.

höst1.JPG
 
Höstens första kryss hade även passat i Pseudonym-rutan, som utspelar sig under 20-40-talet och som getts ut postumt (den gavs ut några månader efter författarens död), men eftersom jag började läsa den pga titeln så kryssar jag Ensam i Berlin av Hans Fallada i "Med ett ortsnamn i titeln"
(Nästa gång får du ha ett kryss "bok som kan kryssas i fler än 3 rutor :p ;) )

Boken utspelar sig i Berlin under andra världskriget och skildrar det tyska motståndet inifrån och hur livet såg ut för gemene man där vem som helst kunde bli stämplad som förrädare utan urskillnad. Mycket bra bok som berör.

Jag är så sugen på den efter att ha läst hans "På Livstid", men jag vet att den är för lång för att jag ska ta mig igenom. :(
 
Jag har precis lyssnat klart på the Night Circus av Erin Morgenstern, den hade kunnat passa i rutan "utspelar sig före 1900" eller "en overklig bok" men jag väljer att kryssa den i rutan "bok du aldig hört talas om tidigare" då jag snubblade över den av en slump när jag letade efter faktaböcker om cirkusar på 1800-talet.
Boken kretsar kring två barn/ungdomar som lärs upp från det de är små till att bli levande pjäser i ett spel mellan två män med magiska förmågor. Största delen av boken utspelar sig på/kring en turnerande cirkus och de anställda på cirkusen, och i viss mån även besökare, blir ofrivilligt och omedvetet indragna i spelet.
Jag är egentligen inte så förtjust i fantasy, men den här typen av fantasy gillar jag där det är verklighet men med små element av overklighet som smugit sig in... Författaren är jättebra på att bygga upp stämning och atmosfär och man dras snabbt med i händelserna, men mot mitten av boken när kärlekshistorein drar igång börjar det halta lite för mig. Det kan bero på dels att jag känner mig väldigt övermätt på heteronormativa kärlekshistiorier över lag och just här kändes det malplacerat och förde handlingen bakåt snarare än framåt, och dels för att jag tyckte den manliga parten framstod så osympatisk (men författaren verkade avse att vi skulle sympatisera med honom?) och kunde inte se vad i honom som kunde charma den kvinnliga parten förutom att han beskrevs som snygg :cautious:
Det är dock författarens debutroman och hon har definitivt talang så är fortfarande nyfiken på hennes nästa bok.
17FB9503-9EB3-43D4-B9FF-8E7B1DA98EE4.jpeg
 
Jag läste just ut min fjärde kryss-bok. Jag har läst Oskuld av Kicki Sehlstedt och jag rekommenderar den verkligen. Den är hemsk och obehaglig, men väldigt tänkvärd.

Jag väljer att kryssa rutan En som nämner IKEA.
Jag är nyfiken på hur IKEA kommer in i böckerna (och hur ni lyckats hitta att det ska finnas där?) om ni som kryssar det har lust att berätta.
 
Jag är så sugen på den efter att ha läst hans "På Livstid", men jag vet att den är för lång för att jag ska ta mig igenom. :(
den var jättebra, men som du säger - väääldigt lång. Det var nog tack vare att jag hade med mig den när jag var ute och reste förra helgen som gjorde att jag kom igenom den.
 
Jag kryssar "Fakiren som fastnade i ett Ikeaskåp" på Ikea-rutan. Den var kul och kort, men inte riktigt min stil (jag tog mig t ex aldrig genom 100-åringen).

Och på bröllopsrutan kryssar jag Jenny Colgans "Hochzeit in der kleinen Sommerküche am Meer".

En okänd bok blev "Nachtblumen" av Carina Bartsch. Tog bara en på måfå och den var jättebra. En kärlekshistoria mellan två ungdomar i en socialprojekt...
15713846446642618276057338943871.jpg
 
Jag är nyfiken på hur IKEA kommer in i böckerna (och hur ni lyckats hitta att det ska finnas där?) om ni som kryssar det har lust att berätta.
I mitt fall så monterat huvudpersonen ihop en ikea-möbel där det uttryckligen skrivs att den är från ikea :) Så mest en slump för min del.
 
I mitt fall så monterat huvudpersonen ihop en ikea-möbel där det uttryckligen skrivs att den är från ikea :) Så mest en slump för min del.
[/QUOTE]
Du bara snubblade över det i en bok du hade valt att läsa av annat skäl?
Vad är oddsen för det?
 
Jag är nyfiken på hur IKEA kommer in i böckerna (och hur ni lyckats hitta att det ska finnas där?) om ni som kryssar det har lust att berätta.

Jag hittade en bok jag ville läsa och tänkte att det får bli min valfria bok. Sen nämndes IKEA i den så då behövde jag inte bränna valfria rutan. :)
 
Nya Norrland av Mats Jonsson; En bok med bilder.
Serieroman är inte min grej. Ledsnade på liten text och plottrig struktur. Så jag har lite svårt att säga om den var bra eller inte. Och någon som inte sett nedmonterade samhällen och utarmad samhällsservice uppfattar den kanske annorlunda?

Röde Orm av Frans G Bengtsson; En bok som utspelar sig före 1900.
Har lyssnat på SRs radioföljetong (finns fler klassiker långtidsutlaggda där). Gamal inläsning från 60-talet som här värd att höra bara för att rösten är så bra. Lyssnat väldigt sönderhackat och över lång tid för jag har haft den till att försöka somna till. Har läst den en gång innan (som bok) så det hjälper mig att hålla ihop var jag är i historien.
 
Du bara snubblade över det i en bok du hade valt att läsa av annat skäl?
Vad är oddsen för det?
Precis :) Men det nämns ju lite då och då i böcker tycker jag, så om en av en slump ramlar över en sådan bok är det ju bra. Annars får en läsa boken om Fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp eller Sara Kadefors Borta bäst om en vill vara säker på att Ikea förekommer :) (eller då någon av böckerna som vi andra ramlat över)
 
Bricken på Svartvik av Vibeke Olsson. Ett ortnamn i titeln

Svartvik är ett sågverk utanför Sundsvall. I den första boken Sågverksungen börjar Bricken som ströflicka och är med om Sundsvallsstrejken 1879. Nu har hon fyllt 14 och ska börja på ett vuxenarbete som ribbkaperska. Ett ögonblicks misstag kan bli ödesdigert vid den oskyddade sågklingan. Hon funderar kring hur hennes eget framtida liv ska komma att se ut och börjar lägga märke till hur åldern och arbetet tar ut sin rätt på föräldrarna som är över 40 nu.

Fantastisk skildring av bruksmiljön och människorna där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 151
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 941
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 720
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp